کد خبر 2843
۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

رکورد بی‌سابقه واردات سنگ‌آهن در ژانویه

رکورد بی‌سابقه واردات سنگ‌آهن در ژانویه

بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز جمعه ۲۰ژانویه به ۱۲۶دلار به‌ازای هر تن رسید. این آخرین روز معامله این محصول در بازار چین پیش از شرو ع تعطیلات سال نو در این کشور بود. نرخ فروش سنگ‌آهن نسبت به ابتدای سال‌جاری ۱/ ۷‌درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز جمعه ۲۰ژانویه به ۱۲۶دلار به‌ازای هر تن رسید. این آخرین روز معامله این محصول در بازار چین پیش از شروع تعطیلات سال نو در این کشور بود. نرخ فروش سنگ‌آهن نسبت به ابتدای سال‌جاری ۱/ ۷‌درصد رشد داشته است.

در عین حال بهای این محصول ۵/ ۵۹‌درصد بالاتر از کف قیمت ثبت‌شده برای آن در سال ۲۰۲۲ است.واردات سنگ‌آهن چین در دسامبر سال گذشته به ۹۰میلیون و ۸۶۰‌هزار تن رسید که این رقم کمتر از میزان واردات‌ این محصول ظرف دوماه قبل یعنی نوامبر و اکتبر بود. چینی‌ها در ماه نوامبر بالغ بر ۹۸میلیون و ۸۵۰‌هزار تن و در ماه اکتبر برابر ۹۴میلیون و ۹۸۰‌هزار تن سنگ‌آهن وارد کردند.البته به شکل سنتی همواره بر میزان واردات سنگ‌آهن از سوی چین در هفته‌های پایانی سال افزوده می‌شود؛ چرا که فولادسازان درصدد خرید و ذخیره‌سازی ماده اولیه مصرفی خطوط تولید پیش از شروع تعطیلات سال نو هستند. اگرچه از میزان واردات سنگ‌آهن چین ظرف دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به ماه نوامبر کاسته شد؛ اما میزان واردات این محصول نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ رشد ۶/ ۵درصدی داشته است.

چین مصرف‌کننده ۷۰‌درصد سنگ‌آهن دریایی دنیاست و روند تقاضای این کشور بر نرخ این محصول در نقاط مختلف دنیا اثر می‌گذارد.

تقاضای مصرفی؛ حامی رشد نرخ سنگ‌آهن

ماه ژانویه ۲۰۲۳ به پایان نرسیده است؛ اما داده‌های معاملات آتی سنگ‌آهن بیانگر آن است که بر میزان واردات سنگ‌آهن چین برای ماه ژانویه افزوده شده است. طبق داده‌های Kpler، میزان واردات سنگ‌آهن چین برای ماه ژانویه به ۱۱۵میلیون و ۶۰۰‌هزار تن و طبق داده‌های Refinitiv میزان واردات این محصول به ۱۱۶‌هزار و ۸۰۰تن خواهد رسید. البته لزوما اعداد تخمین زده‌شده توسط تحلیلگران با اعداد رسمی گمرک همخوانی ندارد؛ چرا که داده‌های گمرک زمان ترخیص کالا را در نظرمی‌گیرد.

به هر ترتیب، رصد داده‌های معاملاتی برای ماه ژانویه امسال از رشد قوی واردات چینی‌ها حکایت دارد و احتمالا میزان واردات از رکورد میزان واردات سنگ‌آهن در ژوئیه ۲۰۲۰ نیز بیشتر خواهد بود. البته ظرف سال‌های اخیر گمرک چین داده جداگانه‌ای برای ماه ژانویه اعلام نمی‌کند و میزان داده‌های تجاری برای دوماه ابتدایی سال یعنی ژانویه و فوریه همزمان ارائه می‌شود تا کاهش تقاضا در زمان تعطیلات سال نو پوشش داده شود.

انتهای پیام/

کد خبر 2843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =