کد خبر 2643
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفت و گو با آهن‌نیوز مطرح کرد؛

جزئیات محورهای شمشین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران

جزئیات محورهای شمشین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران

شمشین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در روز ۹ بهمن ۱۴۰۱ با حضور کارشناسان و متخصصین داخلی و خارجی این حوزه در تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران توسط انجمن سنگ آهن ایران در ۵ محور اصلی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در رابطه با چزئیات شمشین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران، تنظیم و تعیین محورهای اصلی آن، تدوین برنامه، تشکیل کمیته علمی و اجرایی متشکل از کارشناسان و متخصصان داخلی و خارجی، تشکیل شورای سیاست‌گذاری برای تبیین سیاست‌های کلان در همایش، تشکیل کمیته راهبری برای تصمیم‌گیری در رابطه با موضوعات مرتبط با همایش به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در چند ماه گذشته موضوعات در یک نظرسنجی از کارشناسان و متخصصان حوزه فولاد و سنگ آهن جمع‌آوری شده و در ۵ محور دسته‌بندی شده است و این ۵ محور در اختیار اعضای انجمن سنگ آهن گذاشته شد که نظرات خود را راجع به محورهای مختلف اعلام کردند، در شورای سیاست‌گذاری نیز این مسئله‌ها مطرح شد و نهایتا نظرات اعضای این شورا نیز به صورت مکتوب اخذ شد. در نهایت جمع‌بندی بدین شکل شد که دو محور اصلی و خیلی مهم که مورد توجه همه ذی‌نفعان قرار گرفته در نظر گرفته شود که یکی بحث زیرساخت شامل موضوعات مرتبط با حمل و نقل، انرژی و آب و مباحث زیرساختی دیگری مثل حمل و نقل ریلی، دریایی، اسکله و سایر موارد مشابه. محور مهم دیگر بحث توسعه رقابت‌پذیری و بهبود بهره‌وری است که ذیل آن انواع فناوری‌های مرتبط با آن متناسب با شرایط ایران و کاهش هزینه از طریق استفاده از این مدل‌ها، همین‌طور نحوه تامین سنگ آهن موردنیاز کشور است. 

سه محور دیگر در نظر گرفته شده برای شمشین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران که در رای‌گیری از اعضا و شورای سیاست‌گذاری حائز برترین جایگاه شدند، اولین مورد، موضوع نظام حکمرانی است که به موضوع قوانین بالادستی، قوانین مرتبط با بخش معدن، بخشنامه‌های صادره، عوامل مؤثر در رانت، مباحث مرتبط با تصمیمات کارشناس محور و اهمیت جایگزین کردن سیستم تصمیم‌گیر به جای تصمیمات کارشناس‌محور بحث خواهد شد.

محور چهارم، Mining ۴.۰ یا بحث معدن‌کاری نسل چهارم است که بسیار دارای اهمیت بوده و در یک نظام رقابتی واقعی به نظر می‌رسد معادنی خواهند توانست در این فضا پایدار باشند که به لحاظ مؤلفه‌های تعریف شده در بخش معدن‌کاری نسل ۴ خودشان را با دنیا تطبیق داده باشند، مباحثی مثل هوشمندسازی، استفاده از رباط‌ها، ابزارآلات هوشمند، تکنولوژی‌های نوین و استفاده از ابزارهای دنیای مجازی مثل Digital twin (دوقلوی دیجیتال، در اصل یک برنامه کامپیوتری است که از داده‌های جهانِ واقعی استفاده کرده تا یک مدل شبیه‌سازی را ایجاد کند. این مدل پیش‌بینی می‌کند که چگونه یک محصول یا فرآیند عمل خواهد کرد. این برنامه‌ها می‌توانند اینترنت اشیا (انقلاب صنعتی چهارم)، هوش مصنوعی و تحلیل‌های نرم‌افزاری را ادغام کرده تا خروجی را بهبود دهند) و مواردی از این دست در بخش معدن‌کاری، موضوعات مورد بحث این محور هستند. 

محور پنجم و آخر موضوع محیط زیست و معدن‌کاری سبز است، در پارادایم جدید حاکم بر نظام حکمرانی و مدیریتی دنیا موضوعاتی مثل محیط زیست و فعالیت سبز جز موضوعات کلیدی تلقی می‌شود که به عنوان یک تکلیف همه آن را پذیرفته و بدان توجه می‌کنند و طبیعی است که در آینده نه چندان دور برای کسانی که به این موضوع توجه نکردند در سطح بین‌المللی احتمالا مالیات‌هایی تعلق خواهد گرفت که برای جلوگیری از این اتفاق بایستی از الان  به فکر باشیم، مؤلفه‌های موردنیاز آن را شناسایی کرده و برای بهبود وضع معادن‌ کشور در راستای حفاظت محیط زیست و معدن‌کاری سبز، حداقل پیش‌نیازهای مربوط به آن را فراهم کنیم.

گفتنی است شمشین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در روز ۹ بهمن ۱۴۰۱ با حضور کارشناسان و متخصصین داخلی و خارجی این حوزه در تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران توسط انجمن سنگ آهن ایران برگزار خواهد شد.

جزئیات محورهای شمشین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران

پایان پیام/ ف

کد خبر 2643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =