کد خبر 262
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان:

زنجیره تولید صنعت فولادسازی نامتوازن است

زنجیره تولید صنعت فولادسازی نامتوازن است

باتوجه به برنامه‌های صنعت فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید اذعان کرد که این زنجیره به‌شدت نامتوازن است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، "منصور یزدی‌زاده" عضو هیات‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان گفت: دولت می‌تواند با جلوگیری از خام‌فروشی و پشتیبانی از بهره‌برداری معادن غیرفعال گامی مثبت در مسیر تامین خوراک اولیه صنایع تولیدی بردارد.

نامتوازنی حاکم بر زنجیره تولید نخستین چالشی است که فعالیت در صنعت فولاد را با دشواری روبه‌رو می‌کند. باتوجه به برنامه‌های صنعت فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید اذعان کرد که این زنجیره به‌شدت نامتوازن است؛ یعنی با تحقق ظرفیت‌های فولادی برنامه‌ریزی‌شده، با کمبود کنسانتره و گندله روبه‌رو خواهیم شد، البته با نگاهی به آمارهای موازنه مواد اولیه در سال‌های پیش، به‌خوبی مشاهده می‌شود در سال ۱۳۹۶ برپایه ظرفیت اسمی، ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن ۵.۴ میلیون تن مازاد، گندله ۶.۲ میلیون تن مازاد و آهن اسفنجی ۰.۵ میلیون تن مازاد نیاز بوده است.

در سال ۹۷ نیز همچنان ظرفیت تولید گندله ۳.۳ میلیون تن و ظرفیت آهن‌اسفنجی ۱.۷۴ میلیون تن مازاد نیاز کشور بود. این آمارها برای سال ۹۸ نیز شرایطی مشابه داشته است. با این وجود، براساس برآوردها، پیش‌بینی می‌شود در افق ۱۴۰۴ و باتوجه به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کل کشور، با بیش از ۹ درصد کمبود کنسانتره، ۲ درصد کمبود گندله و ۸ درصد کمبود در آهن‌اسفنجی روبه‌رو خواهیم بود، بنابراین یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی این صنعت، موازنه مواد و تولید است که عزم برنامه‌ریزان در وزارتخانه و شرکت‌های مسئول را می‌طلبد.

وی افزود: دومین چالش پیش‌روی این صنعت در دل بازار محصولات آن نهفته است و به‌طور کلی، شامل دخالت‌های دستوری در روند عرضه و تقاضا در بازار محصولات می‌شود.

یزدی‌زاده ادامه داد: الزام شرکت‌های تولیدی به رعایت حدود خاص برای عرضه و وضع محدودیت بر مکانیسم بازار همواره موجب ایجاد رانت در بازار می‌شود و سود فعالیت شرکت‌های فولادی را به جیب عده خاصی روانه می‌کند. در چنین شرایطی، رهاسازی بازار و اجازه دادن به عملکرد عرضه و تقاضا و اعتماد دولت به تولیدکنندگان، بازار را به‌سمت تعادل می‌کشاند.

وی گفت: دخالت‌های دستوری و وضع قوانینی که صادرات واحدهای تولیدی را محدود می‌کند، در شرایط کنونی که کشور به‌شدت از کمبود منابع ارزی رنج می‌برد، راه ورود منابع ارزی به کشور را نیز مسدود می‌کند؛ بنابراین انتظار می‌رود مسیر صادرات تسهیل شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =