کد خبر 2641
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ عرضه زیر قیمت اعلامی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ عرضه زیر قیمت اعلامی

بازار با کاهش موقتی نوسانات ارزی همچنان سردرگم است و برخی مبادی برای تامین جریان نقدینگی حتی زیر قیمت‌های اعلامی چه در بخش صادرات و چه در بازار داخلی محصول عرضه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار آهن امروز نیز با نوسانات قیمتی مختلف طی شد. به طوری که برخی از فروشندگان کاهش و برخی افزایش قیمت اعلام کردند. تعداد محدودی نیز محصولات خود را بدون تغییر قیمت روانه بازار کردند.

تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نیز نشان می‌دهد که قیمت اسلب و بلیت صادراتی ایران، براساس گزارش متال بولتن، در روزهای اخیر ثابت باقی مانده است. این در حالی است که اغلب فلزات در اولین روزهای سال جدید میلادی به رشد قیمت خود ادامه داده‌اند، به طوری که قیمت بیلت فوب ترکیه ۷ درصد، قیمت میلگرد فوب چین ۲٫۴ درصد و قیمت سنگ آهن ۱٫۶ درصد رشد داشته‌اند.

همچنین در بخش تقاضا، اگرچه روند ساخت و ساز مانند زمستان به سردی که پیش‌بینی می‌شد، نبود اما در بخش بودجه‌های عمرانی همچنان شاهد توقف یا کندی اغلب طرح‌های عمرانی هستیم. در این راستا، دولت در حال حاضر تقریبا ماهیانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق، یارانه و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر می‌دهد و توان پرداخت بودجه عمرانی ندارد.

با این وجود، خبرها از بودجه سال آینده از رشد ۲۶ درصدی بودجه عمرانی حکایت دارد که با توجه به تورم ۴۰ درصدی موجود کشور، قطعا تکاپوی تعدیل قیمت را هم نخواهد داد.

به هر حال، بازار با کاهش موقتی نوسانات ارزی همچنان سردرگم است و برخی مبادی برای تامین جریان نقدینگی حتی زیر قیمت‌های اعلامی چه در بخش صادرات و چه در بازار داخلی محصول عرضه می‌کنند.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۱ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله می‌شود.

بازار میلگرد روز شنبه نوسانات متعددی را تجربه کرد به این صورت که در برخی از شرکت‌ها کاهش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت در شماری از مبادی فروش ثابت بود و در چند کارخانه از جمله میلگرد آناهیتا گیلان و آذرفولاد امین حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شد. تا این لحظه نیز در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند قیمت‌ها افزایشی بوده است و در شش شرکت از ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود. 

قیمت روز تیراهن نیز حدود ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت و در مابقی مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود. شرکت ظفر بناب نیز قیمت کیلویی خود را ۵۰ تومان افزایش داد و در بخش قیمت شاخه‌ای تا این لحظه اعلام نشده است.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند و در عمده مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشت اما نبشی جاوید بناب بدون تغییر قیمت اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز با نوسانات بازار همسو شدند، به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی با افزایش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت روز ورق آهن فولاد مبارکه و اکسین کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت؛ در سایر مبادی فروش نیز بدون تغییر قیمت بود.

بازار پروفیل همچنان در مسیر اصلاح قرار داشت به طوری که روز شنبه حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش داشت و در چند کارخانه نیز ثابت بود.

قیمت قوطی آهن ۲ میلیمتر بین ۲۶ هزار و ۵۰۰ الی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد؛ قیمت لوله مبلی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها هم حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

بازار بورس

روند بازار امروز شاهد ورود پول خوبی به بازار هست، اکثر سهام در محدوده مثبت و صف خرید قرار داشتند، به نظر اصلاح‌های بازار را می‌توان فرصت خرید در نظر گرفت. فعلا بهتر است از نوسان گرفتن دوری شودو سعی شود زیاد خرید فروش نکرده و سهام‌داری پیشه شود.

طبق آمار بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وپاسار، شتران، ومعادنح، قچار، اپال، شبندر و بیشترین خروج پول حقیقی از سهام خودرو، خساپا، خزامیا، خبهمن، خکرمان، وسینا ثبت شد.

امروز ۵۹۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار سرمایه ثبت شده و ارزش معاملات خرد نیز ۹۵۵۰ میلیارد تومان بود.

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۳۷ هزار و ۱۶۷ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۲۲۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۱۰ هزار و ۳۱۵ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۹۲ هزار و ۴۳۹ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۳۰ هزار و ۷۱۷ واحدی، رقم یک میلیون و ۹۹ هزار و ۷۴۰ واحد را نشان داد.

بورس کالا

 امروز ۱۸ دی ۱۴۰۱ طبق روال اکثر روزهای یکشنبه هیچ اطلاعیه عرضه‌ای در بین محصولات فولادی نبود، این در حالی است که چندین هفته پیاپی است که بورس کالا عرضه آهن اسفنجی نداشته است و کمبود این ماده اولیه در کنار محدودیت انرژی و گاز به شدت خط تولید محصولات فولادی و بازار را تحت تاثیر خود قرار داده طوریکه قیمت فولاد در شرایطی که دولت سعی دارد از طریق کنترل عرضه در بورس کالا و همچنین عدم تغییر در نرخ حامل‌های انرژی ثابت نگه دارد اما بررسی‌ها از رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی انواع محصولات فولادی حکایت دارد. فعالان این حوزه دلیل این گرانی را کاهش عرضه گاز شرکت‌های فولادی و کاهش تولید محصولات به ویژه آهن اسفنجی عنوان کرده که زمینه گرانی در این حوزه را فراهم آورده است.

اما تنها عرضه امروز در بخش اطلاعیه عرضه سنگ آهن، ۸۰ هزار تن گندله سنگ آهن با قیمت پایه ۳۷ هزار و ۷۰ ریال توسط سنگ آهن مرکزی بود که آن هم به علت نداشتن تقاضا لازم در تابلوی معاملات بورس قرار نگرفت و حذف شد. این در حالی است که  گندله سنگ آهن در تابلوی معاملات دیروز نیز موجود بود که با حجم عرضه ۱۰۰ هزار تن و با حجم تقاضای ۸۳ هزار تن و میانگین قیمتی ۳۷ هزار و ۳۶۳ ریال مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =