کد خبر 2464
۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

کاهش تولید فولاد از چین تا آمریکا

کاهش تولید فولاد از چین تا آمریکا

تولید جهانی فولاد در ماه نوامبر ۲ ممیز ۶ دهم درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافت. بیشترین کاهش‌ها در CIS مربوط به نابودی صنایع فولاد اکراین است. اروپای غربی با توجه به محدودیت انرژی شرایط خوبی ندارد. ترکیه ۳۰ درصد کاهش در تولید را گزارش کرده که قابل توجه است.

به گزارش آهن‌نیوز، در بازار جهانی به علت باز شدن چین و نزدیکی به تعطیلات کریسمس و رونق فصلی، بازارها رو به بالاست و احتمالا این روند در اوایل سال آینده میلادی تشدید شود مگر اینکه بازار چین با توسعه بیماری دوباره به قرنطینه برود. در غیر اینصورت همان تورمی که در اروپا و امریکا شاهد آن بودیم در چین هم صورت خواهد پذیرفت چرا که تقاضای خفه شده در چین بسیار بالاست و فرهنگ چینی‌ها هم این تقاضا را دو چندان می‌کند.

تولید جهانی فولاد در ماه نوامبر ۲ ممیز ۶ دهم درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافت. یکی از بیشترین کاهش‌ها در CIS اعلام شده که مربوط به نابودی صنایع فولاد اکراین است. همچنین اروپای غربی نیز با توجه به محدودیت انرژی (باز هم به دلیل جنگ اکراین) شرایط خوبی ندارد. همچنین ترکیه ۳۰ درصد کاهش در تولید را گزارش کرده که قابل توجه است. لازم به ذکر است بخشی نوردهای میلگرد در ترکیه ترجیح داده‌اند که از شمش به‌جای قراضه استفاده کنند بنابراین کاهش تولید فولاد به معنای کاهش تولید محصول نهایی نیست. ایران، هند و چین کشورهایی هستند که افزایش تولید را گزارش کرده‌اند.

قیمت گازطبیعی اروپا در هفته گذشته یک سقوط ۴۰%- داشت و عملا به محدوده قبل از جنگ روسیه-اوکراین بازگشت. فشار بر قیمت گاز با توجه به توسعه واردات LNG و صرفه جویی گازطبیعی مصرف‌کنندگان اروپایی رخ داده است.
کامودیتی جالب اینکه ایران در اوج قیمت گازطبیعی که اروپا زیر فشار بود، از پذیرش توافق برجام در دقیقه آخر خودداری نمود و حالا با افت قیمت‌ها، علاقمند به شروع مذاکرات است. طبعا اخذ امتیاز در این شرایط سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

در ادامه به تغییرات قیمتی بازار جهانی آهن و فولاد پرداخته شده است.

سنگ آهن

با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین، سنگ‌آهن دریایی آسیا ظرف سومین هفته از ماه دسامبر موفق شد کانال قیمتی ۱۱۰ دلاری را حفظ کند. به این ترتیب پلتس، بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت رشد روزانه ۸۵ سنتی برابر ۱۱۲ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد. منابع پلتس از افزایش ورود نقدینگی به این بازار ظرف ساعات ابتدایی روز جمعه ۲۳ دسامبر و در نتیجه رشد نرخ آن خبر دادند.
با وجود این، فعالان این بازار با در نظر گرفتن حاشیه سود پایین فولادسازی از تغییر رویکرد در خرید و رشد تقاضا برای محصول با کیفیت پایین و ارزان‌تر خبر دادند. در عین حال با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین، احتمال کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن از سوی فولادسازان چینی وجود دارد و این موضوع فشار کاهش تقاضا را به این محصول وارد می‌کند.
 بازار چین نیاز دارد تا سیاست‌های حمایتی بیشتری برای ثبات اقتصاد آن اتخاذ شود. هنوز جا برای تأثیرگذاری اقدامات سیاستی وجود دارد و اگر اکنون دولت چین خوب عمل کند، به تثبیت رشد در سال آینده کمک خواهد کرد. در عین حال، خرید شرکت‌ها به طور مداوم تحت تأثیر تعداد بالای موارد ابتلا به کرونا قرار دارد. علاوه بر این، کارشناسان بهداشتی پیش‌بینی کردند که نیمی از جمعیت شانگهای مبتلا خواهند شد، در حالی که کل کشور چین تا اوایل ماه مارس از سه اوج گیری دیگر بیماری کرونا رنج خواهد برد.

قراضه

پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز ۲۳ دسامبر بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۸۶ دلار و ۷۵ سنت ارزیابی کرد. در عین حال پلتس، از ثبات نسبی بهای این محصول ظرف سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ خبر داد. کاهش عرضه قراضه به حفظ سطوح فعلی قیمتی این محصول کمک می‌کند؛ اما باعث فشار بیشتر بر فولادسازان ترکیه می‌شود که در شرایط کنونی نیز با کاهش حاشیه سود مواجه هستند.
پلتس در گزارش خود میانگین نرخ فروش قراضه وارداتی به ترکیه، تحویل این کشور را برای سال‌جاری ۴۴۴ دلار و ۶۹ سنت اعلام کرد. این درحالی است که میانگین بهای فروش آن در سال ۲۰۲۱ برابر ۴۶۳ دلار و ۴۳ سنت بود. بروز جنگ در اروپای شرقی ظرف ماه‌های ابتدایی سال باعث شد تا نرخ قراضه در نیمه ماه مارس به رکورد تاریخی ۶۶۵ دلار رسید؛ اما تضیعف تقاضا مانع حفظ این سطوح قیمتی شد.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز تا 16 دلار بالا رفته به 378 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 5 دلار ارزان تر شده 400 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
هفته گذشته میلادی آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس تا 12 دلار ارزان تر شده 510 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود. در بازار واردات چین بیلت از 482 دلار هفته قبل به 480 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت. از طرفی در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته از 546 دلار به 534  دلار هر تن درب کارخانه کاهش داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از 550 تا 561 دلار به 563 دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از  455 دلار به 470.5 دلار هر تن فوب رسید.

 قیمت شمش با توجه به کمبود عرضه با افزایش روبرو شد.

مقاطع
در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از 565 دلار به 593 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد از 581 دلار به 573 دلار هر تن کاهش داشت.
میلگرد صادراتی ترکیه تا 4 دلار افت داشته به 659 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 945 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 5 یورو افت داشته 745 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
محدودیت عرضه شمش باعث رقابت در خرید میلگرد شد و قیمت را بالا برد. انتظارات تورمی همراه با مدیریت ذوب آهن قیمت تیرآهن را به اوج خود رساند.

ورق
صادرات ورق گرم ترکیه در ده ماهه اول امسال حدود ۲۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر صادرات غیرمستقیم فولاد توسط ترکیه (صادرات به‌صورت ماشین‌آلات و سایر مصنوعات فلزی) طی مدت افزایشی بوده است که در این آمار به آن اشاره نشده است.

 ورق گرم صادراتی سی آی اس از 570 دلار به 588 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز  از 588 تا 600 دلار به 587 تا 597 دلار هر تن فوب رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا  10 دلار بالا رفته 610 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 15 یورو رشد داشته 680 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 700 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که 10 دلار بهبود داشت. همچنین اسلب صادراتی سی آی اس تا 10 دلار بالا رفته 455 دلار هر تن فوب شنیده شد.

قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 243000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 250000 ریال رسید. به علت عقب‌نشینی فروشندگان از عرضه کالا، قیمت بالا رفت. بر خلاف همه کالاها ورق اکسین بازار باثباتی داشت که ناشی از محدودیت عرضه آن بود. قیمت ورق سرد به علت محدودیت عرضه بالا رفت. با توجه به افزایش قیمت ورق گرم قیمت ورق گالوانیزه نیز صعودی بود.

پایان پیام/ ف
 

کد خبر 2464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =