کد خبر 2422
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه روند صعودی بازارِ بدون تقاضا!

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه روند صعودی بازارِ بدون تقاضا!

قطعی گاز صنایع فولادی، کاهش یا توقف تولید محصولات اولیه و افزایش روزانه قیمت دلار و احتمال تداوم این شرایط تا هفته‌های آتی از مهمترین فاکتورهای تحرک بازار به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، همزمان با افزایش پاندمی کرونا در سال‌های اخیر، فاکتورهایی چون بروز جنگ روسیه و اوکراین، تنش سیاسی مابین چین و ایالت متحده و فعل‌وانفعالات خاورمیانه، باعث بالارفتن نرخ انرژی در سرتاسر دنیا شده‌است. افزایش حدود ۳۵ درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل در سال جاری، به همان میزان می‌تواند باعث بالارفتن قیمت تمام شده محصولات فولادی شود.

براساس آنچه از نوسانات بازار آهن و فولاد در یک هفته پایانی آذرماه مشاهده می‌شود، رکورد قیمتی آهن در بازار آزاد و بورس کالا شکسته شد. این درحالی است که اوضاع تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود. قطعی گاز صنایع فولادی، کاهش یا توقف تولید محصولات اولیه و افزایش روزانه قیمت دلار و احتمال تداوم این شرایط تا هفته‌های آتی از مهمترین فاکتورهای تحرک بازار به شمار می‌رود.

در این رابطه بهادر احرامیان، فعال صنعت فولاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری این محدودیت در قیمت محصولات فولادی گفت: باوجود آنکه قیمت تمام‌شده تولید فولاد تحت تاثیر شرایط یادشده افزایش می‌یابد، نوسانات چشمگیری در بازار فولاد کشور شکل نخواهد گرفت، زیرا از یک ‌سو میزان تولید در اغلب حلقه‌های این زنجیره، به‌ویژه در بخش محصولات طویل فولادی به‌مراتب بالاتر از نیاز کشور است و از سوی دیگر در چند سال اخیر و تحت تاثیر شرایط اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم، از میزان تقاضا برای فولاد به‌شدت کاسته شده است. همین مسائل مانع رشد قابل‌توجه بهای فولاد حتی باوجود کاهش عرضه این محصول است.

از طرف دیگر امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در گزارش تحلیلی از اوضاع و احوال صنعت فولاد پس از قطعی و محدودیت گازی صنایع، کاهش تولید واحدهای احیا را به دلیل کمبود گازطبیعی، رشد قیمت‌های اسفنجی و غیراقتصادی شدن عمده فولادسازان اعلام کرده است. وی همچنین در این گزارش از افزایش ۳۴ درصدی قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به‌دلیل محدودیت تولید در آذرماه جاری خبر داده است.

بازار آهن

افزایش بهای آهن‌اسفنجی به‌عنوان محصول میانی زنجیره آهن و فولاد به صعود بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز منجر شد، به نحوی که پس از ثبت رقابت ۳۵ درصدی روی این محصول در روز شنبه ۲۶ آذر میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی ۱۸‌ هزار تومان صعود کرد.
بهای فروش این محصول در روز یکشنبه ۲۷ آذر به ۱۸‌ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از خرداد امسال بود. روند افزایش بهای مقاطع طویل فولادی در روز دوشنبه ۲۸ آذر ادامه‌دار شد، به نحوی که بهای هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ در این روز به ۱۸‌ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که این رقم رکورد تاریخی بهای فروش این محصول بود. صعود قیمتی در رینگ شمش فولاد محرک بهای مقاطع طویل فولادی و ثبت رکورد جدید قیمتی در این بازار بود.

نرخ متوسط میلگرد حدود ۱۸ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام شد که بیانگر افزایش ۵۹۰ تومانی این محصول در یک روز است. طبق این آمار در مدت دو هفته قیمت میلگرد حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت داشته و از ۱۵ هزار و ۸۲۰ تومان به ۱۸ هزار و ۴۸۰ تومان رسیده است که رقمی معادل ۲ هزار و ۶۴۰ تومان برآورد شد.

قیمت ورق گالوانیزه روز گذشته نیز افزایش ۴۰۰ تومانی داشت، ورق روغنی عمدتا ثابت بود و ورق رنگی هم در چند کارخانه حدود ۲ هزار تومان افزایش داشت و چند کارخانه هم ثبات داشتند. قیمت روز ورق سیاه نیز در اکثر کارخانه‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومان اعلام شد.

افزایش تهاجمی قیمت‌ها در بازار آهن در قیمت نبشی و ناودانی نیز چشمگیر بود به طوری که این نوسان بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان برآورد شد، به طوری که کف قیمت از ۱۸ هزار و ۴۰۰ تا بیش از ۲۰ هزار تومان اعلام شد.

 همچنین قیمت قوطی پروفیل جهش چشمگیری داشت که ۳۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان اعلام شد، قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شد و افزایش قیمت لوله داربستی، گازی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان بود.

قیمت تیرآهن نیز با افزایش مداوم و روزانه جزو محصولاتی است که جهش قیمت داشت به طوری که روز گذشته نیز نوسان این محصول بین ۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان اعلام شد و بیشترین نوسان هم در تیرآهن سایز ۱۴ مشاهده شد.

بازار بورس

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۸ هزار و ۸۱۳ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۹۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۹۰۶ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۴۲ هزار و ۳۹۸ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۱۳ هزار و ۵ واحدی، رقم یک میلیون و ۹ هزار و ۴۶۳ واحد را نشان داد.

علاوه بر این، نمادهای «فولاد»، «شستا»، «فملی»، «میدکو»، «کگل»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند، ضمن اینکه نمادهای «دانا»، «خچرخش»، «دامین»، «پترول» و «دسبحا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «درازک»، «فشکر»، «بکرمان»، «کپارس» و «حپترو» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن ورق فولادی معامله شود که از این میزان، ۲۴ هزار و ۴۵۰ تن بر روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۳۳ درصد از محصولات به تابلوی معاملات راه پیدا نکردند. ضمن اینکه در مجموع ۴۷ هزار تن تقاضا وجود داشت که حدود دو برابر حجم عرضه محصولات بود.

در همین حال، برای ۴ هزار و ۲۰۰ تن ورق سرد B ،۶ هزار و ۱۵۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۲۰۵ هزار و ۸۳۱ ریال را روی تابلو معاملات به ثبت رساند.

در ادامه ورق قلع اندود در حالی به طور کامل به تابلوی بر خط معاملات راه پیدا کرد که تنها ۵۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

همچنین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه G بر روی تابلوی تالار صنعتی بورس کالا قرار گرفت، ضمن اینکه ۲۷ ‌هزار و ۸۵۰ تن تقاضا از سوی خریداران برای این محصول ارائه شد.

در پایان، تمام حجم عرضه شده ورق گرم B به تابلوی معاملات راه پیدا کرد به طوری که ۱۲ هزار و ۹۵۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت که این حجم تقاضا، ۷ هزار تن بیشتر از حجم عرضه ثبت شده در معاملات امروز است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =