کد خبر 2636
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

موانع ارزی سدی بر واردات قطعاتِ فولاد سنگان

موانع ارزی سدی بر واردات قطعاتِ فولاد سنگان

معاون مالی فولاد سنگان ضمن اشاره به بومی‌سازی برخی از قطعات مورد نیاز این کارخانه، اضافه کرد: در برخی از قطعات مجبور به واردات هستیم که بحث تامین ارز، انتقال ارز و ارسال محصول انتخاب شده از موانع روند تسریع در کار است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمد زمانیان، معاون مالی شرکت فولاد سنگان گفت: باتوجه به پایش‌های متوالی این شرکت، میزان تولید و فروش برنامه‌ریزی شده محقق است و میزان رشد سود خالص و عملیاتی به ترتیب بیش از ۱۳ و ۲۰ درصد پیش‌بینی‌ می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بحران‌های کنونی دنیا، میزان تقاضای فولاد کاهش یافته که متعاقبا کاهش نرخ فولاد را درپی داشته و نکته قابل توجه در این حوزه، افزایش سودآوری فولاد سنگان است که نقطه قوت آن، تولید پایدار کارخانه کنسانتره‌سازی است که امسال در مقایسه با سال قبل افزایش تولید را درپی داشته و افزایش ۱۳۸ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان خواهد بود.

معاون مالی شرکت فولاد سنگان با اشاره به دیگر دلایل افزایش سودآوری افزود: افزایش تولید، موجب کاهش بهای تمام شده گندله می‌شود که این موجب افزایش سودآوری فولاد سنگان در حوزه تامین پایدار این محصول بوده و کاهش میزان قیمت سنگ، ریکاوری سنگ در بخش تولید از دیگر دلایل افزایش سودآوری فولاد سنگان است.

اولین موضوع در حوزه چالش‌های سودآوری، حمل و نقل است و با توجه به مشکلات حوزه زیرساختی (ریلی و جاده ای) توجه ناکافی به این حوزه استراتژیک، بدون شک موجب اختلالات جدی در حوزه تولید و البته سودآوری خواهد شد.

معاون مالی فولاد سنگان با اشاره به مشکلات این حوزه گفت: تولید روزانه گندله در فولاد سنگان حدود ۱۸ الی ۲۰ هزار تن گندله بوده و ارسال محصول نهایتا در روز ۱۰ هزار تن است (بصورت جاده و ریلی) که همواره بیش از هشت هزار تن محصول (گندله) در پایل‌های ذخیره باقی مانده و اگر به موقع ارسال و فروخته نشود، بدون شک منابع مالی ما دچار مشکل شده و طرح های توسعه‌ای و دیگر برنامه‌ها را مختل می‌کند.

وی با اشاره با سایر موانع افزود: بی‌شک بحث تامین قطعات یدکی از موارد مورد تاکید در روند تولید است که فولاد سنگان با عنایت به تجارب شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان بومی، بسیاری از قطعات را مهندسی معکوس کرده و البته بعضی از قطعات، نیازمند واردات است که بحث تامین ارز، انتقال ارز و ارسال محصول انتخاب شده از دیگرموانع روند تسریع در کار است.

زمانیان در ادامه به سرمایه‌گذاری‌های فولاد سنگان اشاره کرد و گفت: فولاد سنگان با توجه به سودآوری مناسب، سعی در تثبیت منابع و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای نموده که درافق چهار ساله (در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت) که در بخش ارزی و ریالی حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در سال ۱۴۰۱، حدود هشت هزار در طرح‌های زیرساختی و سرمایه‌ای خواهد بود.

معاون مالی فولاد سنگان در ادامه این مباحث اشاره کرد: در بخش زیرساخت‌ها (تامین پایدار برق، آب و گاز مورد نظر خواهد بود که انشالله بتوانیم تامین پایدار این موارد را داشته باشیم و در بخش توسعه‌ای) افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی، کارخانه کنسانتره هماتیت به ظرفیت ۲ میلیون و پانصد هزار تن و سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌ها که انشالله در اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پایان پیام/ م

کد خبر 2636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =