کد خبر 2737
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

وضعیت گاز بحرانی شد/ صرفه‌جویی برای مردم، اخطار برای صنایع

وضعیت گاز بحرانی شد/ صرفه‌جویی برای مردم، اخطار برای صنایع

بهترین راه کاری که این روزها دولت برای عبور از بحران گاز در نظر گرفته است، قطعی گاز صنایع است. اقدامی که در دستورالعمل‌های اجرایی می‌توان دید. مثلاً رییس اتاق اصناف مشهد از تغییر ساعت تعطیلی شبانه واحدهای صنفی از ساعت ۲۰ به ۱۸ از مورخ ۲۵ دی‌ماه تا انتهای هفته جاری خبر داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ رویای کمبود گاز در برخی استان‌های کشور بالاخره به واقعیت تبدیل شد. فیلم‌هایی نیز از برخی استان‌ها منتشر شده که بر اساس آنها، مردم برای گرفتن کپسول گاز صف کشیده‌اند یا گاز اصناف مختلف جز نانوایی‌ها قطع شده است. روز گذشته ادارات و دانشگاه‌ها تعطیل شد و امروز نیز این تعطیلی برای ادارات دولتی و خصوصی ادامه داشت. اینکه این تعطیلی تا چه اندازه در کاهش مصرف گاز تأثیر داشته یا خیر، هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است. با این وجود این سوال مطرح می‌شود که چنانچه برآوردی از کاهش میزان مصرف گاز در تعطیلی ادارات دولتی و خصوصی وجود دارد چرا در اعلام آن تعلل صورت گرفته است و اگر برآورد دقیقی از آن وجود ندارد چرا این اقدام صورت گرفته است که چالش‌های اقتصادی دیگری را برای کشورمان به دنبال خواهد داشت.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز اوضاع گاز را بحرانی اعلام کرده و به ایلنا گفته است: «مصرف بخش خانگی به مرز 700 میلیون مترمکعب رسیده و این در حالی است که ما باید رقم مصرف را به زیر 570 میلیون مترمکعب در روز برسانیم تا از این اوضاع خارج شویم، یعنی باید 100 میلیون مترمکعب کمتر از میزان کنونی مصرف داشته باشیم.

بهترین راه کاری که این روزها دولت برای عبور از بحران گاز در نظر گرفته است، قطعی گاز صنایع است. اقدامی که در دستورالعمل‌های اجرایی می‌توان دید. مثلاً رییس اتاق اصناف مشهد از تغییر ساعت تعطیلی شبانه واحدهای صنفی از ساعت ۲۰ به ۱۸ از مورخ ۲۵ دی‌ماه تا انتهای هفته جاری خبر داده است تا بلکه مصرف گاز مدیریت شود در حالیکه مصرف انرژی توسط صنایع اولویت اول نیست. در مقابل برای مصرف خانگی که بیشترین سهم را در مصرف دارد تنها توصیه‌های مسئولان و رسانه‌ها کفایت می‌کند.

به‌طور میانگین در سال گذشته حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز در کشور گاز مصرف شده که از این مقدار روزانه ۳۳۵ میلیون مترمکعب در بخش خانگی، ۱۹۵ میلیون مترمکعب در نیروگاه‌ها و ۱۲۵ میلیون مترمکعب در صنایع مصرف شده است. این اعداد به این معناست که به‌طور متوسط بخش خانگی و تجاری سهم ۵۱ درصدی، نیروگاه‌ها سهمی ۳۱ درصدی و صنایع سهمی ۱۹ درصدی از مصرف گاز کشور دارند.

بنابراین می‌توان برآورد کرد که در حال حاضر سهم صنایع و نیروگاه‌ها از گاز تولیدی کشور حدود تنها ۱۵ درصد است. از این‌رو بسیاری از صنایع در هفته‌های اخیر مجبور به تعطیلی یا نهایتاً استفاده از سوخت مایع شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 2737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =