کد خبر 3668
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳

ثبت شامخ ۲۸/ ۵۶ واحدی صنایع فلزی در بهمن ماه ۱۴۰۱

ثبت شامخ ۲۸/ ۵۶ واحدی صنایع فلزی در بهمن ماه ۱۴۰۱

صنایع فلزی در بهمن‌ماه شامخ ۲۸/ ۵۶ واحد، مقدار تولید محصولات ۲۸/ ۵۶ واحد، میزان سفارشات جدید ۸۳/ ۶۳ واحد، سرعت انجام و تحویل سفارش ۵۰ واحد و موجودی مواد اولیه ۶۲/ ۴۳ واحد را به ثبت رسانید.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در دی‌ماه امسال شاخص مدیران خرید (PMI) سقوط سنگینی را تجربه کرد و به‌نوعی به کمترین مقدار این شاخص در دوره محاسبه به‌استثنای فروردین هر سال و اسفند ۹۸ (شروع کووید) رسید. در دی‌ماه، نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که سقوط شامخ کل اقتصاد به محدوده ۴۱.۸۹ واحد، تحت تأثیر عواملی نظیر تشدید رشد هزینه‌های ناشی از تورم و تنش نرخ ارز به‌اضافه چالش کمبود انرژی بود؛ اما در بهمن‌ماه به‌واسطه نزدیک شدن به ایام پایان سال و نوروز و بهبود تقاضا در بازارها، ورق شامخ برگشت و توانست دوباره خود را به منطقه رونق (بالای ۵۰ واحد) برساند.

شاخص مدیران خرید (PMI) یکی از شاخص‌های هم جهت اقتصادی می‌باشد به این معنا که این شاخص در جهت روندهای اقتصادی در بخش‌های تولیدی و خدماتی است. این شاخص وضعیت اقتصادی را در سه حالت انبساطی، ثابت و انقباضی گزارش می‌کند و هدف آن ارائه اطلاعاتی در مورد شرایط فعلی و آینده کسب و کار به تصمیم گیرندگان، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران شرکت‌ها است.

شامخ کل اقتصاد ایران در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با ثبت عدد ۵۱.۳۵ پس از سه ماه رکود مجدداً به ناحیه رونق بازگشته و حاکی از بهبود فعالیت‌ها نسبت به ماه گذشته است. ماه گذشته رکود کم‌سابقه‌ای از سوی مدیران خرید گزارش شده بود (۴۱.۸۹). با تشدید رکود طی ماه‌های پائیز و ابتدای زمستان و رسیدن شامخ کل دی‌ماه به کمترین مقدار در سال جاری و با نزدیک شدن به پایان سال، بهبود فعالیت‌های اقتصادی نسبت به ماه گذشته مورد انتظار بود. علی‌رغم ثبت عدد کم‌سابقه شامخ در دی‌ماه، شامخ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد (۵۱.۳۵).

براساس گزارش مدیران خرید در بهمن‌ماه میزان فعالیت کسب‌وکارها افزایش یافته است (۵۳.۴۵)، در این ماه نسبت به ماه قبل (۴۰.۸۲) از شدت کاهش سفارشات جدید کاسته شده به‌نحوی‌که این مؤلفه به مرز حدود ۵۰ رسیده است. (۴۹.۶)، سرعت انجام و تحویل سفارشات بهبود یافته (۵۷.۷۲) و همچنین شاهد کاهش قابل‌توجه در موجودی مواد اولیه خریداری شده هستیم (۴۲.۲۰). در میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی کار نیز تغییر محسوسی به چشم نمی‌خورد (۵۱.۱۴).

آمار معاملات بورس کالای ایران در بهمن نشان می‌دهد در این ماه، ۱۰ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۷۰ تن انواع کالا و محصول و ۱۰ هزار و ۷۳۰ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۱۰۵ هزار و ۵۷ میلیارد تومان در بازار فیزیکی معامله شد که حجم و ارزش معاملات نسبت به دی‌ماه به ترتیب رشد ۱۸.۵ درصدی و ۱۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

گفتنی است صنایع فلزی در بهمن‌ماه شامخ ۲۸/ ۵۶ واحد را به ثبت رسانید. مقدار تولید محصولات در این گروه ۲۸/ ۵۶ واحد، میزان سفارشات جدید آن ۸۳/ ۶۳ واحد، سرعت انجام و تحویل سفارش ۵۰ واحد و موجودی مواد اولیه آن ۶۲/ ۴۳ واحد بوده است. قیمت خرید مواد اولیه در این گروه نیز عدد بالای ۹۰ واحد را ثبت کرد. شامخ موجودی محصولات در این گروه ۴۳/ ۴۰ واحد، قیمت محصولات تولیدشده ۶۶/ ۷۷ واحد و مصرف حامل‌های انرژی ۴۵/ ۵۷ واحد بود. انتظارات تولید در ماه آینده این گروه نیز رقم ۵۱/ ۵۸ واحد را ثبت کرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =