کد خبر 2731
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار آهن نیز درگیرِ قطعی گاز شد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار آهن نیز درگیرِ قطعی گاز شد

فروش محصولات فولادی در شرایطی که تقریبا همه استان‌های ایران شرایط یخبندان دارند و بانک‌ها عملاً تعطیل و فلج هستند مثل اسکی روی چمن سخت است؛ نباید از این هفته توقع چندانی داشت؛ احتمالا تا آخر بهمن ماه هم بازار با مشکل گاز دست به گریبان است و قیمت‌ها بالاست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شمش حدود یک ماه پیش؛ به پشتوانه التهابات روانی دلار ۴۵ هزار تومانی و محدودیت دسترسی به مواد اولیه، توانست مقاومت پر قدرت ۱۵۴۰۰ تومانی را شکسته و تا سقف ۱۶۵۰۰ تومان پیشروی نماید؛ به موازات عقب‌نشینی ۵ هزار تومانی دلار در بازار آزاد؛ شمش نیز با کاهشی حول ۱۰۰۰ تومان؛ حدود دوهفته پیش؛ به کف مقاومتی که چندی پیش شکسته و حالا به یک حمایت محکم تبدیل شده؛ رقم ۱۵۴۰۰ تومان؛ پولبک زد.
به موازات تشدید کمبود آهن اسفنجی، کمبود شمش، کمبود عرضه میلگرد در بورس کالا با قیمت کاربردی بازار به دلیل تعطیلی برخی از کارخانجات تولید میلگرد که نقش پررنگی در تامین بازار دارند و بالاخره عدم عرضه آهن اسفنجی طی دو هفته متوالی؛ توانست حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان از این کاهش اخیر را جبران نموده و به رقمی حول ۱۶،۲۰۰ تومان برسد.
در حال حاضر مقاومت سقف ۱۶۵۰۰ یک ماه پیش را در پیش دارد و با توجه به گذرا بودن کمبودهایی که به دلیل برودت هوا ایجاد شده؛ حتی اگر بتواند این مقاومت را به‌طور هیجانی شکست دهد؛ با توجه به وجود پتانسیل منفی بیشتر برای دلار بازار آزاد، بعید بنظر می‌رسد که بتواند محور ۱۶۵۰۰ تومانی را برای خود حفظ نموده و تثبیت نماید.

فروش میلگرد ۲۰ هزار تومانی در شرایطی که تقریبا همه استان‌های ایران شرایط یخبندان دارند و بانک‌ها عملاً تعطیل و فلج هستند مثل اسکی روی چمن سخت است؛ نباید از این هفته توقع چندانی داشت؛ احتمالا تا آخر بهمن ماه هم بازار با مشکل گاز دست به گریبان است و قیمت‌ها بالاست؛ بعد از این که محدودیت گاز هم رفع شد و وارد اسفند ماه می‌شود که احتمالا دلار وارد فاز افزایش و دوباره قطعی برق و افزایش حقوق دستمزد سال جدید و باز هم قیمت‌های بازار بالاست؛ در کل در این کشور همیشه محرک‌های کافی برای تحریک بازارها وجود دارد.

اگر بخواهیم اصلی‌ترین مواردی که در ایجاد شرایط فعلی بازار دخیل است، اشاره کنیم می‌توان «بحران کمبود انرژی»، «نوسانات نرخ دلار» و « سیر صعودی قیمت صادراتی فولاد» را نام برد.

این در حالی است که عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به وضعیت تامین گاز پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، می‌گوید: به نیروگاه‌ها، صنایع عمده، فولادی‌ها، سیمانی‌ها و پتروشیمی‌ها علی‌رغم شرایط موجود گاز تحویل داده می‌شود و اینگونه نیست که گازرسانی به تمام واحدها قطع شده باشد.
شبکه گاز تاکنون پایدار بوده ولی از این به بعد به شدت نیازمند کمک مشترکان هستیم تا بتوانیم شرایط پیش رو را پشت سر بگذاریم.

شاید بتوان گفت بحران انرژی به‌طبع پس از گذر از برودت هوا مرتفع می‌شود و می‌توان برای آن زمان مشخصی تعیین کرد اما برای دو فاکتور دیگر نمی‌توان گفت چه زمانی بهبود خواهد یافت و چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ به همین جهت درحال حاضر با بازاری به شدت آشفته و بلاتکلیف مواجه هستیم.

بازار آهن

با توجه به تکمیل تقریبی جدول رده‌بندی قیمت‌های امروز بازار میلگرد آجدار استاندارد در بازه قیمتی حدود ۱۹،۳۰۰ تومان تا حول و حوش ۲۰،۵۰۰ تومان؛ بنا بر شنیده‌های بازار؛ متوسط نرخ امروز این بازار حول و حوش ۱۹،۹۰۰ تومان توام با افزایش قیمت متوسط و تقریبی ۸۵۰ تومان نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته رصد شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی افزایشی بود که با توجه به سایز بین ۲۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت ثبت شد و ثبات قیمت هم در برخی کارخانه‌ها مشهود بود.

انواع ورق سرد و گرم نیز روند افزایشی داشتند؛ به این صورت که قیمت ورق سیاه در فولاد مبارکه و اکسین نوسان داشت و اغلب کارخانه‌ها افزایش قیمت داشتند؛ افزایش قیمت روز ورق گالوانیزه ۷۰۰ تومان گزارش شد و ورق رنگی هم حدود ۵۰۰ تومانی افزایشی بود.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز همسو با سایر محصولات فولادی با افزایش ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی اعلام بود. انواع لوله‌ها نیز روند افزایشی داشتند و افزایش قیمت لوله‌های داربستی، گازی، مبلی و ... حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن علاوه‌بر ثبات در بخشی از مبادی فروش، عمدتا با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود، به طوری که در برخی کارخانه‌ها قیمت پروفیل از کانال ۳۰ هزار تومانی هم فراتر رفت؛ به عنوان مثال قیمت پروفیل صابری ۲ میلیمتر ۳۰ هزار تومان اعلام شد.

بازار بورس و بورس کالا

امروز طبق اطلاعیه روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، بر اساس اعلام استانداری تهران مبنی بر این که در راستای برودت هوا و کاهش مصرف گاز همه ادارات دولتی و خصوصی تهران تعطیل است بنابراین معاملات بازار سرمایه ایران متوقف خواهد بود. همچنین معاملات بورس کالا که به واسطه این تعطیلی صورت نمی‌پذیرد (نظیر سکه و خودرو، محصولات صنعتی و ...)، در روز کاری بعد انجام خواهد شد.

بر این اساس امروز که بعد از چندین هفته براساس جدیدترین اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، قرار بود ۳۷ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شود که شامل ۲۷ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه ۲۷۹ هزار و ۵۳۵ ریال و ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه ۹۵ هزار و ۲۱۹ ریال بود که به واسطه صرفه‌جویی در مصرف گاز و برودت هوا که ادارات را به تعطیلی کشاند، معاملات این محصولات نیز به فردا موکول شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =