کد خبر 3412
۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

آهن‌نیوز از بازار جهانی فلزات گزارش می‌دهد:

رشد بی‌وفقه قیمتی در بورس کالای داخلی و خارجی

رشد بی‌وفقه قیمتی در بورس کالای داخلی و خارجی

در بورس کالا جهانی قیمت محصولات تخت صعودی است، کاهش عرضه کارخانه‌های داخلی و افزایش فصلی تقاضای ساخت و ساز از عوامل رشد قیمت در بازار روسیه و چین و ترکیه است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از کارگزاری پویان، مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته راه‌اندازی بازار دوم نیما بود که از این پس ارز صادراتی صادرکنندگان فولاد در این بازار عرضه خواهد شد. در اولین روز معاملاتی این بازار دلار حواله‌ای حدود ۳۶ هزار تومان کشف قیمت شد.

همزمان شاهد رشد افسارگسیخته در بورس کالا بودیم، به طوری که شمش حدود ۳۵۰۰ تومان و میلگرد ۲۹۰۰ تومان نسبت به هفته پیش رشد قیمتی داشتند. هرچند نهاد ناظر با ابطال برخی معاملات و توقف عرضه‌های اعتباری سعی در کنترل قیمت دارد. به همین منظور کمیته مدیریت بازار کالاهای پایه در اخرین جلسه خود مصوباتی داشت که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

۱- پیگیری اتصال گاز طبیعی صنایع با اولویت واحدهای اسفنجی

۲- کف عرضه اسفنجی و شمش تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰۰ درصد تولید

۳- توقف عرضه اعتباری در زنجیره فولاد از اسفنجی تا میلگرد 

در ادامه به تحلیل تغییرات قیمتی بورس کالای جهانی و داخلی پرداخته شده است.

بازار جهانی

کارخانه‌های کوچک در شمال چین ورق گرم را در قیمت ۶۳۰ دلار بر تن فوب پیشنهاد می‌دهند در حالی که کارخانه‌های بزرگ دولتی قیمت‌های پایه خود را ۶۷۰ دلار بر تن فوب قرار داده‌اند. عده‌ای از فعالان بازار معتقدند این اختلاف به دلیل فرار مالیاتی است دولت چین دیر یا زود صادرات محصولات فولادی که مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصدی را دور می‌زنند سرکوب خواهد کرد. این فرار مالیاتی باعث سرکوب و کنترل قیمت‌های صادراتی چین شده است. تخمین زده می‌شود حدود ۹۰ درصد صادرات ورق گرم و ۵۰ تا ۶۰ درصد سایر محصولات فولادی مالیات بر ارزش افزوده را دور می‌زنند.  مصرف ظاهری ورق گرم در چین نسبت به هفته قبل کمی کاهش یافت و از ۳.۱۸ میلیون تن به ۳.۱۵ میلیون تن رسید.

همچنین اجرای ازمایشی طرح سرمایه‌گذاری صندوق‌های Private equity در پروژه‌های ساختمانی در حال ساخت می‌تواند بخش مسکن را تقویت کند و موجب افزایش قیمت فولاد شود. بخش املاک و مستغلات حدود یک سوم تقاضای فولاد چین را شامل می شود.

رشد بی‌وفقه قیمتی در بورس کالای داخلی و خارجی

در ترکیه همه از تقاضای بالا برای بازسازی مناطق زلزله زده صحبت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود در سه چهار ماه آتی حدود ۴ میلیون تن میلگرد برای بازسازی نیاز باشد و کارخانه‌ها منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند.

در روسیه قیمت محصولات تخت صعودی است. کاهش عرضه کارخانه‌های داخلی روسیه و افزایش فصلی تقاضای ساخت و ساز از عوامل رشد قیمت است. برخی معامله‌گران علت کاهش عرضه را فعالیت‌های تعمیر و نگهداری‌، قیمت‌های جذاب در بازارهای صادراتی و افزایش تقاضا از سوی وزارت دفاع روسیه عنوان می‌کنند. به صورت معمول قیمت‌های داخلی ورق گرم در روسیه ۵۰ تا ۱۵۰ دلار بالاتر از قیمت‌های صادراتی است، اما در حال حاضر حدود یک ماه است که ورق داخلی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از قیمت‌های صادراتی است که همین موضوع از عوامل رشد قیمت های داخلی روسیه است.

رشد بی‌وفقه قیمتی در بورس کالای داخلی و خارجی

بیلت ایران با اسم امارات و عمان در ترکیه عرضه می‌شود. پیشنهاد فروشندگان ۵۹۰ دلار بر تن CFR و پیشنهاد خریداران ۵۸۰ دلار بر تن CFR است. بیلت ایران در بازار امارات ۵۹۰-۵۹۵ دلار بر تن CFR در دسترس است و برای بازارهای شرق آسیا ۵۹۵-۶۰۰ دلار بر تن CFR شنیده می‌شود.

قیمت ورق وارداتی امارات و عربستان به دلیل موجودی انبارهای پایین و تقاضا برای پر کردن انبارها افزایش یافت . خریداران انتظار کاهش قیمت در کوتاه مدت را ندارند.

رشد بی‌وفقه قیمتی در بورس کالای داخلی و خارجی

پایان پیام/ ف

کد خبر 3412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =