کد خبر 2307
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ۱۴۰۱ راکدترین سالِ بازار فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ۱۴۰۱ راکدترین سالِ بازار فولاد

بازار فولاد تجربه بسیار تلخی را دارد پشت سر می‌گذارد و شاید در تاریخ این صنعت سال ۱۴۰۱ به عنوان راکدترین سال بازار فولاد باقی بماند. خروج از این رکود نیازمند سیاست‌گذاری‌های جسورانه است و تنها راه حل آن رها کردن صادرات حداقل برای یکی دو ماه آینده می‌باشد.  

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی مشکل گاز روند عرضه آهن اسفنجی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و به همین علت عرضه‌های آهن اسفنجی به پایین‌ترین میزان خود در بورس کالا رسیده است. علیرغم تلاش‌های بورس برای افزایش عرضه مشکل تولید همچنان ادامه دارد همین امر باعث شده تا بازار به این نتیجه برسد که قیمت شمش و به دنبال آن مقاطع نیز افزایش یابد.

تاثیر محدودیت عرضه آهن اسفنجی روی قیمت قراضه داخلی بسیار جدی است و قیمت آن را به نسبت زیادی بالا برده است. از طرف دیگر واحدهای شمش القایی از این مطلب تاثیر زیادی می‌پذیرند و تولید آنها بسیار کاهش خواهد داشت. با توجه به موارد فوق طبعاً در خرید آهن اسفنجی رقابت خواهد شد و قیمت بالا خواهد رفت. این مطلب مستقیما روی میزان عرضه و قیمت شمش تاثیر خواهد گذاشت در حالی که شمش با مشکل تحویل هم روبروست. اکثر آگاهان انتظار دارند که قیمت مقاطع همپای شمش افزایش یابد.
اما در مورد ورق کاهش حقوق گمرکی ورق گرم و ورق سرد به یک درصد به معنای آن است که حجم صادرات اسلب و ورق گرم افزایش خواهد یافت ولی تاثیر آن از ماه بهمن به بعد در بازار دیده خواهد شد.
بازار فولاد تجربه بسیار تلخی را دارد پشت سر می‌گذارد و شاید در تاریخ این صنعت سال ۱۴۰۱ به عنوان راکدترین سال بازار فولاد باقی بماند. خروج از این رکود نیازمند سیاست‌گذاری‌های جسورانه است و تنها راه حل آن رها کردن صادرات حداقل برای یکی دو ماه آینده می‌باشد.     

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در چهار شرکت از ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش داشته است. افزایش قیمت میلگرد آجدار به از دست رفتن کانال ۱۵ هزار تومانی این محصول منجر شد، به طوری که کمترین نرخ پیشنهادی که به برند کارخانه میلگرد نورد کرمان اختصاص داشت ۱۶ هزار تومان اعلام شد. نرخ متوسط میلگرد حدود ۱۶ هزار و ۴۲۵ تومان برآورد شد که در مقایسه با دوشنبه هفته گذشته حدود ۲ درصد یعنی ۳۳۵ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت تیرآهن که از هفته گذشته به تدریج در حال افزایش بود روز گذشته نیز تداوم داشت و در برخی سایزها بیشتر مشاهده شد. شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.

قیمت ورق سیاه و انواع آن در برخی کارخانه‌ها از جمله فولاد مبارکه و گیلان افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و چند کارخانه نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی هم افزایش داشتند که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت پروفیل تا ظهر امروز از هیچ شرکتی اعلام نشده است. اما بعد از ظهر نرخ پروفیل نیز مانند سایر محصولات رو به افزایش بود طوری که در اغلب مبادی فروش حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان قیمت آن بالا رفت؛ نرخ لوله گازی، مبلی، داربستی و سایر لوله‌ها نیز با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اندنوسان افزایشی داشته است و حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان در اکثر شرکت‌ها افزایش قیمت داشت.

بازار بورس

 شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۵ هزار و ۶۲۳ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۳۶۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات یک‌هزار و ۴۱۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۴ هزار و ۲۵۰ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص فلزات اساسی با افزایش ۲ هزار و ۳۵۸ واحدی، رقم ۹۲۴ هزار و ۹۷۴ واحد را نشان داد.

در عین حال، نمادهای «میدکو»، «فولاد»، «وبملت»، «شبندر»، «شتران»، «شپنا» و «فملی» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند که در بین آنها، میدکو قرمز رنگ بود. علاوه بر این، نمادهای «غشان»، «خکار»، «غالبر»، «شتران» و «کبافق» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «میدکو»، «سقاین»، «خپویش»، «اسیاتک» و «غدشت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

حجم عرضه دیروز آهن اسفنجی در بورس کالا، فقط ۲۵ % کف عرضه ابلاغی وزارت صمت بود. از هفته گذشته و با اعمال محدودیت‌های گازی برای واحدهای احیاء مستقیم، حجم عرضه آهن اسفنجی نسبت به میانگین ۳ ماه گذشته تقریبا نصف شده است.
قیمت میانگین موزون آهن اسفنجی در معاملات اخیر به ۹۳۹۳ تومان به ازای هر کیلو رسید که ۲ % (۱۷۰ تومان) بالاتر از قیمت کشف شده هفته قبل آن است. کاهش شدید حجم عرضه‌های آهن اسفنجی همزمان با محدودیت تامین گاز واحدهای تولیدکننده آن در دو هفته اخیر، باعث ثبت رقابت بیش از ۲۲ % در معاملات این محصول شد.
نکته عجیب معاملات امروز آنکه با وجود مزایای شارژ بریکت نسبت به آهن اسفنجی و مرسوم بودن قیمت بالاتر آن، آهن اسفنجی در برخی معاملات حدود ۱۰۰۰ تومان بالاتر از بریکت به فروش رسید!

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۱ براساس جدیدترین اطلاعیه عرضه بورس کالا، هیچ محصول فولادی، در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا عرضه نشده است. 

طبق پیگیری‌های انجام شده، وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به علت عدم عرضه محصولات فولادی به خبرنگار آهن‌نیوز، پاسخ داد: طبق برنامه‌های تدوین شده از این به بعد محصولات فولادی در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه عرضه خواهد شد و در غیر از این روزها هیچ محصولی در بورس کالا عرضه نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 2307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =