کد خبر 2718
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کم رونقی در بازار آهن دامن ۱۴۰۲ را می‌گیرد؟

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کم رونقی در بازار آهن دامن ۱۴۰۲ را می‌گیرد؟

مسئله جدی بازار بودجه سال آینده است بخش‌های هزینه‌ای و مالیاتی بودجه افزایش یافته ولی بخش‌های تولیدی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند مثل بودجه عمرانی مغفول مانده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی به دنبال قطع برق کاهش تولید کاملاً محسوس است عدم عرضه آهن اسفنجی باعث کاهش عرضه شمش گردیده طبعاً حجم تولید میلگرد هم روند نزولی گرفته است. سرما نه تنها تولید که جابجایی کالا را نیز به هم ریخته است. در شرایطی که تقاضا چندان جدی نیست مشکل کمبود نقدینگی هر روز تشدید می‌شود. در این شرایط سفر رییس بانک مرکزی به قطر و امارات صحبت‌های مربوط به ارز را تقویت کرده که آیا بالا می‌رود یا خیر؟ در این میان به علت قطعی گاز و کمبود شمش شاهد کاهش عرضه‌های صادراتی شمش بوده‌ایم که محققاً در قیمت شمش برای بازار داخل و نرخ ارز به علت کاهش صادرات قابل توجه است.

همچنین صحبت‌هایی شده که مبنای قیمت دلار نیمایی برای پایه قیمت بورس در نظر گرفته شود یعنی به جای ۳۳ یا ۳۷ هزار تومان ۲۸۵۰۰ تومان مبنای قیمت در بورس باشد. اولاً بخشی از این تفاوت قیمت ارز با افزایش قیمت در بازار صادراتی خنثی می‌شود و با توجه به کمبود عرضه تفاوت آن در  بازار خارج از بورس دیده خواهد شد.

از طرفی بحث جدی دیگری که بازار را به خود مشغول کرده مساله بودجه سال آینده است بخش‌های هزینه‌ای و مالیاتی بودجه افزایش یافته ولی بخش‌های تولیدی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند مثل بودجه عمرانی مغفول مانده بنابراین بازار اینطور تحلیل می‌کند که تمام آورده‌اش را باید به دولت بدهد تا آن را هزینه کند این ذهنیت برای تولید بسیار مسموم است.
هفته‌های پیش‌رو هفته‌های زورآزمایی سیاست تثبیت قیمت از طرف دولت و واقعیت‌های بازار است ولی معلوم نیست دولت که خودش باید از صنعت فولاد بهره ببرد چرا آن را در شرایط بسیار مشکل فعلی تحت فشار گذاشته، هفته قبل شاهد نامه‌های کارخانه‌های بزرگ به وزارت صمت بودیم که از کاهش سود و تولیدشان گفته بودند، فشار برای کاهش قیمت دیگر برای چیست؟ وقتی دولت کالا را در بورس ارزان می‌فروشد و تولید هم پایین است چه سودی حاصل می‌شود؟ شاید تنها راه برون رفت عرضه سلف دو و سه ماهه باشد که آن هم تاثیری در بازار بهمن نخواهد داشت یا دولت می‌خواهد موجودی انبارها را با قیمت پایین روانه بازار کند که تب بازار را فرو بنشاند. در هرحال بازار در شرایط فعلی کمتر به نرخ‌های بورس توجه می‌کند بلکه نگاهش بیشتر به نرخ ارز خواهد بود که نقش دولت در آن کمرنگ‌تر از بورس است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۰ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله می‌شود.

در بازار میلگرد تا این لحظه قیمت محصولات اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند سه شرکت، قیمت محصولات خود را از ۱۵۰ تا ۱۳۰۰ تومان افزایش دادند. قیمت روز میلگرد آجدار نیز با تثبیت قیمت‌ها در اغلب مبادی فروش، در پایان هفته و در وضعیت نیمه تعطیل بازار، برخی فروشندگان به افزایش قیمت میلگرد اقدام کردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد و نرخ تیرآهن ذوب آهن اصفهان در کارخانه و بنگاه تغییر قیمتی نداشت. 

نرخ انواع ورق سرد و گرم نیز با افزایش قیمت در برخی مبادی فروش همراه بود و شماری از کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت ورق گالوانیزه و ورق آهن ایجاد نکردند.

پس از ثبات چند روزه در قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی، روز پنجشنبه شاهد افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در شماری از کارخانه‌ها بودیم. 

همچنین در بازار پروفیل تا این لحظه قیمت محصولات از سوی هیچ شرکتی اعلام نشده است. قیمت روز پروفیل آهن نیز تا حدودی در ثبات بود اما کماکان افزایش قیمت در برخی از کارخانه‌ها قابل مشاهده بود.

همچنین قیمت روز لوله داربستی، گازی و سایر لوله‌ها در برخی از شرکت‌ها افزایش داشت. گفتنی است علاوه‌بر آنچه بررسی کردیم شماری از مبادی فروش به طور کلی اعلام قیمت نکردند.

بازار بورس

گزارش‌ها از روند بازار امروز نشان داد بازار شاهد عرضه شدید در گروه خودرو بود که به طبع آن در کل بازار عرضه‌ها شدت گرفته و باعث اصلاح شاخص شد. مقداری خروج نقدینگی نیز از بازار صورت گرفت که منطقی می‌باشد و جای نگرانی نیست. 

در معاملات امروز بازار سرمایه بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای فزر، غدیس، وپست، درازک، وپاسار، رتاپ و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از سهم‌های فولاد، خگستر، شستا، ورنا، خبهمن، وساپا بود. همچنین امروز ۲۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار ثبت شده و ارزش معاملات خرد نیز ۶۸۱۸ میلیارد تومان بود.

در مجموع شاخص کل بورس امروز در زمان بسته شدن معاملات ۸ هزار و ۳۶۶ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۶۴۳ هزار و ۷۲۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۷۰۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۵۰۴ هزار و ۹۰۵ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۲ هزار و ۱۴۹ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۴۰ واحد را نشان داد.

بورس کالا

طبق اطلاعیه عرضه امروز صبحِ ۲۴ دی ۱۴۰۱ قرار بود ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۴۰ تن شامل ۸۹ هزار و ۳۴۰ تن محصول فولادی و ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار تن سنگ آهن در تالار صنعتی و تالار حراج باز بورس کالای ایران عرضه شود اما این مقدار عرضه با کاهش ۶۷ درصدی مواجه شده و در بخش محصولات فولادی ۱۱۶ هزار و ۶۱۰ تن با تقاضای ۱۴۴ هزار و ۶۳۵ تن ارائه شد که افزایش ۳۰.۵ درصدی داشت و در بخش عرضه سنگ آهن با ۶۵۰ هزار تن عرضه و ۱۹۰ هزار تن تقاضا با کاهش ۷۱.۲ درصدی همراه بود.

در این میان ورق سرد لوازم خانگی ۱۵۰۰۰ هزار تن عرضه و با ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا و میانگین قیمت پایه ۳۲۰ هزار و ۸۰۰ ریال معامله شد، ورق سرد خودرو ۴۵ هزار تن عرضه و ۴۸ هزار و ۶۰۰ تن تقاضا شده و قیمت پایه آن نیز ۳۲۰ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین شد. ورق گرم خودرو نیز به مقدار ۳۳ هزار و ۱۱۰ تن عرضه و ۳۴ هزار و ۴۳۰ تن تقاضا شده و به قیمت پایه ۲۳۱ هزار و ۹۳۸ ریال به فروش رفت.

گفتنی است در بین محصولات ارائه شده سنگ آهن، سنگ آهن کلوخه بدون مشتری ماند. محصول میلگرد ساده صنعتی نیز به دلیل عدم تقاضای کافی به طور کامل مچ نشده و از تابلوی معاملات به همراه سنگ آهن کلوخه حذف شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =