کد خبر 2730
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

بی‌توجهی دولت برای عبور از بحران گاز / 50 درصد تولید صنایع فولادی متوقف شد

بی‌توجهی دولت برای عبور از بحران گاز / 50 درصد تولید صنایع فولادی متوقف شد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که قطعی گاز و برق در صنعت فولاد، کاهش 2 میلیون تنی تولید فولاد را به همراه بیاورد؛ البته کاهش تولید تاثیری در روند صادرات فولاد نخواهد گذاشت چراکه ما مازاد نیاز داخل فولاد صادر می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از ایلنا، رضا شهرستانی از قطعی شدید گاز شرکت‌های فولادی خبرداد و افزود: در حال حاضر به جز بخش احیا سایر شرکت‌های فولادی گاز ندارند؛ صنعت فولاد روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند که امروز عدد مصرف آنها به 15 میلیون متر مکعب رسیده است. باید توجه داشت که این حجم گاز جوابگوی نیاز 50 درصد شرکت‌های احیا آهن اسفنجی است.

وی با اعلام قطعی 50 درصدی برق صنایع، گفت: کمبود گاز باعث قطعی برق صنایع نیز شده است چراکه گاز فعلی جوابگوی نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق را نمی‌دهد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این پرسش که قطعی گاز و برق فولادی‌ها چه تاثیری در میزان تولید می‌گذارد؟ خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که قطعی گاز و برق در صنعت فولاد، کاهش 2 میلیون تنی تولید فولاد را به همراه بیاورد؛ البته کاهش تولید تاثیری در روند صادرات فولاد نخواهد گذاشت چراکه ما مازاد نیاز داخل فولاد صادر می‌کنیم.

وی مشکل کمبود گاز در ایران را ادامه‌دار دانست و افزود: سال آینده این چالش شدیدتر خواهد شد و اگر همین رویه ادامه داشته باشد در میزان تولید همه صنایع تاثیر ملموس‌ خواهد گذاشت. به نظر من افرادی که سکان‌دار وزارت نفت شده‌اند در قد و قواره این جایگاه نیستند از این‌رو ما شاهد نابه‌سامانی در همه زمینه‌ها باشیم.

 به گفته شهرستانی؛ در بازار داخلی تولید فولاد در بخش طویل به مشکل نخواهیم خورد اما به نظر می‌رسد قیمت‌های فولاد تختان به شدت افزایش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه دولت نسبت به راهکارهای کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت بخش خصوصی برای کنترل بحران گاز بی‌توجه است، گفت: برای برد- برد کردن مصرف گاز در بخش خانگی و صنعت، بخش خصوصی به دولت پیشنهاد داده است که یک الگوی مصرف به ازای هر فرد تدوین کند و اگر بر اساس این الگو مصرف‌کننده‌ای مصرف گاز را کاهش بدهد و میزان مصرف را به الگو برساند اختلاف قیمت را به ازای همان 2 هزار تومان که از صنعت گرفته می‌شود صنعت به صورت مستقیم به مصرف‌کننده‌ای که مصرف را کاهش داده پرداخت کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 3 برابر نیاز واقعی مصرف گاز داریم که اگر شهروندی بتواند بر مبنای الگوی واقعی مصرف و 600 متر مکعب مصرف را کاهش بدهد می‌تواند هزینه این کاهش مصرف را مستقیم از صنعت‌گر دریافت کند و گاز صرفه‌جویی به صنعت داده شود اینگونه علاوه بر اینکه برای مصرف کننده درآمد ایجاد می‌شود تولید نیز متوقف نمی‌شود. اما متاسفانه در دولت گوش شنوایی برای این راهکارها وجود ندارد.

شهرستانی معدل بهره‌وری سیستم‌های گرمایشی در ایران را 35 درصد دانست و افزود: بهره‌وری سیستم‌های گرمایشی در اروپا به 105 درصد هم رسیده است؛ رسیدن به این ایده‌آل مد نظر ما نیست اما در ایران بخاری‌هایی وجود دارد که بالای 85 درصد بهره‌وری دارند و شرکت‌های بزرگ می‌توانند سیستم‌های گرمایشی در یک استان را تغییر بدهند و اینگونه مصرف را به یک سوم برسانند. همچنین در ایران بالای 60 میلیون متر مکعب گاز فلر می‌شود این در حالیست که شرکت‌های داخلی و خارجی تمایل دارند که روی آن کار کنند که این گاز به جای فلر شدن به صنعت داده شود شرایط تولید فولاد دگرگون و دیگر شاهد خواب تولید نخواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 2730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =