کد خبر 3606
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

اقتصاد برد- برد برای آغاز یک رابطه فراموش شده

اقتصاد برد- برد برای آغاز یک رابطه فراموش شده

یک فعال صنعتی معتقد است: اگر دو کشور ایران و عربستان آشتی کرده و تعاملات اقتصادی را از سر بگیرند این موضوع به نفع اقتصاد هر دو کشور است و بازارهای صادراتی  فولاد ایران نیز از این موضوع منتفع می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، آمار صادرات محصولات فلزی به‌ویژه در حوزه فولاد و روی در سال جاری تایید می‌کند بیش از ۱۴ میلیون دلار محصولات در این بخش از ایران به عربستان صادر شده این یعنی روابط تجاری ایران و عربستان قبل از روابط سیاسی آغاز شده این در حالی است که طی سال‌های قبل، تقریباً هیچ تبادل تجاری جدی بین دو کشور گزارش نشده است.

شاید بتوان گفت تعاملات اقتصادی- تجاری ایران یک فرصت طلایی برای کشورمان باشد و تعامل دو کشور ایران و عربستان که هر کدام به عنوان برند در منطقه از آن‌ها نام برده می شود می‌تواند نقطه عطفی بالاخص در اقتصاد کشورمان محسوب شود چرا که ایران تحریم بوده و رابطه با عربستان یعنی توسعه بازارهای صادراتی.

پیش از این هم سیدروح‌الله لطیفی، قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفته بود، در سال گذشته عملا صادرات ایران به عربستان سعودی متوقف بود و کل عدد ثبت‌شده در این حوزه حتی به ۴۲ هزار دلار نیز نمی‌رسید، اما از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ایران بیش از ۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار به عربستان سعودی صادرات داشته همچنین، بیش از ۳۰ هزار تن شمش فولاد، حدود ۶۰ تن انگور بی‌دانه، بدنه کامیون و سنگ مرمر از کالاهای صادراتی ایران به عربستان سعودی بوده است.

در همین راستا؛ احمد کرمی راد؛ عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران معتقد است: پیامدهای مثبت تاثیر غیرمستقیم ارتباط و تعامل ایران و عربستان بر تاثیر مستقیم آن ارجح است. وی در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز تصریح کرد: تاثیر مستقیم ارتباط ایران و عربستان بر روی بازار فولاد و اقتصاد ایران چندان مهم نیست آن‌چه که بیش از پیش برای همه ما مهم است تاثیرات غیرمستقیم این ارتباط است.

کرمی راد در ادامه با اشاره به این که تاثیرات غیر مستقیم ایران و عربستان برای ایران بسیار محسوس و حائز اهمیت است افزود: وقتی عربستان به ایران چراغ سبز نشان می دهد این بدین معناست که کشورهای عربی و متحدان عربستان نیز با ما تعاملات اقتصادی و تجاری برقرار خواهند کرد. این نوع ارتباط بسیار برای کشور مفید خواهد بود تا نفعی که حاصل ارتباط مستقیم این دو کشور است.

به گفته عضو هیئت مدیره رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران، شاید برقراری تعامل دو کشور حداقل دو سال به طول بیانجامد اما همین ارتباط خوب باعث می‌شود تا ایران با دنیای عرب ارتباط بسیار خوبی برقرار کند چرا که تصادفاْ در دنیای عرب کشورهایی هستند که مقاصد بسیار مناسبی برای صادرات ایران محسوب می‌شوند و به ثبات ایران در منطقه، ثبات اقتصادی بالاخص بازار فولاد و ثبات ارزی ایران می‌انجامد.

کرمی راد در ادامه با اشاره به این‌که ایران و عربستان هر کدام به ترتیب قدرت نظامی و قدرت اقتصادی منطقه محسوب می‌شوند خاطرنشان کرد: آشتی این دو کشور منافع هر دو را تامین خواهد و البته ایران بیشتر. چرا که ایران از تشدید تحریم‌ها بسیار متضرر شده است.

این فعال صنعتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که تعامل این دو کشور، عربستان را نیز منتفع می کند ادامه داد: ارتباط عربستان هم متقابلا با متحدان ایران برای این کشور سودآور خواهد بود و این کشور هم می‌تواند ارتباط تجاری – اقتصادی مناسبی با بازارهای سوریه، عراق، قطر و افغانستان داشته باشد.

کرمی راد در ادامه با اشاره به این که ارتباط دو کشور رونق را به دنبال خواهد داشت یادآور شد: ساخت و ساز در روسیه توسعه یافته و پیمانکاران ایرانی نیز منتفع می‌شوند همچنین صادرات به متحدان عربستان همچون کشورهای بحرین، کویت، مصر، اردن و .... انجام می‌شود و این ارتباط یک نتیجه برد – برد خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران ابراز امیدواری کرد که این ارتباط اقتصادی پایدار بماند و سفارتخانه های هر دو کشور به سرعت بازگشایی شود.

انتهای خبر/

کد خبر 3606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =