کد خبر 2504
۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

عضو انجمن نوردکاران ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت:

مصوبه جدید بورس کالا، صادرات را صفر خواهد کرد

مصوبه جدید بورس کالا، صادرات را صفر خواهد کرد

ابلاغیه‌ جدید بورس کالا باعث افزایش قیمت محصولات در داخل شده و صادرات را به حداقل ممکن خواهد رساند، همچنین کالای مصرفی تولید داخل گران‌تر از صادراتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در روزهای اخیر ابلاغیه‌ای از سوی بورس کالا به شرکت‌های عرضه کننده محصولات در این بورس ارسال شد که در آن، نرخ محاسبه ارز برای قیمت پایه محصولات عرضه از ارز نیمایی تا ارز توافقی متغیر خواهد بود.
در ابلاغیه بورس کالا آمده است: به اطلاع می‌رساند از روز دوشنبه ۱۲ دی برای محصولاتی که نرخ ارز در قیمت پایه آن‌ها محاسبه می‌گردد مانند آلومینیوم، مس، روی، سرب، گروه محصولات پتروشیمی و و غیره، عرضه‌کنندگان می‌توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما (دلار حواله سامانه سنا) تا دلار توافقی (بازار متشکل ارز ایران) محاسبه و اعمال کنند.

برخی فعالان بازار فولاد معتقدند که بخشنامه اخیر بورس کالا می‌تواند به افزایش ۳۰ درصدی قیمت پایه منجر شود.

در این رابطه مصطفی عبداللهی، عضو انجمن نوردکاران ایران در رابطه با پیامدهای این مصوبه به خیرنگار آهن‌نیوز گفت: این مسئله باعث افزایش حداقل 26 درصدی محصولات فولادی و شمش در صنایع پایین دست خواهد بود بدین معنی که کالا را برای صادرات با نیما ارائه می‌دهند اما در داخل به با ارز سنا عرضه می‌کنند و این مسئله باعث افزایش قیمت در داخل شده و صادرات را به حداقل ممکن خواهد رساند، همچنین کالای مصرفی تولید داخل گران‌تر از صادراتی خواهد شد.

عضو انجمن نوردکاران ایران در رابطه با متولیان این تصمیم مطرح کرد: این تصمیم توسط شورای هیئت مدیره بورس کالا گرفته شده و به نظر می‌رسد که وزارت صمت و حتی وزیر اقتصاد در جریان نبوده و خود دست‌اندرکاران بورس که معمولاً متشکل از واحدهای فولادی هستند در اتخاذ آن دخالت دارند.

ایشان در رابطه با نقش شورای آهن و فولاد یا انجمن‌های فعال در اصلاح یا تدوین این مصوبه بیان کرد: شورا یا انجمن یک تشکل حاکمیتی نیستند که نقشی در تدوین یا اجرا داشته باشند، اما شورا و انجمن‌ها یا اکثر کارخانه‌های فعال اعتراض خود را به وزارتخانه و وزیر اقتصاد در رابطه با تصویب این مصوبه اعلام کردند که با اجرای چنین حرکتی باعث افزایش افسارگسیخته قیمت محصولات فولادی در داخل کشور خواهد شد و به تبع آن افزایش قیمت پایین دست زنجیره و رکود و در نهایت به سمت صفر شدن صادرات خواهد رفت.

ایشان در رابطه با علت جریمه‌های سنگین نوردکاران اظهار کرد: یک موضوعی بود در بخش عرضه بورس کالا که اجبار گذاشته بودند واحدهای تولیدی باید کلیه محصولات خود را در بازار بورس عرضه کنند اما موضوع این است که وقتی واحدی شمش خود را از بورس کالا تهیه نکرده و از بازار آزاد خرید کرده چطور با ضرر محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه کند. نوع قیمت‌گذاری بورس هم طوری هست که وقتی فروشنده ضرر کند نمی‌آید کالاهای خود را در بورس عرضه کند. بر این اساس جریمه‌هایی متوجه نوردکاران شده بود که انجمن نوردکاران در حال پیگیری برای به حداقل یا صفر کردن این جریمه‌هاست.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =