کد خبر 2465
۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود بازار رکوردهای جدید زد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود بازار رکوردهای جدید زد

افزایش انتظارات تورمی، ناترازی محسوس گاز در کشور که به کاهش یا توقف اجباری تولید در صنایع مختلف منجر شده و نبود چشم‌انداز مثبت از بهبود وضعیت سبب شده است که با وجود آغاز فصل سرما که زمان سنتی رکود بازار فولاد است، رکوردهای جدید در معاملات محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد در کشور به ثبت برسد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، رکوردشکنی قیمتی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در هفته ابتدایی زمستان ادامه‌دار شد، به نحوی که ظرف روز شنبه سوم دی برای اولین مرتبه هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران تا مرز ۱۹‌ هزار تومانی شدن صعود کرد (این نرخ بدون احتساب مالیات ارزش افزوده است).
میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد تهران تا نرخ ۱۸‌ هزار و ۸۵۰ تومان پیشروی کرد. رکورد قبلی بهای این محصول مربوط به روزهای پایانی خرداد امسال بود که این محصول تا ۱۸‌ هزار و ۶۵۰ تومان نیز پیش رفته بود؛ در حالی که افزایش قیمت جهانی، سیگنال مثبت ارزی، رونق بازار صادراتی و احتمال رشد تقاضا در بازار داخل زمینه رکوردشکنی قبلی در بازار مقاطع طویل فولادی را فراهم کرده بود. این مرتبه تنها سیگنال صعود نرخ ارز و کاهش مواد اولیه در پی قطعی گاز زمینه جهش مجدد بهای مقاطع طویل فولادی را فراهم کرد.
به این ترتیب با وجود آغاز فصل زمستان و بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور که زمینه تضعیف تقاضای مصرفی در بازار داخل را فراهم کرده است، واهمه از رشد بیشتر بهای مقاطع طویل فولادی در روزهای آینده با حمایت سیگنال ارزی زمینه رونق بازار آزاد آهن در روزهای ابتدایی زمستان را مهیا کرد؛ رونقی که از رشد قیمتی در این بازار حمایت کرد.

افزایش انتظارات تورمی، ناترازی محسوس گاز در کشور که به کاهش یا توقف اجباری تولید در صنایع مختلف منجر شده و نبود چشم‌انداز مثبت از بهبود وضعیت سبب شده است که با وجود آغاز فصل سرما که زمان سنتی رکود بازار فولاد است، رکوردهای جدید در معاملات محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد در کشور به ثبت برسد.
 به‌رغم نوسانات افزایشی موجود در بازار آهن و فولاد، تقاضا همچنان بسیار ضعیف گزارش می‌شود، به عبارتی می‌توان گفت در حال حاضر روند قیمتگذاری آهن آلات ارتباط چندانی به میزان تقاضای محصول ندارد.

گزارش‌ها و اخبار موجود از بازار آهن و فولاد حاکی از تغییر مسیر و روش سیاست‌گذاری بازارساز است، به این صورت که به‌رغم فعالیت‌های چند ماه گذشته که در جهت حمایت از تولیدکننده بود، درحال حاضر گویا بازارساز به حمایت از مصرف‌کننده برآمده است.

به این صورت که در صدد بازگرداندن برخی محدودیت‌های لغو شده که در جهت حمایت از صنایع بالادستی تدوین شده بود، برآمده است که این به معنی کشیدن ترمز قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی است. به عنوان مثال شنیده می‌شود که خرید شمش فولادی توسط شرکت‌های تجاری ممنوع شده است.

با این حال برنامه مشخصی برای کنترل قیمت‌هایی که سقف مقاومتی را لمس کرده است، وجود ندارد و باید دید التهاب بازار که تحت تأثیر دو فاکتور نرخ دلار و کبود مواد اولیه ناشی از قطعی گاز است، به کجا ختم می‌شود.

در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی بازارهای فعال حوزه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند در سه شرکت از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داشته است. نرخ میلگرد در بازه ۱۸ هزار و ۵۰۰ الی ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شد و قیمت متوسط آن نیز حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت ورق آهن در اکثر کارخانه‌ها بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت و چند شرکت نیز بدون تغییر قیمت بودند. قیمت ورق گالوانیزه هم به همین ترتیب بود و افزایش ۲۰۰ الی ۸۰۰ تومانی را ثبت کرد؛ همچنین ورق رنگی نیز عمدتا با افزایش ۴۰۰ تومانی همراه بود.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند افزایش حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز قوطی و پروفیل با وجود افزایش ۴۰۰ تومانی در برخی از شرکت‌ها نیز ثابت بود.

نرخ پروفیل آهن ضخامت ۲ میلیمتر رقمی حدود ۲۶ هزار و ۳۰۰ الی ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان شنیده می‌شود؛ همچنین قیمت انواع لوله‌های گازی، مبلی و ... روز شنبه روند آرامی داشت و بدون تغییر بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نوسانات متعددی داشت به طوری در نتیجه برخی فعالیت‌های بازارساز و کمبود موجودی شاهد افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی سایزهای ۱۴، ۲۴ و ۳۰ تیر ذوبی بودیم؛ در این میان برخی سایزها هم کاهشی بودند و شماری نیز ثبات قیمت داشتند. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.

بازار بورس

روز گذشته شاخص کل بورس طی یک خیز ۷۹/ ۲ درصدی به کانال یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار واحدی رسید. در این روز سرمایه‌گذاران نشان دادند که اثر انتظارات یادشده روی قیمت‌ها به حدی زیاد است که حتی گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش نرخ بهره را هم در معاملات خود لحاظ نکنند. این‌طور که کارشناسان می‌گویند با توجه به روند صعودی موجود بعید نیست که سطح ۶/ ۱ میلیونی شاخص کل بار دیگر در سال جاری فتح شود.

امروز در بازار بورس سرعت رشد سهام شاخص‌ساز نسبت به سهام کوچک‌تر و متوسط بیشتر بود و کلیت بازار شرایط خوب و صعود داشت. طوریکه شاخص کل در زمان بسته شدن معاملات ۲۵ هزار و ۵۶۱ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۶۳ هزار و ۵۶۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۶ هزار و ۴۷۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۶۲ هزار و ۷۵۳ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۱۳ هزار و ۸۵۱ واحدی، رقم یک میلیون و ۵۸ هزار و ۲۷۸ واحد را نشان داد.

طبق آمارها بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای کگل، غزر، نوری، شپدیس، بوعلی، ومعادن بوده و بیشترین خروج پول حقیقی نیز در سهام وغدیر، شپنا، شستا، شتران، کپارس، پترول رصد شد. همچنین امروز ۲۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشته و ارزش معاملات خرد نیز ۶۸۶۵ میلیارد تومان ثبت شد.

بورس کالا

امروز هیچ اطلاعیه‌ای در رابطه با عرضه محصولات فولادی در تالار صنعتی بورس کالا ایران ارائه نشد و عرضه‌ای وجود نداشت.

در معاملات هفته گذشته بورس کالا، با توجه به جهش قابل توجه قیمت آهن اسفنجی به دلیل کاهش عرضه ناشی از محدودیت‌های گازی، قیمت آهن اسفنجی از ۱۰۸۰۰ تومان در هر کیلو هم فراتر رفت و به ۷۰ درصد میانگین قیمت شمش رسید.

دیروز شمش بنا بر مستولی شدن هیجانات موجود در بازار و به خصوص معاملات آهن اسفنجی، به محدوده مقاومت بسیار مهم ۱۵۳۰۰ - ۱۵۰۰۰ تومان حمله کرد. آهن اسفنجی نیز به قیمت شمش ۲ هفته گذشته رسید.
میانگین قیمت شمش فولادی با افزایش ۱۳۰۰ تومانی در هر کیلو، تقریبا در میانه کانال ۱۵ هزار تومانی قرار گرفت. بدین ترتیب فاصله قیمت شمش و میلگرد، به ۱۱ درصد معادل ۱۷۰۰ تومان رسید. این ضریب از سال‌ها پیش مدنظر نوردکاران بود که در مقاطعی نیز در بازار فولاد تثبیت شد اما در در اکثر هفته‌های پاییز امسال، این ضریب کمتر از ۱۰ درصد بوده است.
با توجه به تداوم محدودیت‌های گازی واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی و عرضه اندک و ۲۰ هزار تنی آن در روز جاری از یک سو و اعمال محدودیت‌های برق برای واحدهای فولادی از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در معاملات هفته جاری نیز شاهد ثبات و یا کاهش جزئی در ضرایب هفته پیش باشیم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =