کد خبر 2713
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

مدیر پروژه دامپتراک گل‌گهر در گفتگو با آهن‌نیوز:

تولید انبوه دامپتراک ۶۰ تنی تا سال ۱۴۰۲ / صرفه‌جویی 400 هزار یورویی با تکیه بر دانش بومی

تولید انبوه دامپتراک ۶۰ تنی تا سال ۱۴۰۲ / صرفه‌جویی 400 هزار یورویی با تکیه بر دانش بومی

خط تولید این دستگاه در شرکت دلتا راه ماشین زیرمجموعه مجتمع گل گهر راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۵ تا ۱۰ دستگاه تا شروع سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، داوود تیموری، مسئول فنی شرکت دلتا راه ماشین و مدیر پروژه دامپتراک گل‌گهر به عنوان سازنده اولین تراک بومی ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای حمایت از تولید داخل و رسیدن به خودکفایی از طریق شرکت‌های تابعه‌ اقدام به ساخت ماشین‌آلات موردنیاز این صنعت به صورت ساخت بومی و پیمان‌کاری کرده است. دامپتراک 60 تنی دستگاهی است که برای اولین‌بار در ایران بومی‌سازی شده و اخیراً در جشنواره ملی فولاد نیز رونمایی شده است.

مدیر پروژه ساخت دامپتراک گل گهر در پاسخ به این سوال که این دستگاه چه بخشی از نیاز صنعت فولاد را رفع می‌کند و چه موانعی اجازه ساخت ۱۰۰ درصدی این دستگاه را نمی‌دهد؟ بیان کرد: این دستگاه از ابزارهای بسیار مهم برای جابه جایی مصالح و مواد اولیه‌ معدنی است. بدون این دستگاه، انتقال فرآیند گندله‌سازی و تولید مواد اولیه خام دچار چالش می‌شود. ۵۰ درصد این دستگاه بومی‌سازی و توسط متخصصین امر طراحی شده و ۵۰ درصد دیگر با استفاده از قطعات وارداتی انجام گرفته است. با تولید انبوه این ماشین، بخش زیادی از قطعات آن به دلیل افزایش مصرف توجیه‌پذیر خواهد شد اما در حال حاضر، تولید قطعات دیگر با تیراژ پایین توجیه‌پذیر نیست.

مسئول فنی شرکت دلتا راه ماشین فناوری با بیان اینکه ساخت این ماشین به‌صورت سفارشی توسط یک سری از شرکت‌های مادر در دنیا مثل کارخانه ZL، آلیسون و غیره ساخته می‌شود، افزود: روند بسیاری از شرکت‌های برند و معروف دنیا بر این است که وقتی تیراژ تولیدات قطعه‌ای توجیه اقتصادی نداشته باشد، تولید قطعات به شرکت‌های ماشین‌سازی واگذار می‌شود. در خودروسازی‌ معمولِ داخل ایران هم خیلی از قطعات مورد استفاده مانند گیربکسی که روی ماشین‌های ایران خودرو یا ماشین‌های سواری عمومیت دارند به صورت وارداتی است و با اینکه تیراژهای تولید چندهزارتایی دارند هنوز به سمت تولید بومی کامل نرفته‌اند چراکه یا در شرایط اقتصادی از نظر تعداد توجیه اقتصادی وجود ندارد یا تولیداتش توسط دولت مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. 

تیموری در رابطه با وضعیت تولید انبوه این دستگاه به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: خط تولید این دستگاه در شرکت دلتا راه ماشین زیرمجموعه مجتمع گل گهر راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۵ تا ۱۰ دستگاه تا شروع سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی در رابطه با امکان صادرات این دستگاه نیز افزود: با اجرای این پروژه صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور صورت می‌گیرد چنانکه قیمت نمونه خارجی هر دستگاه 600 هزار یورو است اما بهای تمام شده ساخت نمونه داخلی 200 هزار یورو خواهد بود که 400 هزار یورو صرفه‌جویی اقتصادی را به دنبال داشته است. علاوه بر آن، این دستگاه یک ابزار خاصی است که اغلب کشورهای همسایه تمایل دارند به دلیل توجیه اقتصادی‌اش آن را در اختیار داشته باشند.  

تیموری در ادامه افزود: دامپتراک تا پیش از این به صورت ۱۰۰ درصدی وارد می‌شد و حتی یک شرکت خارجی به نام هپکو نیز ادعا کرده بود که وارد فاز ساخت شده اما آنهم به صورت وارداتی بوده اما ما به جرات می‌توانیم ادعا کنیم که این دستگاه تماماً تولیدات داخل است و تمام قطعاتی که روی آن به کار رفته توسط مهندسان و متخصصان داخلی طراحی و تولید شده و مراحل تست را پشت سر گذاشته است.

وی تأکید کرد: کاری که روی این دستگاه انجام شده مهندسی معکوس ۱۰۰ درصد نیست و در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد آن مهندسی معکوس بوده و باقی به صورت دقیق محاسبات و آنالیز شده است. شاسی ساخته شده برای این دستگاه به هیچ عنوان کپی‌برداری از نمونه خارجی نیست و توسط خود ما طراحی، آنالیز و ساخته شده است. در کل، این دستگاه به‌صورت کاربردی و با خدمات خوب و بدون نیاز به موارد و علم‌های پیچیده اما کارآمد، به‌روز و با ایمنی بسیار بالا طراحی شده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =