کد خبر 3043
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

تولید فولاد به ۷۱ میلیون تن می‌رسد

تولید فولاد به ۷۱ میلیون تن می‌رسد

کارشناس اقتصادی گفت: در زمینه دانش فنی و مدیریت فولاد قبل از انقلاب تقریباً پیشرفت چندانی نداشتیم، اما در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۵ میلیون تن است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم به ۷۱ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از فارس،‌ صنعت فولاد از صنایع استراتژیک و راهبردی است و هر کشوری که می‌خواهد در مسیر صنعت گام بردارد، باید صنعت فولاد قوی و توسعه‌یافته داشته باشد.

این صنعت ماده اولیه صنایع دیگر مانند خودروسازی، لوازم خانگی، صنعت ساختمان،‌پل سازی، سد سازی و صدها صنعت دیگر را فراهم می‌کند، لنابراین به عنوان پیشران صنایع دیگر به شمار می‌رود.

پیش از انقلاب اسلامی و در دوران پهلوی از آن منظر که ‌کشوری صرفا واردکننده بودیم، به توسعه صنایع فولاد توجهی نمی‌شد؛ در این زمینه بهرام عبادپور، کارشناس اقتصاد و فعال در صنعت فولاد، به خبرنگار فارس می‌گوید: عملیات اجرایی ایجاد ذوب‌آهن اصفهان جهت تولید فولاد از طریق احیاء سنگ آهن توسط کک زغال‌سنگ از سال ۱۳۴۶ در دشت طبس استان اصفهان آغاز شد که در نهایت در سال ۱۳۵۰ تولید فولاد در ذوب‌آهن اصفهان به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع فولاد ایران جهت تولید فولاد از طریق احیاء سنگ آهن به وسیله گاز طبیعی با دو واحد فولاد خوزستان و فولاد بندرعباس (فولاد مبارکه ) در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد، واحد فولاد خوزستان در سال ۱۳۵۶ به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی تکمیلی به علت وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با تاخیر و بهره برداری از آن به سال ۱۳۷۰ موکول شد.

کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: فولاد بندرعباس در سال ۱۳۵۸ با مصوبه شورای انقلاب به شهر مبارکه اصفهان منتقل و تحت نام فولاد مبارکه فعالیت‌های اجرایی آن ادامه یافت؛ قابل ذکر است که بعد از انقلاب اسلامی دو شرکت ذوب‌آهن ایران و صنایع فولاد ایران در هم ادغام شده و شرکت ملی فولاد ایران تاسیس شد و این کل فولاد ایران در قبل از انقلاب به شمار می‌رود.

عبادپور در مورد وضعیت کنونی صنعت فولاد در ایران گفت: الان واحدهای تولید فولاد شامل فولاد خراسان در نیشابور، فولاد هرمزگان در بندرعباس ، فولاد چادرملو و فولاد ارفع در اردکان یزد، فولاد گل گهر در گل گهر سیرجان ، فولاد زرند کرمان و فولادهای هشتگانه در نقاط مختلف کشور از جمله قاین ، سبزوار، سپید دشت چهارمحال، نیریز فارس ، میانه، بافت کرمان ، شادگان خوزستان و بافق یزد قرار دارند.

وی در مورد تولید فولاد آلیاژی در کشور بیان ‌کرد: همچنین دو واحد فولادی جهت تولید فولادهای آلیاژی یکی در اصفهان به ظرفیت سالانه ۶۰ هزار تن و دیگری در یزد به نام شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت سالانه ۲۴۰ هزارتن در حال حاضر بهره‌برداری می‌شوند، اما در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۵ میلیون تن است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این ظرفیت به ۷۱ میلیون تن خواهد رسید.

کارشناس اقتصادی در مورد وضعیت تکنولوژی تولید فولاد و وابستگی این صنعت مادر به کارشناسان خارجی قبل و بعد از انقلاب نیز گفت: در زمینه دانش فنی و مدیریت فولاد قبل از انقلاب تقریبا پیشرفت چندانی نداشتیم و پهلوی تکنولوژی تولید فولاد را از شوروی سابق آورد، اما امروز هم تکنولوژی تولید فولاد و هم تجهیزات فولادی را در کشور با هم داریم و صنعت مهم فولاد به دست متخصصان داخلی اداره می‌شود و بسیاری از قطعات و تجهیزات داخلی‌سازی شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 3043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =