کد خبر 2722
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

بازار جهانی مقاطع با حرکت سنگ آهن بالا رفت

بازار جهانی مقاطع با حرکت سنگ آهن بالا رفت

بازارهای جهانی با تقاضای فصلی چین و هجوم خرید قبل از تعطیلات چین روبرو شد. سنگ آهن بالا رفت و این افزایش تقاضا روی دیگر اقلام هم دیده شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در حالی که اقتصاد ایالات متحده با ترس از رکود جهانی و داده های اقتصادی نامشخص در نوسان است، بازگشایی اقتصادی چین کلید مهمی برای تعیین تقاضاست. با این حال، هیچ کس نمی تواند در مورد شدت بحران کووید در این کشور و آنچه ممکن است برای تقاضای آینده پیش بیاید، مطمئن باشد. بازارهای جهانی با تقاضای فصلی چین و هجوم خرید قبل از تعطیلات چین روبرو شد. سنگ آهن بالا رفت و این افزایش تقاضا روی دیگر اقلام هم دیده شد. بازشدن بازار چین همراه با سیاست این دولت در مورد مساله املاک که تا ماه قبل با سکوت روبرو بود این نوید را می‌دهد که روند تقاضای چین با فراز و فرود دنبال شود ولی رکود جهانی به دنبال آن می‌تواند روند تقاضا را کند نماید.

سنگ آهن

آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۳۵ سنت افت روزانه داشته ۱۲۳.۶۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است. تمایل به خرید با نزدیکی تعطیلات سال نو چین کمتر شد. برخی افزایش ضرردهی واردات را علت دیگر کاهش فعالیت بازار اعلام کردند. نزدیکی تعطیلات سال نو چین و عدم سوددهی واردات اثرات منفی بر بازار داشته و فعالیت آن کمتر شده است ولی در کل بازار سنگ آهن به دلیل امید به بهبود تقاضای چین با کاهش محدودیت‌های سیاست کووید صفر و اختلالات احتمالی بخش عرضه به دلیل شرایط آب و هوایی برزیل و طوفان‌های احتمالی در استرالیا و برنامه تعمیرات معادن در سه ماه نخست سال، به آینده قیمت‌ها خوش‌بین است.

در بازار فیوچرز دالیان چین نیز قیمت قرارداد سنگ آهن روز گذشته بیش از ۳ درصد رشد داشته به بالاترین سطح ۱۷ ماه گذشته رسیده است. خوش‌بینی بازار به بهبود تقاضای چین موجب رشد قیمت شد. قرارداد ماه می ۱۳۰.۹۶ دلار ثبت شد که ۳.۴ درصد رشد داشت. در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد فوریه ۳.۵ درصد بالا رفته ۱۲۶.۴ دلار شنیده شد.

چین در کوتاه مدت قصد دارد سیاست‌های حمایتی بیشتری برای حمایت از بازار اجاره مسکن اعمال کند که شامل یک طرح ۱۰۰ میلیارد یوانی برای حمایت از وام‌های اجاره مسکن می‌باشد.

قراضه

 آخرین قیمت قراضه وارداتی سنگین ۲۰-۸۰ کمی کاهش یافته که به دلیل کاهش فعالیت بازار بود و عرضه‌کننده‌ها نیز تخفیف نمی‌دهند. حتی برخی کارخانه‌های میلگرد ترکیه به واردات بیشتر بیلت روی آورده‌اند. چند محموله بیلت روسیه در قیمت ۵۸۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه معامله شده است. برخی فولادسازان ترکیه به دنبال خرید بیلت ایران و روسیه هستند و برای تامین قراضه یا به بازار داخل رفته‌اند و یا منتظر کاهش قیمت‌های وارداتی به سطح طبیعی‌تری هستند.

در بازار واردات قراضه در ترکیه فعالیت بازار کم بود و متوسط قیمت قراضه سنگین افت ۱۵ دلاری داشته به نزدیکی ۴۰۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسید. افزایش قیمت اخیر بازار قراضه خریداران ترکیه را به واردات بیشتر بیلت تشویق نموده است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز از ۳۷۶ دلار به ۳۹۲ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز با ۲۳ دلار بهبود نسبت به هفته قبل به ۴۲۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ تا ۲ دلار افت روزانه داشته ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه ثبت شده است.

بیلت

آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۴ دلار رشد روزانه داشته ۵۷۲ دلار هر تن با ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است. بیلت وارداتی ۵۰۵ دلار هر تن سی اف آر چین شنیده شده که ۵ دلار رشد روزانه داشت.

رشد بازار فیوچرز و افزایش قیمت محصولات فولادی از قیمت بیلت حمایت نمود. در بورس شانگهای نیز قرارداد ماه می ۶۲۰ دلار هر تن ثبت شده که ۵ دلار رشد روزانه داشت.

بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته تا ۱۳ دلار رشد داشته به ۵۵۳ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته صعودی بود و از ۵۵۲ دلار به ۵۷۲ دلار هر تن درب کارخانه بهبود داشت.  در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت تا ۱۵ دلار رشد داشته به ۵۸۵ دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز تا ۱۵ دلار رشد داشته ۵۰۵ دلار هر تن فوب شد.

 قیمت شمش روند تقریباً ثابتی داشت علت آن مساله نقدینگی نوردکارها و عدم اطمینان به روزهای آینده بود که روی تقاضا تاثیر گذاشت.

مقاطع
 در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس ۲۰ دلار رشد داشته ۶۲۵ دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد تا ۲۲ دلار بهبود داشته ۶۲۰ دلار هر تن ثبت شد.
میلگرد صادراتی ترکیه ۵ دلار افت داشته به ۶۹۰ دلار هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی چین نیز ۵ دلار رشد داشته ۶۳۰ دلار هر تن فوب شنیده شده است.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۴۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از ۷۴۵ یورو به ۷۶۲.۵ یورو هر تن درب کارخانه بهبود داشت.

قیمت میلگرد ثابت ماند ولی انتظار بازار با توجه به کمبود تولید از روند صعودی صحبت می‌کند.

 تیرآهن با بهبود نسبی قیمت روبرو شد مدیریت عرضه ذوب آهن در این روند نقش داشت.

ورق
 آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین ۳ دلار رشد روزانه داشته و ۶۱۱ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده است. ورق سرد نیز در ۶۷۷ دلار هر تن فوب کارخانه و در ثبات ماند.

در بورس شانگهای نیز قرارداد ورق گرم تحویل ماه می ۶۲۴ دلار هر تن ثبت شده که ۴ دلار رشد روزانه داشت.

از طرفی ورق گرم صادراتی چین با ۱۷ دلار رشد روزانه ۶۳۲ دلار هر تن فوب شده و ورق سرد صادراتی نیز ۶۷۸ دلار هر تن فوب می باشد که ۲۳ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته است.

 ورق گرم صادراتی سی آی اس تا ۷۵ دلار بهبود داشته ۶۶۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۶۰۵ دلار به ۶۲۰ دلار هر تن فوب بهبود داشت. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم تا ۲۵ دلار بهبود داشته ۶۵۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۱۰ یورو رشد داشته ۷۱۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۷۳۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که تا ۱۰ دلار بهبود داشت.

 قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه ۲۶۱ هزار ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۹۰ هزار ریال رسید. با توجه به فراز و فرود عرضه بازار روند صعودی داشت بالا رفتن قیمت اسلب در داخل و خارج در این موج انتظار افزایشی موثر بود.

بالا رفتن قیمت اسلب، افزایش صادرات اسلب و مدیریت عرضه باعث افزایش قیمت ورق اکسین شد. به همراه دلایلی که برای ورق مبارکه و اکسین بود قطعی گاز و افت تولید از دلایل افزایش قیمت کاویان بود. بالا رفتن قیمت در خارج از ایران و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت شد. افزایش قیمت ورق گرم باعث بالا رفتن قیمت ورق گالوانیزه شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =