کد خبر 3316
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

فعالیت‌های تجاری با ارز ملی؟ / دلار حذف می‌شود

فعالیت‌های تجاری با ارز ملی؟ / دلار حذف می‌شود

 معاون بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به تلاش برای حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و چین گفت: فعالیت‌های تجاری دو کشور با ارزهای ملی در دستور قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نفل از خبرگزاری فارس، محسن ملاکریمی با بیان اینکه کل توافقات بانکی بین ایران و چین که در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور انجام شد محرمانه است اظهار داشت:‌ در عین حال توافق بانکی بین ایران و چین انجام شده است و حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور در دستور کار قرار گرفته و فعالیت‌های تجاری هم با ارزهای ملی ریال ایران و یوآن چین در دستور قرار گرفته است.

او افزود:‌ اتصال سامانه‌ بانک‌های کشور با تعدادی از بانک‌های کشورهای طرف مبادله ایران از جمله روسیه از طریق سامانه‌های بومی در دستور کار قرار دارد و دیگر برای تبادل بانکی با روسیه نیاز به پیام‌رسان سوئیفت نداریم. بانک‌های ایران و روسیه در مبادلات تجاری با پیام‌رسان‌های بومی و ملی ارتباط برقرار می‌کنند و نیاز به سوئیفت در مبادلات تجاری با روسیه رفع شده است.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه شبکه میربانک روسیه و شبکه شتاب ایران برای پرداخت‌های کارتی استفاده می‌شوند، تأکید کرد: هنوز این دو شبکه به یکدیگر متصل نشده‌اند اما برای مبادلات بانکی هم نیاز به سوئیفت نداریم.

آثار توافقات ایران و چین تا ۴ ماه آینده مشاهده می‌شود

در همین حال، به گفته رئیس ‌سازمان توسعه تجارت ایران آثار توافقات ایران و چین تا سه- چهار ماه آینده نمایان می‌شود.

علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در یک برنامه رادیویی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به چین، اظهار داشت: در این سفر برای توسعه روابط مختلف در بخش‌های گردشگری، معدنی، ریلی، تجاری، ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و معدنی موافقت‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بین طرفین منعقد شد. چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات معدنی دنیاست؛ بنابراین برای مشارکت در توسعه معادن نیز گفت‌وگویی انجام شد.

وی افزود: در حوزه صنعت از جمله خودرو، بحث همکاری مشترک برای انتقال تکنولوژی و برای ارتقای کیفیت و راندمان تولید خودرو، تامین برخی از قطعات و همچنین درخصوص مسائل مربوط به حوزه ریل مثل تجهیزات، ماشین‌آلات و دیگر موارد مربوطه با چینی‌ها به توافقات خوبی رسیدیم و طی یک الی دو ماه آینده اغلب این تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها و قراردادها وارد فاز اجرایی می‌شود.

رئیس ‌سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توافقات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در حوزه صنعت بین ایران و چین که این رقم شامل حوزه خودرو نیز می‌شود، افزود: یکی از توافقات ما با چینی‌ها این است که در راستای ارتقای کیفیت موتور و تجهیزات خودرو همکاری مشترک با برندهای چینی که صادرات خوبی دارند، داشته باشیم که این مسئله قطعی شده است.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از توافقات بین ایران و چین در حوزه‌های مختلف نهایی شده است و بزودی وارد فاز اجرایی می‌شود، افزود: با عملیاتی شدن فرآیندها، مردم تا سه یا چهار ماه آینده آثار مثبت این توافقات را مشاهده خواهند کرد و پس از آن می‌توان در رابطه با این مسائل اطلاع‌رسانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 3316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =