کد خبر 2546
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی تداوم رکود بازار فولاد در 2023/ اهمیت تحولات ژئوپلیتیکی و سیاست «کووید صفر» چین

پیش‌بینی تداوم رکود بازار فولاد در 2023/ اهمیت تحولات ژئوپلیتیکی و سیاست «کووید صفر» چین

بازار جهانی فولاد از اواخر ماه مارس ۲۰۲۲ تضعیف شد چون تورم، قرنطینه‌های کووید-۱۹ در بخش‌هایی از چین و درگیری بین روسیه و اوکراین همگی نااطمینانی چشم‌انداز تقاضا را در سال‌ ۲۰۲۲ و حتی ۲۰۲۳ افزایش داده است

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، روند مثبتی که در مصرف فولاد در طول سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، به دلیل تأثیرات مرتبط با جنگ اوکراین، چشم انداز ضعیف تقاضا و افزایش شدید قیمت انرژی و هزینه‌های تولید، تقریباً به پایان رسید. البته انتظار می‌رود همه این عوامل منفی تا پایان سال ۲۰۲۲ و حتی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در نتیجه اثرات طولانی جنگ در اوکراین، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

تداوم رکود در سال ۲۰۲۳

لازم به یادآوری است که مصرف فولاد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ رشد ۶.۱ داشت که در نتیجه عوامل فوق به منفی ۴.۸ درصد در سه ماهه دوم رسید. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود، مصرف فولاد در سال ۲۰۲۳ همچنان کاهشی باشد، چون انتظار می‌رود تقاضا از طرف بخش‌های مصرف کننده فولاد حداقل تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به شدت کاهش یابد. البته این تحولات مشروط به تحول قیمت انرژی، جنگ روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر زنجیره‌های تامین جهانی دارد.

پس از رکود ناشی از همه‌گیری سال ۲۰۲۰ که مصرف فولاد نیز ۱۰.۷درصد کاهش یافت، در سال ۲۰۲۱ مصرف فولاد ۱۶.۳ درصد افزایش یافت. اما اختلالات شدید ناشی از مسائل زنجیره تامین مداوم و پیامدهای حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ بر صنایع مصرف‌کننده فولاد تاثیرگذار بود. بنابراین، انتظار می‌رود مصرف فولاد سومین رکود سالانه خود را در چهار سال گذشته شاهد باشد. البته چشم‌انداز صنعتی و تقاضای فولاد همچنان در معرض عدم قطعیت بالایی قرار دارد، که همچنان تقاضای بخش‌های مصرف‌کننده فولاد را تضعیف می‌کند.

واردات اتحادیه اروپا - از جمله محصولات نیمه‌تمام - در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با وجود تقاضای ضعیف همچنان افزایش یافت. در این میان، بخش‌های مصرف‌کننده فولاد اتحادیه اروپا باوجود اختلالات شدید و چشم‌انداز ضعیف تقاضا ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، تولید بخش‌های مصرف‌کننده فولاد ششمین رشد سالانه متوالی را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ (+ ۵.۷ درصد) به ثبت رساند. این موضوع نتیجه تداوم اثر انتقالی روند مثبتی بود که از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ مشاهده شد چون صنعت فولاد پس از رکودهای ناشی از همه‌گیری، شروع به بازگشت بسیار قدرتمند کرد. اما در سال ۲۰۲۲، کل فعالیت‌های تولیدی در بخش‌های مصرف‌کننده فولاد به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر درگیری در اوکراین و همچنین افزایش قیمت‌های انرژی قرار گرفت که از نظر هزینه‌های تولید و کاهش تولید، ریزش خود را به همراه داشت.

بحران مداوم انرژی، بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادی و صنعتی در آینده تأثیر خود را بر رشد اقتصادی خواهد گذاشت، چون رکود در تولید صنعتی وزنی فولاد (SWIP) بین سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود. تشدید وضعیت جهان به دلیل بدتر شدن و تداوم عوامل نزولی در طول تابستان (جنگ در اوکراین، افزایش قیمت انرژی) منجر به تجدیدنظر کامل در پیش‌بینی تولید برای سال ۲۰۲۳ شده است.

 درمجموع، بازار جهانی فولاد از اواخر ماه مارس ۲۰۲۲ تضعیف شده است چون تورم، قرنطینه‌های کووید-۱۹ در بخش‌هایی از چین و درگیری بین روسیه و اوکراین همگی نااطمینانی چشم‌انداز تقاضا را در سال‌ ۲۰۲۲ و حتی ۲۰۲۳ افزایش داد. برای نمونه، قرارداد آتی فولاد نورد گرم داخلی آمریکا (HRC) از ابتدای سال ۵۳.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته قیمت HRC در اواسط ماه مارس به بالاترین حد خود در چند ماه گذشته رسید، چون نگرانی‌های عرضه در مورد تولید و صادرات فولاد در روسیه و اوکراین در بازار تاثیرگذار بود.

عوامل تاثیرگذار بر بازار جهانی فولاد

 بسته حمایتی برای بخش املاک چین بیشترین تأثیر را بر بازار داشته است، حدود ۱۷ فعال بزرگ حوزه املاک، برنامه‌های مالی خود را اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود ۱۳ مورد آن مجموعاً ۹۰ میلیارد یوان (۱۳ میلیارد دلار) دریافت کنند.

با وجود گرم شدن اخیر در جو، آینده همچنان نامشخص است، زیرا فدرال رزرو ایالات متحده (فدرال رزرو) و سایر بانک های مرکزی بزرگ برای کاهش تورم در طول سال نرخ بهره را با سرعتی بالا افزایش داده‌اند. انتظار می‌رود چنین نرخ‌های بهره بالایی در آینده مشکلاتی ایجاد کند، زیرا احتمالاً تقاضای مصرف‌کنندگان کلیدی فولاد مانند صنعت خودرو و ساختمان را کاهش می‌دهد.

 انتظار می رود در سال ۲۰۲۳، بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی نااطمینانی بازار فولاد را تشدید کند. انجمن جهانی فولاد (WSA)، یک نهاد پیشروی این صنعت، در چشم انداز کوتاه مدت برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که سرریزهای جهانی جنگ در اوکراین، همراه با رشد پایین چین، به کاهش انتظارات رشد برای تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اشاره دارد. موریس ون سانته، تحلیلگر ING، تاکید کرد که انتظارات کاهش تقاضا در سطح جهانی - نه فقط در چین - فشار کاهشی بر قیمت فولاد وارد می‌کند.

از زمان شیوع بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۲۰، قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی افزایش یافته است. اما برخی از این قیمت‌ها در چند ماه اخیر تثبیت شده و یا حتی اندکی کاهش یافته است. قیمت فولاد به ویژه به دلیل انتظار کاهش تقاضا اندکی کاهش یافت چون پیش بینی‌ها برای توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورها کاهش یافته است.

 تاثیر سیاست کووید صفر بر تقاضای فولاد چین

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان بوده و بیش از نیمی از تولید جهانی و تقاضای نهایی فولاد را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش WSA، چین ۱۰۳۲.۸ میلیارد تن فولاد خام در سال ۲۰۲۱ تولید کرد که معادل ۵۲.۹ درصد از تولید جهانی است. همچنین این کشور ۶۶۶.۵ میلیون تن محصولات فولادی نهایی مصرف کرد که معادل ۵۱.۹ درصد از مصرف ظاهری فولاد جهانی در سال ۲۰۲۰ است.

به عنوان بخشی از سیاست چین در راستای مقابله با کووید صفر، این کشور در اوایل آوریل ۲۰۲۲ اقدامات سختگیرانه‌ای را در شانگهای اعمال کرد. شانگهای مرکز مالی کلیدی چین و یکی از بنادر اصلی این کشور است که این محدودیت‌ها به شدت عملیات واردات و صادرات این کشور را مختل و به رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم ضربه زد. با شیوع این بیماری در سایر مناطق کشور، مقامات واکنش نشان دادند و محدودیت‌هایی را مطابق با چشم انداز صفر کووید اعمال کردند.

شاخص مدیران خرید PMI چین در ماه نوامبر برای دومین ماه متوالی کاهنده شد و به طور غیرمنتظره‌ای از ۴۹.۲ در اکتبر به ۴۹.۴ در نوامبر ۲۰۲۲ رسید که بالاتر از پیش‌بینی بازار ۴۸.۹ بود. با این حال، این چهارمین ماه متوالی کاهش فعالیت کارخانه‌ها در میان موج جدید موارد ابتلا به کووید و محدودیت‌های سخت در بسیاری از مناطق کشور بود. در مجموع در اواخر سال ۲۰۲۲ تولید چین برای سومین ماه متوالی کاهش یافت، سفارشات جدید تحت فشار بودند و فروش خارجی ضعیف باقی ماند. وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در بانک هلندی ING، در ۲۹ ژوئن خاطرنشان کرد: تحریک واقعی تقاضا، بستگی به گام‌هایی دارد که چین برای رسیدن به هدف رشد ۵.۵ درصدی خود برای سال ۲۰۲۲ انجام می‌دهد».

انتهای پیام/

کد خبر 2546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =