کد خبر 2261
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

توازن زنجیره فولاد، قربانیِ نبود زیرساخت

توازن زنجیره فولاد، قربانیِ نبود زیرساخت

فولاد یکی از زنجیره‌های تولیدی کشور است که جهش بسیار خوبی را طی سالیان گذشته داشته اما مشکلاتی مثل کمبود آب، برق و گاز، نبود جاده و زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل و... در کشور سبب برهم خوردن توازن میان حلقه‌های صنعت فولاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، گفته می‌شود امروزه کسری گاز چیزی نزدیک به ۲۲۰ میلیون مترمکعب در روز است که برای تولید آن بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است. این در حالی است که با مبالغی بسیار کمتر می‌توان مصرف گاز را بهینه کرد و جلوی اتلاف انرژی را گرفت. به این ترتیب چیزی حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف گاز رخ داده و آن را در اختیار صنایع قرار داد. امروز که کشور دوباره در میانه فصل بحران گاز قرار گرفته، بهتر است با نگاهی متفاوت صورت مسئله مورد بررسی قرار گیرد تا شاید سال جای آخرین دور از این چرخه باطل باشد.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره چالش زیرساخت‌ها در صنعت فولاد گفت: فولاد یکی از زنجیره‌های تولیدی کشور است که جهش بسیار خوبی را طی سالیان گذشته، به‌خصوص یک دهه اخیر تجربه کرده و از رتبه بالایی در جهان برخوردار است اما مشکلاتی که مثل کمبود آب، برق و گاز، نبود جاده و زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل و... در کشور سبب برهم خوردن توازن میان حلقه‌های صنعت فولاد شده است.

 وی افزود: چالش انرژی بر کل رنجیره تولید و تامین، تاثیرگذار است و حتی تامین‌کنندگان زنجیره و مصرف‌کنندگان نهایی را نیز متاثر می‌کند. این کمبودها باعث بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا شد.

اکبریان گفت: این موضوع موجب رقابتی نبودن نرخ بازار شد و در مقابل بعضی از محصولات افزایش نرخ پیدا کرد.

وی افزود: دولت برای خروج زنجیره فولاد از رکود، باید روی این بخش سرمایه‌گذاری کند و در صورت عملی نشدن اهداف سرمایه‌گذاری، معدن توانایی حرکت و همراه شدن با بخش پایین دستی را نخواهد داشت.

آسیب به حلقههای زنجیره تولید

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ضمن موارد یاد شده افزود: امروزه ۳ برابر مصرف داخل فولاد تولید می‌کنیم و برای صادرات مازاد تولید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، اما صادرات با مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه هر محدودیتی در صادرات باعث آسیب به یکی از حلقه‌های زنجیره تولید می‌شود گفت: این آسیب ۲ خطر عمده به دنبال دارد. خطر اول کوچک شدن بازار هم در داخل و هم در خارج است و خطر دوم رکود و ورشکستگی خواهد شد.

وی افزود: صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا در بازار از جایگاه خوبی برخوردار است اما تصمیمات غلط اتخاذ شده، نرخ تمام شده محصولات را افزایش و رقابت را برای تولیدکننده سخت و کاهش حاشیه سود می‌شود.

پایان پیام/ف 

کد خبر 2261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =