کد خبر 2751
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

آهن‌نیوز گزارش می‌کند

افت فشار گاز، کوره‌های فولاد خوزستان را از مدار خارج کرد

افت فشار گاز، کوره‌های فولاد خوزستان را از مدار خارج کرد

این روزها، بازار انتشار داده‌های نادرست و ناقص داغ شده تا صنایع بالادستی به ویژه در صنعت فولاد به‌عنوان عامل ایجاد بحران انرژی در ایران معرفی شوند. مصرف‌کنندگانی که تابستان‌ها هم مقصر جیره‌بندی برق و بحران آب معرفی می‌شوند تا ناکارآمدی مدیریتی با کم‌هزینه‌ترین روش ممکن، یعنی قصور مصرف‌کنندگان صنعتی، لاپوشانی شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مسئله قطعی گاز به دنبال سرمای شدید در زمستان امسال بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی و البته کل اقتصاد کشور را غافل گیر کرده است. اگرچه این یک معضل تکراری تقریباً در زمستان هر سال است اما امسال سرمای کم سابقه باعث آسیب و لطمه جدی به تولید و اقتصاد شد. 

در این میان صنایع بالادستی مثل شرکت های فولادی تا حد زیادی در معرض ضرر و زیان قرار گرفته‌اند. صنایعی که می‌تواند تولیدات در حلقه‌های پایین‌تر را به مشکل جدی مواجه کند. این در حالی است که در صنعت فولاد تامین انرژی اهمیت زیادی دارد به طوریکه ۱۰ درصد مصرف برق کشور در حوزه صنعت فولاد مصرف می‌شود و در بخش گاز نیز روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود که امروز عدد مصرف آن‌ها به ۱۵ میلیون متر مکعب رسیده است. باید توجه داشت که این حجم گاز تنها جوابگوی نیاز ۵۰ درصد شرکت‌های احیاء آهن‌اسفنجی است.

آن طور که ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد نبود یک سیاست مشخص در مواجه با بحران فعلی از سوی دولت باعث شده است که تعطیلی‌های مقطعی و گذار و البته یکپارچه نبودن و سلیقه‌ای عمل کردن به آن زمینه را برای بحران بیشتر برای اقتصاد کشور فراهم شود.

به جای آسیب‌شناسی چالش انرژی در ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مالکان ذخایر نفتی و گازی جهان، بازار انتشار داده‌های نادرست و ناقص داغ شده تا صنایع بالادستی به ویژه در صنعت فولاد به‌عنوان عامل ایجاد بحران انرژی در ایران معرفی شوند. مصرف‌کنندگانی که تابستان‌ها هم مقصر جیره‌بندی برق و بحران آب معرفی می‌شوند تا ناکارآمدی مدیریتی با کم‌هزینه‌ترین روش ممکن، یعنی قصور مصرف‌کنندگان صنعتی، لاپوشانی شود.

هفته‌هاست کمبود گاز تأمین انرژی صنایع را دچار مشکل کرده و در روزهای اخیر کار به جایی رسیده که بسیاری از صنایع از قطعی کامل و برخی دیگر از افت فشار شدید گاز و عدم تولید محصولات فولادی سخن به میان آوردند اما اظهارات برخی از مسولان حاکی از کنترل اوضاع و عدم تعطیلی صنایع حکایت می‌کند به طوریکه عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز عنوان کرده به نیروگاه‌ها، صنایع عمده، فولادی‌ها، سیمانی‌ها و پتروشیمی‌ها علی‌رغم شرایط موجود، گاز تحویل داده می‌شود و اینگونه نیست که گازرسانی به تمام واحدها قطع شده باشد.

بدین منظور خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز طی تماسی که با روابط عمومی گاز خوزستان در رابطه با میزان و نحوه اعمال محدودیت گاز در شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید فولاد کشور داشت اعلام کرد: در حال حاضر هیچ گونه محدودیت گازی بر صنایع، خاصه شرکت فولاد خوزستان اعمال نشده است و در حال حاضر فولاد خوزستان مجوز دریافت ۳.۵ میلیون متر مکعب گاز را دارد اما مصرف روزانه آن ۲.۵ میلیون متر مکعب ثبت شده است پس بابت گازرسانی به صنایع فولاد مشکلی وجود ندارد.

با پیگیری خبرنگار آهن‌نیوز در رابطه با این مسئله، محمود لندی، معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان بیان کرد: ماه گذشته شرکت ملی گاز، فولاد خوزستان را از ۴.۸ میلیون به ۱.۶ میلیون متر مکعب محدود کرد که جلسات متعددی در این زمینه با مسئولان و مدیرکل گاز استان برگزار شد. 

ایشان در ادامه بیان کرد: مصرف گاز در صنعت فولاد بدین شکل نیست که به این راحتی یک روز پایین و یک روز بالا رود چرا که کوره‌های تولید آهن اسفنجی اگر با قطعی رو به رو شود ۱۵ روز تا ۱ ماه طول می‌کشد تا مجدد شروع به کار کند. بنابراین تبعات محدودیتی که فولاد خوزستان ۱ ماه پیش با اعمال ۱.۶ میلیون متر مکعبی داشت و با رایزنی‌های مختلف که به ۱.۸ تا ۱.۹ میلیون متر مکعب رسید تا الان ادامه دارد طوریکه مجبور شدیم برای رعایت این مقدار ۱۰ عدد از کوره‌های خود را خاموش و از مدار خارج کنیم و بعد از دو هفته از این محدودیت، شرکت گاز مجوز ۳.۵ میلیون متر مکعب را صادر کرد.

معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان افزود: صدور مجوز افزایش مصرف به این شکل نیست که درجا کوره شروع به کار کند، بعد از اعلام این مقدار تازه بخش فنی شروع به تعمیر و بازسازی کوره کرد چراکه وقتی کوره توقف می‌خورد آسیب می‌بیند و برای شروع به کار مجدد نیاز است که تعمیر و وارد مدار شود و پروسه‌ای زمان‌بر است. اما در حال حاضر مصرف گاز فولاد خوزستان ۳.۴ میلیون متر مکعب است که مجدداً ۴ روز پیش اعلام شد مصرف به ۱.۶ میلیون متر مکعب برگردد. در حال حاضر یکی از کوره‌های ما متوقف است و منتظر مجوز برای فرآیند تولید هستیم که بخاطر نبود گاز، استارت نکرده بودیم و ۴ کوره دیگری هم که در مدار است به علت محدودیت گازی با سرعت پایین در حال تولید است.

لندی در مورد محدودیت برق فولاد خوزستان در این روزها نیز اظهار کرد: در بخش برق نیز دائماً این محدودیت وجود دارد. دیماند فولاد خوزستان ۶۵۰ مگاوات است که روز گذشته نهایت محدودیت اعمال شد و  به ۳۴۰ مگاوات محدود شد و این محدودیت ادامه دارد. به عبارتی با اداره برق در تعامل و همکاری هستیم و زمانی که پیک شبکه کمتر است مصرف را بالا می‌بریم و در صورت کمبود شبکه مصرف خود را کاهش می‌دهیم. در واقع در حال حاضر به دلیل این که شبکه افت می‌کند اداره برق دیروز اقدام به برداشتن ترانس شرکت فولاد خوزستان کرده و از مدار خارج کرد یعنی محدودیت آنچنان بالاست که با هماهنگی اداره برق مصرف را در حدی نگه داشته‌ایم که آسیب به هر دو طرف در کمترین حد ممکن باشد. اما مسئله مثبتی که در بخش محدودیت برق دارد این است که در صورت قطعی یا وصلی برق، کوره‌ها سریع‌تر برای شروع مجدد در مدار قرار می‌گیرد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =