کد خبر 3665
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

طالبانی‌ها در خواف سرمایه‌گذاری می‌کنند

طالبانی‌ها در خواف سرمایه‌گذاری می‌کنند

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: شهرستان خواف با برخورداری از معادن غنی سنگ آهن از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌های اقتصادی و صنعتی و معدنی بین ایران و افغانستان برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از شهرآرا نیوز؛ نورالدین عزیزی روز شنبه در جریان بازدید از شرکت‌های معدنی و مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با اشاره به ظرفیت‌های مشترک معدنی بین بخش سنگان خواف و افغانستان تصریح کرد: این ظرفیت‌های بین ۲ کشور بستر افزایش همکاری‌های مشترک را افزایش داده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از توانایی تخصصی شرکت‌های معدنی ایران در زمینه توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های معدنی در افغانستان ادامه داد: از سرمایه گذاری شرکت‌های معدنی ایران در افغانستان استقبال می‌کنیم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: باید در نشست‌های مشترک بعدی با حضور مسوولان معدنی افغانستان این مساله مورد توجه بیشتر قرار بگیرد و از ظرفیت و توان ۲ کشور برای توسعه همکاری‌های مشترک حداکثر بهره را گرفت.

فرماندار خواف هم در این نشست گفت: این شهرستان، ظرفیت‌های غنی معدنی خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک با کشور افغانستان دارد.

مهدی عباسپور وجود نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را ظرفیت مهم دیگر در شهرستان خواف بر شمرد.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و نیز مسیر مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

انتهای خبر/

کد خبر 3665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =