کد خبر 2664
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ روند پا در هوای بازار تا پایان سال

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ روند پا در هوای بازار تا پایان سال

با توجه به کمبود تقاضای فولاد در بازار داخلی، روند منفی صادرات و کاهش قیمت جهانی، نمی‌توان تا پایان سال چشم‌انداز خاصی برای رشد بازار فولاد متصور شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار فولاد به خصوص در مقطع ورق گرم منتظر عرضه جدید ورق مبارکه است، زیرا هم قیمت دلار نیمایی و توافقی افزایش پیدا کرده، هم قیمت ورق جهانی نسبت به عرضه قبلی که حدود ۵۴۰ دلار بود افزایش یافته و هم مبنای ارز بورس کالا تغییر کرده است.

به اعتقاد کارشناسان صنعت فولاد، با توجه به کمبود تقاضای فولاد در بازار داخلی، روند منفی صادرات و کاهش قیمت جهانی، نمی‌توان تا پایان سال چشم‌انداز خاصی برای رشد بازار فولاد متصور شد. همچنین دولت تمایلی به افزایش قیمت محصولات فولادی ندارد و ترجیح می‌دهد بازار را مدیریت و کنترل کند که تمرکز بر چنین عملکردی کاملا اشتباه است.
در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه دچار مشکل شده‌اند، چرا که هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و در بخش فروش محصولات تغییر و تحول خاصی اتفاق نیفتاده است.
اخیراً دولت بخشنامه‌ای صادر کرد که با تعیین کف عرضه در زنجیره فولاد، شرکت‌ها باید متناسب با تولید خود در بورس کالا عرضه داشته باشند. این بخشنامه می‌تواند در ایجاد شفافیت معاملات موثر واقع شود و از طرفی، می‌تواند برخی واقعیت‌ها را به صورت کامل نشان ندهد.
در یک ماه اخیر، در بازار فولاد شرکت‌ها محصولات خود را به‌ صورت اعتباری ۳ ماهه و یا ۶ ماهه می‌فروشند تا سرمایه خود را از زنجیره فولاد خارج کنند و در بازار دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

عرضه با شرایط جدید در بورس امروز نیز با شرایط ۵۰% نقد و ۵۰% اعتباری انجام شد بدین ترتیب که ۵۰% نقد و ۵۰% اعتباری، عدم جهت دهی بازار به سمت مناسب باعث شده قیمت‌ها سلیقه‌ای باشد. افزایش و کاهش عرضه و تعیین نمودن مشتری، میزان خرید هر مشتری، اعتباری و یا نقدی باعث شده بازار را به هر سمتی که می‌خواهند بچرخانند. در واقع مقدار عرضه تصمیم گیرنده این بازار شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۰ هزار و ۶۸۰ تومان مبادله می‌شود که نسبت به دیروز ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند افزایشی بوده است و در چهار شرکت از ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده می‌شود. طبق آمار قیمت میلگرد آجدار استاندارد نیز حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ الی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد و نرخ متوسط آن نیز حدود ۱۹ هزار تومان برآورد شد.

قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. قیمت انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... نیز عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی در بخشی از شرکت‌ها حدود ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت داشت اما در چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشت. شرکت ظفربناب نیز قیمت کیلویی خود را ۵۰ تومان افزایش داد و قیمت شاخه‌ای هم تا این لحظه اعلام نشده است.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند علاوه‌بر ثبات در چند کارخانه، با افزایش ۳۰۰ تومانی در چند کارخانه دیگر همراه بود.

قیمت پروفیل تا این لحظهبین شرکت‌هایی که اعلام کرده‌اند در چند کارخانه از جمله پروفیل نیکان، یاران و... افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و در چند شرکت نیز همچنان ثبات قیمت داشت. 

بازار بورس

بورس معاملات سومین روز هفته را با رشد نسبی آغاز کرد در ادامه این حجم از صعود افزایش یافت، طوریکه در میانه بازار به رشد ۷ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی شستا، تاپیکو، شستا، فارس، شپدیس،کگل، شتران و فولاد با تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۰,۸۰۱,۵۹۱.۵۶۰ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۹۹,۹۹۰.۸۷۱ میلیارد ریال و حجم معاملات ۱۹.۰۳۶ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز زاگرس، آریا، شگویا، بپاس، غصینو، دی و فغدیر هستند.

شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۱۱ هزار و ۶۷۵ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۶۴۶ هزار و ۹۰۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۳ هزار و ۹۶۲ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۹۶ هزار و ۴۰۱ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۸ هزار و ۲۲ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۷۲ واحد را نشان داد.

بورس کالا

امروز ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ در اطلاعیه بورس کالای ایران قرار بود ۱۴۸ هزار ۹۳۵ تن محصولات فولادی شامل شمش بلوم، تختال C، ورق قلع اندود، ورق گرم HR، ورق گالوانیزه G و ورق رنگی عرضه شود که در انتهای معاملات با افزایش عرضه تعدادی از محصولات مقدار آن به ۴۷۱ هزار و ۴۹۰ تن عرضه و ۶۱۲ هزار و ۵۸۰ تن تقاضا افزایش پیدا کرد. 

ازجمله محصولاتی که با افزایش عرضه روی تابلوی معاملات امروز مواجه شد ورق قلع اندود عرضه شده توسط فولاد مبارکه بود که قرار بود ۳۰۰ تن عرضه شود اما روی تابلو با افزایش ۲ هزار و ۲۳۳ درصدی ۷ هزار تن عرضه و با تقاضای ۸ هزار و ۷۵۰ تن روبه رو شد.

محصول دیگر افزایش یافته در عرضه، ورق گرم HR عرضه شده توسط فولاد مبارکه بود که از ۱۰ هزار و ۱۰ تن در اطلاعیه به ۳۳۷ هزار و ۴۰ تن روی تابلو افزایش پیدا کرده و با تقاضای ۴۲۷ هزار و ۹۰۰ تنی و همان میانگین قیمتی پایه ۱۶۹ هزار و ۳۵۲ ریال معامله شد.

کالای بعدی که با افزایش عرضه مواجه شد ورق رنگی بود که این محصول نیز توسط شرکت فولاد مبارکه ارائه شد و از هزار تن عرضه در اطلاعیه به ۸ هزار تن با حجم تقاضای تقریبا ۳ برابری ۱۷ هزار و ۹۵۰ تنی افزایش پیدا کرده و با همان میانگین پایه قیمت ۳۴۷ هزار و ۴۱۴ ریال معامله شد.

ورق گالوانیزه G نیز با افزایش عرضه مواجه شد و از ۲ هزار تن به ۶ هزار تن با حجم تقاضای ۸ هزار و ۹۵۰ تن افزایش و با میانگین قیمت پایه ۳۰۱ هزار و ۱ ریال معامله شد.

در این میان شمش بلوم با ۱۹ درصد کاهش در عرضه با مقدار عرضه ۹۱ هزار و ۴۵۰ تن و حجم تقاضا ۱۰۶ هزار و ۳۰ ریال روبه رو شده و با ۰.۸ درصد کاهش در میانگین قیمت پایه به مبلغ ۱۵۷ هزار و ۱۱۹ ریال مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =