کد خبر 3388
۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش ۱۷.۶ درصدی تولید سالانه فولاد ترکیه / تأثیر زلزله بر بخش میلگرد صادراتی جهان

کاهش ۱۷.۶ درصدی تولید سالانه فولاد ترکیه / تأثیر زلزله بر بخش میلگرد صادراتی جهان

هرچند هنوز مشخص نیست که چه مقدار از میزان از صادرات ترکیه حذف می‌شود، اما نیاز به جایگزینی به طور بالقوه بیش از ۲ میلیون تن میلگرد، قطعا قیمت جهانی صادرات را افزایش می دهد.

به گزارش آهن نیوز، براساس داده‌های منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد، تولید شرکت‌های فولادی ترکیه در ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به دسامبر ۲۰۲۲، با دو درصد کاهش به ۲.۶۰۵ میلیون تن رسید. همچنین در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۲، فولادسازان ترکیه در ژانویه ۲۰۲۳ تولید فولاد را ۱۷.۶ درصد کاهش دادند.

از اول فوریه ۲۰۲۳،  شرکت دولتی انتقال و بازاریابی نفت و گاز ترکیه‌ای بوتاش، قیمت عمده فروشی گاز طبیعی را برای شرکت‌های صنعتی بزرگ بین ۱۳.۳ تا ۱۷.۲ درصد نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ کاهش داد. اما به دلیل بالا بودن هزینه های فولادسازان محلی در مقایسه با همتایان اتحادیه اروپا، تا حدودی قدرت رقابت‌پذیری آنها را حفظ کرده است.

علاوه بر این، در پایان سال ۲۰۲۲، تنظیم کننده بازار انرژی ترکیه از کاهش ۱۶ درصدی قیمت برق برای مصرف کنندگان صنعتی خبر داد.

پیش‌بینی می‌شد که چنین اقداماتی کار صنعت فولاد ترکیه را تسهیل کند، اما زلزله‌های مرگبار اخیر ترکیه که در فوریه ۲۰۲۳ رخ داد، فعالیت صنعت این کشور را ب‌ ثبات کرد، سیستم لجستیک را از بین برد و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم شد. در نتیجه بخشی از تاسیسات فولادی کشور به دلیل ارزیابی خسارات زلزله، مشکلات تامین مواد اولیه و دلایل دیگر فعالیت خود را متوقف کردند.

با توجه به تعطیلی برخی از کارخانه‌های فولادسازی برای رفع عواقب زلزله، تولید فولاد در این کشور شروع به کاهش کرده که بر عرضه محصولات داخلی در ترکیه و همچنین عرضه جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های ترکیه تولید فولاد را ۱۲.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش دادند.

تاثیر زلزله بر بخش فولادی ترکیه

همزمان با آغاز بازسازی مناطق و شهرهای ویران شده در کشور، تمامی میلگردهای تولید شده توسط فولادسازان ترکیه به بازار داخلی ارسال می‌شود و خریداران خاورمیانه که سالانه حدود ۴ میلیون تن فولاد تمام شده از ترکیه مصرف می‌کنند، تامین کننده خود را از دست خواهند داد. چنین کمبود فولاد در آینده ممکن است باعث افزایش قیمت در این کشورها شود.

تقاضا برای فولاد در ترکیه به ویژه در بخش املاک و مستغلات افزایش یافته است. با این حال، پس از زلزله ویرانگر که در ۶ فوریه رخ داد، فعالیت بازار تقریبا متوقف شد. تلاش برای نجات هر چه بیشتر مردم، به درستی، اولویت اصلی بود، در همین راستا و در عملیات نجات و بازیابی از تجهیزات تولیدکنندگان داخلی و فولادسازان استفاده شد.

بندر اسکندرون به شدت آسیب دیده و محموله‌های ورودی از جمله ضایعات فولادی تغییر مسیر داده‌اند. احتمالا چندین ماه طول می‌کشد تا عملیات بندر به حالت عادی بازگردد. چندین کارخانه فولاد در منطقه زلزله زده فعالیت خود را متوقف کرده و در قرارداد با مشتریان خود شرایط فورس ماژور را اعلام کرده‌اند.

 پیش‌بینی می‌شود صادرات فولاد تمام شده ترکیه به شدت کاهش یابد. تولیدکنندگان این کشور به طور متوسط ​​سالانه تقریباً ۲۰ میلیون تن فولاد تمام شده طی پنج سال گذشته به سراسر جهان صادر کرده‌اند. از همین روی، بخش قابل توجهی از این حجم از زنجیره تامین جهانی حذف خواهد شد.

تولید در بسیاری از فولادسازان ترکیه به دنبال افزایش نرخ برق در سپتامبر گذشته کاهش یافت. کارخانه‌ها به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های دیگر بودند تا بتوانند در بازارهای داخلی و بین المللی رقابت کنند که وقوع زلزله کار را برای آنها دشوار کرد.

البته در اواخر سال ۲۰۲۲، پیشنهادات جذابی برای واردات فولاد نهایی ترکیه وجود نداشت و در نتیجه، سفارشات کمی انجام شد. بطوریکه مجموع حجم صادرات از ترکیه در سه ماهه چهارم سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافت. اتحادیه اروپا حدود ۳۰ درصد از کل حجم صادرات ترکیه را بر اساس میانگین پنج ساله به خود اختصاص می‌دهد.

میلگرد بزرگترین محصول صادراتی از ترکیه به لحاظ حجم است و یکی از مواد کلیدی مورد نیاز در تلاش‌های بازسازی پس از زلزله خواهد بود. بیش از یک سوم کل میلگرد صادراتی در چهار سال گذشته به مقصد بازار خاورمیانه بوده است. سالانه حدود ۴ میلیون تن محصول نهایی فولادی از تامین کنندگان ترکیه به این منطقه صادر می‌شود. هرچند هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این میزان از صادرات ترکیه حذف می‌شود، اما نیاز به جایگزینی به طور بالقوه بیش از ۲ میلیون تن میلگرد، قطعا قیمت جهانی صادرات را به سمت بالا می‌برد.

با آغاز کامل تلاش‌های بازسازی، تقاضا برای فولاد در ترکیه افزایش می‌یابد. چینی‌ها و سایر تامین کنندگان ارزان قیمت آسیایی، تلاش خواهند کرد تا حجم فروش خود را به این کشور افزایش دهند پیش‌بینی می‌شودکه کاهش عرضه فولاد نهایی از ترکیه، تا حدی فشارهای مازاد عرضه فعلی در بازار اروپایی و آسیایی را کاهش دهد.

انهای پیام/

کد خبر 3388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =