کد خبر 2752
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد،

نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری کلان در بخش تولید گاز/ دانش‌بنیان‌ها به میدان بیایند

نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری کلان در بخش تولید گاز/ دانش‌بنیان‌ها به میدان بیایند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش تولید گاز به سرمایه‌گذاری کلانی نیاز داریم، اذعان کرد: در ۹ سال گذشته از تولیداتی که قبلاً ایجاد شده بود مصرف کردیم و در حال حاضر نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری برای اصلاح، تولید، نوسازی و تعمیر در بخش انرژی داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، با شروع فصل سرد زنگ ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور به صدا درآمد، موضوعی که در هفته‌های اخیر بارها با هشدار مسئولان همراه بوده، هشداری که اگر جدی گرفته نشود ممکن است چالش‌های متعددی را در آینده برای کشور رقم بزند. وجود منابع فراوان قابل استحصال گاز طبیعی و توسعه آن سبب شده تا در دو دهه گذشته عرضه گاز طبیعی به‌منظور تأمین نیاز انرژی کشور به طور متوسط سالانه هفت درصد افزایش یابد؛ اما در مقابل برنامه‌ریزی مناسبی برای مهار رشد افسارگسیخته تقاضا و مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف کشور صورت نگرفته است.

علی‌رغم آنکه ایران رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان را دارد؛ اما باتوجه‌ به شروع افت فشار مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تأمین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت. این موضوع در سال‌های اخیر به‌خصوص در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش تشدید شده است؛ به‌نحوی‌که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره با ارزشِ بیش از ۵ میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز توسط نیروگاه‌ها سوزانده شده است.

 در سال جاری نیز علی‌رغم کاهش و بعضاً قطع گاز بخش‌های مختلف صنعت و در مواقعی کاهش صادرات و مصرف مقادیر بیشتر نفت کوره در مقایسه با گذشته، اعمال خاموشی در صنایع و بخش‌های خانگی و تجاری چندان دور از ذهن نیست.

 در همین راستا خبرنگار آهن‌نیوز با یکی از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متوازن کردن مصرف انرژی علی خصوص گاز می‌تواند تأثیر به سزایی بر اصلاح ناترازی و رعایت الگوی مصرف دارد، اذعان کرد: متأسفانه بسیاری از هتل‌دارها، رستوران، اماکن اقامتی و تفریحی مصرف بی‌رویه دارند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در ادامه افزود: برای مثال اکثر غذاخوری‌ها دمای محیط خود را افزایش می‌دهند و مردم برای تبادل هوا مجبور به باز کردن پنجره می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه به خاطر منابع زیادی که در اختیار داریم در مصرف گاز خانگی و سایر حامل‌های انرژی صرفه‌جویی نمی‌کنیم، ابراز کرد: افراد مرفه مصارف نادرستی از گاز خانگی دارند و برای امور لاکچری از جمله استخر و سونا از این انرژی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم شاهین‌شهر با بیان اینکه لازم است صنایع و مردم در منازل از دستگاه گازسوز کم‌مصرف استفاده کنند، عنوان کرد: در این راستا با اطلاع‌رسانی و کار فرهنگی به محقق‌شدن این امر مهم که تأثیر به سزایی بر مصرف دارد، می‌توان کمک کرد.

حاجی‌دلیگانی گفت: برای اصلاح ناترازی و پیشگیری از بحران گاز می‌توان به تولیدکنندگان الزام کرد که دستگاه کم‌مصرف تولید کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش تولید گاز به سرمایه‌گذاری کلانی نیاز داریم، اذعان کرد: در ۹ سال گذشته از تولیداتی که قبلاً ایجاد شده بود مصرف کردیم و در حال حاضر نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری برای اصلاح، تولید، نوسازی و تعمیر در بخش انرژی داریم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش انرژی علی خصوص گاز نیاز داریم که دچار بحران نشویم.

حاجی دلیگانی درباره تفاوت سرانه مصرف گاز خانگی در کشور ما با سایر کشورها گفت: سرانه مصرف گاز در کشور ما به نسبت این کشورها فوق‌العاده بالا است.

وی در ادامه بیان کرد: کنترل این مصرف بالا امکان‌پذیر است و باید در کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک‌هایی شود که این شرکت‌ها به سمت تولید وسایل گرمایشی بروند که میزان مصرف گاز آنها بهینه باشد این مسئله خیلی به نفع کشور است.

نماینده مردم شاهین در خانه ملت درباره دلیل عدم رعایت بهینه مصرف انرژی توسط مردم گفت: مردم اطلاعات دقیقی در خصوص میزان، مراحل و نحوه تولید ندارند، مردم تصور می‌کنند که در ایران به دلیل بهره‌مندی از منابع نفتی گازی مشکل در تولید گاز نداریم که تصور اشتباهی است.

حاجی‌دلیگانی ضمن اشاره به مشترکین پرمصرف، اذعان کرد: در حال حاضر شاهد مصرف بهینه از سمت مشترکینی که به طور مستقیم خودشان هزینه پرداخت نمی‌کنند همانند ادارات، شهرداری‌ها، هتل‌ها، مجموعه‌های دولتی، واحدهای کارگاهی و غیره هستیم. در واقع فرهنگ مدیریت مصرفی در اماکن بسیار ضعیف است.

وی در پایان با اشاره به اینکه هزینه گاز و انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است، ابراز کرد: اما درآمد مردم هم بسیار کمتر از سایر کشورها است و نمی‌توان انتظار داشت که ایرانی‌ها بیش از درآمد خود هزینه کنند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =