کد خبر 3650
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

رشد قراضه وارداتی ترکیه با شروع بازسازی مناطق زلزله‌زده

رشد قراضه وارداتی ترکیه با شروع بازسازی مناطق زلزله‌زده

قراضه وارداتی به ترکیه به کانال قیمتی ۴۶۰ دلار صعود کرده این درحالی است که ظرف یک‌ماه اخیر و با توجه به احتمال آغاز بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله در ترکیه، این محصول رشد ۵۰ دلاری را به ثبت رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با توجه به افزایش تقاضای ساخت و ساز در پی زلزله‌های فوریه، ترکیه می‌تواند به طور موقت به واردکننده خالص برخی از محصولات فولادی در چند ماه آینده تبدیل شود.

زمین لرزه‌های فوریه بیش از ۵۱ هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر دیگر را در ترکیه و سوریه آواره کرده است.

اردوغان رشد مبتنی بر ساخت و ساز را به نشانه دو دهه قدرت خود تبدیل کرده است و با افتخار به توسعه شهری و زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها و جاده‌ها به عنوان نمادی از رشد اقتصادی ترکیه و جاه‌طلبی‌های جهانی اشاره می‌کند، اما  مقامات محلی و مهندسان گفتند که ریختن بتن در زمانی که هنوز پس لرزه‌های روزانه وجود دارد ناامن است.

میلگرد ترکیه ۴۷۰ دلار هر تن فوب شنیده شده و محصول صادراتی چین ۶۳۵ دلار هر تن فوب است. سه ماه نخست ۲۰۲۳ هزینه تامین انرژی کمتر شده و از فشارهای هزینه تولیدکننده‌ها کاسته، از این رو با سرعت بیشتری می‌توانند به افزایش موجودی مواد اولیه خود بپردازند. قیمت قراضه و تقاضای آن در اروپا صعودی است در امریکا نیز شرایط همین‌طور است.

رشد تقاضای قراضه در ترکیه که به دنبال تامین نیاز میلگرد برای بازسازی‌هاست نیز از قیمت قراضه حمایت کرده است. قیمت قراضه در ترکیه نسبت به قبل از زلزله حدود ۳۰ دلار رشد داشته است. به نظر می‌رسد البته تقاضای کلی در ترکیه بیشتر نشود ولی برای مدتی همه تمرکز بازار آن بر بازسازی مناطق زلزله زده خواهد بود از این رو سایر فعالیت‌ها شاید مدتی به حالت غیرفعال درآیند.

داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه نشان می‌دهد که نسبت صادرات به واردات در ژانویه به ۵۵.۳ درصد در مقایسه با ۸۴.۴ درصد در ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

با به تعویق افتادن زمان اجرایی افزایش تعرفه واردات محصولات تخت فولادی که در پی وقوع زلزله اعلام شد، این انجمن ابراز نگرانی کرده است که این امر می‌تواند منجر به هجوم واردات و در نتیجه کندی بهبود نسبت واردات به صادرات شود.

از طرفی صادرات محصولات فولادی ترکیه در ژانویه ۴۲ درصد کاهش یافت و به ۷۳۳ هزار تن در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته رسید، زیرا قیمت‌های بالا باعث کاهش رقابت در بازارهای جهانی شده است. با افزایش تقاضای داخلی که افزایش بیشتر قیمت‌ها را تشویق می‌کند، بهبود صادرات بسیار بعید است.

به این ترتیب، هرگونه تصمیم برای به تاخیر انداختن افزایش تعرفه‌ها می‌تواند در تعیین نسبت واردات به صادرات ترکیه در ماه‌های آینده حیاتی باشد.

از طرفی قراضه وارداتی به ترکیه مجدداً به کانال قیمتی ۴۶۰ دلار صعود کرد. ظرف یک‌ماه اخیر و با توجه به احتمال آغاز بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله در ترکیه، این محصول رشد ۵۰ دلاری را به ثبت رسانده است.

پلتس از افزایش بهای قراضه وارداتی به ترکیه در روز دوشنبه ۱۳ مارس خبر داد. پس از آنکه منابع پلتس انعقاد قرارداد فروش قراضه به ترکیه از مبدا کانادا و تحویل بندر مقصد با نرخ ۴۷۵ دلار به ازای هر تن را تایید کردند. بهای فروش قراضه معیار پلتس برابر ۴۶۳ دلار به ازای هر تن اعلام شد که این نرخ نسبت به قیمت فروش آن در روز قبل رشد ۷۵/ ۵ دلاری داشت.

بهای قراضه وارداتی به ترکیه ظرف حدود یک ماه اخیر رشد نرخ قابل‌توجهی را به ثبت رسانده است. بهای این محصول در روز ۱۶ فوریه تا کف کانال قیمتی ۴۱۳ دلار به ازای هر تن نیز عقب‌نشینی داشت، اما امیدواری به آغاز فعالیت بازسازی در مناطق زلزله‌زده ترکیه باعث شد تا این محصول به کانال قیمتی ۴۶۰ دلاری نیز صعود کند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =