کد خبر 2774
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد؛

بومی‌سازی دیسپاچینگ انرژی و نمونه‌گیری‌های اتوماتیک در فولاد سنگان

بومی‌سازی دیسپاچینگ انرژی و نمونه‌گیری‌های اتوماتیک در فولاد سنگان

دو تفاهم‌نامه‌ی منجر به قرارداد در حوزه‌ی دیسپاچینگ انرژی و نمونه‌گیری‌های اتوماتیک خطوط تولید کنسانتره و گُندُله، بین مجموعه‌ی فولاد سنگان و شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، حسین اخلاقی امیری, معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان در رابطه با جزئیات تفاهم‌نامه‌های منجر به قرارداد ما بین مجموعه‌ی فولاد سنگان و شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان گفت: پارک علم و فناوری خراسان ظرفیت‌های بسیار زیادی را در این حوزه دارد و ما تقریباً حدود 9 ماه است که در حوزه‌ صنایع معدنی ورود پیدا کردیم.

اخلاقی امیری افزود: پارک علم و فناوری خراسان جزء قدیمی‌ترین پارک‌های کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه است که در پی سنجش ظرفیت‌های کشور ارزیابی شد که بیش از ۵۰ الی ۶۰ شرکت پارک، در حال حاضر ظرفیت ورود به حوزه‌ی صنایع معدنی و فولادی را دارند. پردیس صنایع معدنی با مشارکت شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، تأسیس شد که زیرساخت‌های آن در منطقه‌ی سنگان در حال آماده‌سازی است که ‌فرصتی برای رشد شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان بیان کرد: در راستای فعالیت‌های پردیس صنایع معدنی، در ذیل چهارمین جشنواره‌ی بومی‌سازی صنعت فولاد، دو تفاهم‌نامه‌ی منجر به قرارداد با مجموعه‌ی فولاد سنگان بین شرکت‌های پارک و مجموعه‌ی فولاد سنگان امضا شد. یکی از این قراردادها مربوط به حوزه‌ی دیسپاچینگ انرژی است، که با توجه به اینکه امروزه یکی از نیازهای عمده‌ی صنایع بزرگ فولادی و معدنی، کمبود انرژی از قبیل آب، برق و گاز است، به واسطه این قرارداد بهینه‌سازی حوزه‌ی انرژی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این قراردادها بین شرکت به‌پویان از پارک علم و فناوری خراسان به‌عنوان یکی از شرکت‌های باظرفیت در زمینه تامین انرژی و فولاد سنگان امضا شد. قرارداد دیگری در حوزه‌ی نمونه‌گیری‌های اتوماتیک خطوط تولید کنسانتره و گُندُله است. کیفیت محصولات زنجیره‌ی میانی آهن از جمله کنسانتره و گُندُله بسیار با اهمیت است. با توجه به تحولات بین‌المللی قیمت‌های این محصولات دچار تغییر و تحول شده است. از این جهت کیفیت بسیار حائز اهمیت است و نمونه‌گیری‌های اتوماتیک نقش مهمی را در کنترل کیفیت محصولات زنجیره‌ای آهن و فولاد دارند. از این جهت این قرارداد بین شرکت "امید پترو انرژی خاوران" که سازنده‌ی این نمونه‌گیری‌های اتوماتیک در کشور است و شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان منعقد شد.

اخلاقی امیری در پاسخ به این سوال که بومی‌سازی و بکارگیری این تجهیزات تا چه میزان وابستگی به واردات را کاهش می‌دهد، گفت: حوزه‌ی صنایع معدنی و فولاد جزء صنایعی است که نفوذ فناوری در آن به نسبت سایر صنایع متاسفانه کمتر است اما رویکردی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده باعث شده که در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به این صنایع ورود پیدا کنند و خیلی از تجهیزات و در واقع دانشی که قبلاً از خارج از کشور وارد می‌شد، را هم اکنون بتوانند در داخل کشور بومی‌سازی کنند. دو قراردادی هم که مجتمع فولاد سنگان امضا شد، از همین جمله است. نمونه‌گیرهای اتوماتیک، در سال‌های قبل باید از کشورهای اروپایی و امریکایی خریداری می‌شد. اما الان این دانش در زمینه انواع نمونه‌گیرهای خط انتقال کنسانتره, گُندُله و آهن اسفنجی و غیره در کشور بومی‌سازی می‌شود. از طرفی حوزه‌ی دیسپاچینگ انرژی هم که از آن حوزه‌های مورد نیاز است، دانش فنی مربوط به خودش را با استفاده از هوش مصنوعی دارد که این هم جزء تکنولوژی‌هایی است که در دنیا به روز است و روی لبه‌ مرز دانش است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =