کد خبر 2950
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

رئیس انجمن سنگ آهن ایران :

کمتر از ۱۰ درصد مساحت کشور اکتشاف شده است

کمتر از ۱۰ درصد مساحت کشور اکتشاف شده است

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه میانگین عمق اکتشافی کشور حدود ۷۵ متر است گفت: در بحث اکتشافات هنوز قسمت عمده‌ای از مساحت کشورمان به صورت پنهان است، شاید کمتر از ۱۰ درصد مساحت کشور را اکتشاف کرده ایم.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهرداد اکبریان در بحث اکتشافات جدید افزود: اگر قرار است معدن داری را به عنوان پیش نیاز و تامین کننده مواد اولیه صنعت فولاد و حتی صنایع دیگر ادامه دهیم و متکی به معادن داخلی باشیم، حتما باید موضوع اکتشاف جدی گرفته شود.

وی گفت: شاید مهترین موضوع در بحث اکتشافات، سرمایه گذاری و تامین مالی است، فرقی هم نمی‌کند که این سرمایه گذار سازمان زمین شناسی، سازمان ایمیدرو یا هر جای دیگری باشد اگر بخواهند روی اکتشافات هزینه و سرمایه‌های سنگین کنند قطعا این موضوع باید تعریف شود که این سرمایه چگونه و از کجا قابل تامین است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: ما در بحث اکتشافات همانطور که پیش از این نیز یادآور شدیم، دو مقوله را نرسیدیم انجام بدهیم، یکی بحث مساحت اکتشافات است که به لحاظ مساحتی، هنوز قسمت عمده‌ای از کشورمان به صورت پنهان است، شاید ۱۰ درصد یا کمتر از ۱۰ درصد از مساحت کشور را اکتشاف کرده ایم. هنوز میزان خیلی زیادی مانده که باید روی آن کار شود.

وی با بیان اینکه عمق میانگین اکتشافی کشور نیز حدود ۷۵ متر است گفت: در صورتی که عمق اکتشافی کشورهای معدن خیزی که کارهای کلان بویژه در حوزه معدن سنگ آهن انجام می‌دهند، ده برابر این عدد یعنی ۷۵۰ متر است و این فاصله خیلی زیاد است.

اکبریان ادامه داد: با این فاصله صحبت کردن درباره میزان ذخایر سنگ آهن کشور، خیلی جوابگو و گویا نیست یعنی اعدادی که ما روی کاغذ داریم قطعا این اعداد، اعداد کاملی نیست و قابل تغییر است.

وی در ادامه به بحث بهره گیری از فناوری‌های نو اشاره کرد و گفت: اگر از فناوری‌های روز استفاده کنیم، خیلی از ذخایری که اکنون عیار پایین محسوب می‌شوند و در چرخه فولاد مصرف نمی‌شوند حتی جزء ذخایر ما نیز محسوب نمی‌شوند، بعد از بهره گیری از فناوری‌های نوین، قابلیت استفاده را دارند. توجیح اقتصادی پیدا می‌کنند و به ذخایر ما اضافه می‌شوند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: در موضوع اکتشافات قطعا بعد از سرمایه، تجهیزات را خیلی مهم می‌دانم. تجهیزات چه سخت افزاری و چه نرم افزاری هر دو لازم و مورد نیاز است. اکنون خارج از کشور از امکاناتی استفاده می‌کنند که با هزینه‌های بسیار کمتر و خطاهای خیلی کم می‌توانند همان کاری را انجام بدهند که متاسفانه ما در مدت زمان بیشتر با هزینه‌های بیشتر و خطای بالاتر داریم انجام می‌دهیم.

وی گفت: موضوع حفاری‌های عمیق ماشین الات سنگین نیاز دارد و این ماشین الات سنگین چیزی نیست که هر معدن کاری و مکتشفی بتواند برای خودش خریداری کند، این‌ها ماشین الات حفاری سنگین هستند، هزینه‌های خیلی زیادی را نیاز دارند، معمولا در کشورها یا شرکت‌های دولتی یا خود دولت یا کنسرسیوم چندین شرکت معدنی جمع می‌شوند و این ماشین الات حفاری سنگین را خریداری می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 2950

برچسب‌ها