کد خبر 221
۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

کاهش صادرات شرکت‌های فولادی ‌

کاهش صادرات شرکت‌های فولادی  ‌

رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، گفت: صادرات دوماهه فولاد تقریباً به صفر رسیده و بسیاری از شرکت‌ها تولید خود را کاهش داده‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، روسیه بازارهای چین، افغانستان و کشورهای خاور دور از جمله تایلند و کره جنوبی را از ایران گرفته است.‌ عضو انجمن فولاد توضیح می‌دهد که درحال‌حاضر روسیه قیمت فروش فولاد خود را بسیار پایین آورده تا معامله‌کننده حاضر شود ریسک خرید را بپذیرد. این در حالی است که ایران در دوران تحریم هم قیمت‌های فولاد خود را به ۱۵ درصد کمتر از CIS رسانده بود؛ اما روسیه تخفیف‌های خود را به ۲۰ درصد رسانده است. این در حالی است که افزایش عوارض صادراتی، بهای فولاد ایران را گران‌تر از فولاد روسیه کرده است.

شهرستانی می‌گوید: براساس مقررات، تولیدکنندگان فولاد محصول خود را در بورس عرضه می‌کنند و اگر محصول در بورس تقاضا نداشت، صادر می‌شود. با وضع عوارض نجومی برای صادرات فولاد، بسیاری از کالاها در بورس خریداری نشده و باید صادرات شود. وضع عوارض سنگین صادراتی و قیمت‌شکنی روسیه سبب شده است که صادرات فولاد به حدود صفر برسد و این اتفاق هم در صنعت فولاد و هم در صنایعی مثل مس، آلومینیوم، روی، سرب یا پتروشیمی تکرار شده است.

او ادامه می‌دهد: فقط در بخش فولاد جلوی صادرات نزدیک به دو میلیون تُن گرفته شد و اگر بخواهیم زیان سایر صنایع را به حساب آوریم، با نرخ روز بازار جهان بیشتر از پنج میلیارد دلار فرصت درآمد ارزی تا امروز از دست رفته است. ضمن اینکه بسیاری از شرکتها تولیدشان را کاهش داده‌اند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که با نزدیک‌شدن به ماه‌های گرم سال و چالش تولید انرژی در ایران، تولیدکنندگان فولاد احتمالاً باید منتظر جیره‌بندی برق باشند.

تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فروردین‌ امسال برای اولین‌بار واردات برق ایران از صادرات برق آن پیشی گرفته است.‌ آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فروردین سال ۱۴۰۱ واردات برق ایران با افزایشی ۷۲‌درصدی نسبت به فروردین سال گذشته به ۳۴۱ میلیون کیلووات ساعت رسیده است. صادرات برق نیز در ماه گذشته با افتی ۵۴‌درصدی به ۲۳۹ میلیون کیلووات ساعت سقوط کرده است.

به‌این‌ترتیب، ایران برای اولین‌بار به واردکننده خالص برق تبدیل شده است و با افزایش مصرف برق در ماه‌های گرم سال صنایع ایران ازجمله صنعت فولاد باید منتظر قطع برق و کاهش تولید باشند.

انتهای پیام/م ف

کد خبر 221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =