کد خبر 336
۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷

فولاد ایران قربانی آشفتگی داخلی و خارجی

فولاد ایران قربانی آشفتگی داخلی و خارجی

حرکت صنعت فولاد به‌عنوان مصرف‌کننده فروآلیاژ و پترولیوم کک برخلاف حرکت سایر محصولات فلزی و معدنی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، صنعت فروآلیاژ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و تولید فولاد و به ویژه آلیاژهای فولادی به طور کامل به صنعت فروآلیاژ وابستگی دارد. از این رو، به این صنعت در دنیا به صورت ویژه نگاه و از آن حمایت می‌شود. تولیدکنندگان فروآلیاژ در دنیا توسط دولت‌ها از حمایت ویژه برخوردار هستند و این حمایت‌ها در قالب اعمال تعرفه بر واردات، تامین آسان مواد اولیه و معافیت‌های ویژه برای تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

این روزها شرایط به گونه‌ای شده که تولیدکنندگان فروآلیاژها در کشور ما باید با واردات رقابت کنند که در چند ماه اخیر قیمت‌های جهانی مواد اولیه کاهش یافته و در مقابل هزینه‌های تولید فروآلیاژ در کشور ما افزایش یافته است و این موضوع مشکلات صنعت فروآلیاژ را دوچندان کرده است.

سال ۱۴۰۱ یکسال مجزا و متفاوت نسبت به سال‌های گذشته است. حرکت صنعت فولاد به عنوان مصرف‌کننده فروآلیاژ و پترولیوم کک برخلاف حرکت سایر محصولات فلزی و معدنی بوده است. به عبارت دیگر تنها بازاری که با افت مواجه شد و عکس دیگر بازارها جریان داشت، صنعت فولاد بود که قیمت‌ها در آن به شدت کاهش یافت.

این کاهش نرخ به چند موضوع باز می‌گردد؛ نخستین علت کاهش نرخ فولاد افت قیمت‌های جهانی است. قطعی برق نیز به کاهش خرید فولاد در کشور دامن زد و تولید فولاد در کارخانه‌های فولادی کاهش یافت.

از آنجا که تقاضا برای تولید فولاد با افت مواجه شد، این مسئله روی تقاضای فروآلیاژ و پترولیوم کک نیز اثر منفی گذاشت و عرضه از تقاضا بیشتر بود.

نتیجه این فرآیند به کاهش نرخ فروآلیاژ و پترولیوم کک منجر شد. در حالیکه همین پترولیوم کک به دلیل افزایش نرخ نفت در بازارهای جهانی در خارج از ایران گران شده بود اما در داخل به دلیل نبود تقاضا، گرانی چندان خود را نشان نداد.

اتفاقی که درحال‌حاضر افتاده این است که با توجه به اینکه هزینه‌ها در سال جدید به‌ویژه در رابطه با حقوق و هزینه‌های جاری برای کارخانه‌ها افزایش یافت، در سمت مقابل نرخ محصول نهایی افت داشت. این یعنی کاهش نرخ محصولات فولادی و در کنار آن افزایش نرخ مواد اولیه، تهدیدکننده شرکت‌های فعال در زنجیره فولاد است. این بحران می‌تواند به تعطیلی کارخانه‌ها منجر شود که در این رابطه جلساتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تنظیم بازار و بهبود شرایط تولیدکنندگان برگزار شده است. امیدوار هستیم خروجی این جلسات مثبت و به سود تولیدکنندگان باشد.

ابتدای امسال اعلام شد که صادرکنندگان فولاد باید برای صادرات عوارض دهند. کاهش صادرات فولاد کشور باعث شد مشتریان صادراتی به سمت فولاد روسیه و دیگر تولیدکنندگان متمایل شوند. نتیجه این موضوع با توجه به تحریم روسیه و عرضه بسیار زیاد این کشور در بازارهای جهانی کاهش شدید نرخ فولاد بود.

علاوه بر موارد یاد شده، رکود جدیدی در بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود. هم‌اکنون چین دوباره برخی فعالیت‌های صنعتی به ویژه مرتبط با صنعت فولاد را محدود کرده است.

به جز این موارد باید به سقوط نرخ برخی رمزارزها اشاره کرد که به‌طور مستقیم با وضعیت اقتصادی آمریکا در ارتباط است و خبر از رکود اقتصادی در این کشور می‌دهد. به این ترتیب در آینده نزدیک بازارهای جهانی با رکود مواجه خواهند شد. مشخص نیست که این رکود تا چه زمانی ادامه دارد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =