کد خبر 2419
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

فعال فولادی مطرح کرد؛

محدودیت انرژی تاثیر زیادی در افزایش قیمت محصولات فولادی نخواهد داشت!

محدودیت انرژی تاثیر زیادی در افزایش قیمت محصولات فولادی نخواهد داشت!

محدودیت انرژی باوجود آنکه قیمت تمام‌شده تولید فولاد را افزایش می‌دهد اما نوسانات چشمگیری در بازار فولاد کشور شکل نخواهد گرفت، زیرا از یک ‌سو میزان تولید به‌مراتب بالاتر از نیاز کشور است و از سوی دیگر شرایط اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم، از میزان تقاضا برای فولاد به‌شدت کاسته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، گاز به‌عنوان سوخت اصلی بسیاری از صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و حتی نیروگاه‌های تولید برق مصرف می‌شود. همچنین این سوخت در کشور ما در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد؛ بر همین اساس در ماه‌های سرد سال با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، مشکلاتی در تامین سوخت صنایع پدید می‌آید. این چالش در صنایع مختلف بسته به میزان مصرف آنها به شکل‌های مختلف بروز می‌یابد و لطماتی را به تولید تحمیل می‌کند. ناترازی تولید و مصرف گاز کشور در سال جاری به‌قدری شدت گرفته که از هفته پیش احتمال بروز محدودیت در تامین برق صنایع به‌دلیل کاهش تولید برق توسط نیروگاه‌ها نیز قوت گرفته است. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که سوخت ارزان، یکی از مشوق‌های اصلی توسعه صنعتی کشور در سال‌های گذشته بوده است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از صنایع پرمصرف در این سال‌ها برپایه بهره‌مندی از سوخت ارزان احداث‌شده و توسعه‌ یافته‌اند. با این ‌وجود، همین سوخت ارزان در طول سال‌های گذشته مانع بهره‌وری کافی مصرف انرژی در صنایع شده است. علاوه بر این، با فروش ارزان انرژی، عملا شرایط مناسب برای توسعه و بازسازی زیرساخت انرژی در کشور مهیا نشده است. این نقص عملکرد حالا گریبان صنعتگران را گرفته و فرآیند تولید آنها را تحت تاثیر منفی قرار داده است. برای مقابله با شرایط یادشده، اصلاح الگوی مصرف در حوزه‌های گوناگون و ارتقای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ضروری به‌نظر می‌رسد.

بهادر احرامیان، فعال صنعت فولاد در این رابطه اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر روند تامین انرژی فعالان صنعت فولاد با چالش و محدودیت‌های جدی روبه‌رو شده و امسال نیز با شروع روزهای سرد سال عملا این محدودیت‌ها برای صنایع فولادی کشور آغاز شده است. در چنین شرایطی بسیاری از تولیدکنندگان در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد ناچار به محدود کردن تولید خود هستند.

وی افزود: ایجاد محدودیت در تامین گاز واحدهای احیای مستقیم عملا به‌منزله توقف تولید در این بخش است؛ کما اینکه در هفته‌های اخیر میزان تولید آهن‌اسفنجی در کشور به‌شدت محدود شده است.

احرامیان تاکید کرد: محدودیت یادشده از ناترازی میزان تولید و مصرف گاز در کشور نشأت می‌گیرد. در طول سال‌های گذشته ظرفیت برداشت از ذخایر گازی کشور متناسب با افزایش جمعیت و همچنین توسعه ظرفیت صنایع، رشد نداشته است. در واقع به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی آن‌طور که انتظار می‌رفت توجه و دقت نشده است؛ بر همین اساس نیز در حال حاضر شاهد بروز چنین محدودیت‌هایی هستیم.

وی گفت: محدودیت‌های یادشده از میزان تولید در صنایع مختلف می‌کاهد، در حالی که این افت تولید به‌منزله کاهش بهره‌وری و همزمان افزایش قیمت تمام‌شده خواهد بود. علاوه بر این لطمات قابل‌توجهی به کوره‌های ذوب و تجهیزات صنایع فولادی کشور تحمیل می‌شود.

احرامیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری این محدودیت در قیمت محصولات فولادی گفت: باوجود آنکه قیمت تمام‌شده تولید فولاد تحت تاثیر شرایط یادشده افزایش می‌یابد، نوسانات چشمگیری در بازار فولاد کشور شکل نخواهد گرفت، زیرا از یک ‌سو میزان تولید در اغلب حلقه‌های این زنجیره، به‌ویژه در بخش محصولات طویل فولادی به‌مراتب بالاتر از نیاز کشور است و از سوی دیگر در چند سال اخیر و تحت تاثیر شرایط اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم، از میزان تقاضا برای فولاد به‌شدت کاسته شده است. همین مسائل مانع رشد قابل‌توجه بهای فولاد حتی باوجود کاهش عرضه این محصول است.

این فعال صنعت فولاد در پایان گفت: بخش بزرگی از ظرفیت جذب‌شده به صنایع فولادی کشور در طول دهه‌های اخیر با تشویق دولت و با هدف بهره‌مندی از ذخایر فراوان انرژی کشور و ارزش‌افزایی حداکثری ایجاد شده و دولت مسئول تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای بهره‌مندی از این ذخایر انرژی در کشور است؛ بنابراین اصلاح فرآیند تامین انرژی صنایع ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 2419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =