کد خبر 3682
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

مدیرعامل فولاد نورد زرین فجر گالوانیزه کاشان درگفتگوی اختصاصی با آهن نیوز:

دولت چسبندگی ارز به فولاد را کنترل کند/سال آینده؛ سال ثبات برای صنعت فولاد

دولت چسبندگی ارز به فولاد را کنترل کند/سال آینده؛ سال ثبات برای صنعت فولاد

یک فعال صنعتی معتقد است: افزایش نرخ ارز حاصل جو روانی جامعه است و به فولاد ارتباطی ندارد در نتیجه بهتر است دولت چسبندگی ارز به فولاد را کنترل کند تا این جو روانی دامنگیر صنعت فولاد نشود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن نیوز، امسال برای فولادی ها پر از اما واگرهایی بود که تولیداتشان را با مشکل جدی مواجه کرد از کمبود و کسری انرژی گرفته تا بخشنامه‌های دولتی که سد راه شدند، شاید بتوان گفت نوسانات شدید ارز از سه ماه قبل تا به امروز، مهمترین اتفاقی بود که بازار زنجیره فولاد را به هم ریخت و امروز دولت با تلاش در نگه داشت نرخ ارز بر روی یک قیمت مشخص است. این در حالی است که  به تازگی هم که ارتباط ایران و عربستان بهبود یافته کارشناسان و فعالان صنعتی معتقدند این ارتباط می‌تواند به صورت نامحسوس، ابعاد اقتصاد کلان ایران را درگیر کند و بازارهای صادراتی برای صنایع ایران شکل بگیرد اما یک فعال صنعت فولاد معتقد است ارز جنبه روانی دارد و شاید ۵ درصد فولاد به موضوع ارز بازگردد.

عزیز قنواتی مدیرعامل فولاد نورد زرین فجر گالوانیزه کاشان در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز گفت: اگرچه ارتباط اقتصادی و سیاسی ایران با کشور عربستان می‌تواند تا حدودی نوید بخش توسعه اقتصادی در کشور باشد اما ارتباط چندانی به توسعه بخش فولاد ندارد چرا که متحدان عربستان در منطقه نیز واردکننده فولاد از ایران نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر روی صنعت فولاد کشورمان را این گونه توضیح داد: تنش‌های حاصل از نوسانات نرخ ارز بر روی صنعت فولاد بیشتر جنبه روانی داشته و شاید بتوان گفت فقط۵ درصد فولاد به دلار مرتبط است چرا که صنعت فولاد به خودکفای رسیده و بیش از ۹۰ درصد صنعت فولاد در کشور بومی‌سازی شده و کمتر از ده درصد مواد اولیه این صنعت وارد کشور می‌شود.

قنواتی در ادامه با اشاره به این‌که نوسانات نرخ ارز و تبعات حاصل از آن در مورد صنایعی صدق می‌کند که دارای واردات زیادی هستند ادامه داد: در صنعت فولاد حدود ۵ تا ۱۰ درصد قطعات وارداتی است و نگرانی‌های حاصل از نوسانات نرخ ارز در این صنعت جایی ندارد.

این فعال صنعت فولاد با بیان این‌که تنها اتفاقی که نوسانات بالاخص افزایش نرخ ارز بر صنعت فولاد دارد می توان به رغبت صادرکنندگان اشاره کرد گفت: با افزایش نرخ ارز فقط رغبت صادرکنندگان زنجیره فولاد افزایش یافته و این بخش تقویت می‌شود.

قنواتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که افزایش نرخ زنجیره فولاد به علت کمبود انرژی بوده و به ارز ارتباط چندانی ندارد یادآور شد: مسئولان کشور باید به شکلی برنامه‌ریزی کنند که فولاد به ارز پیوند نخورد چرا که دو مقوله متفاوتی هستند و ارتباطی بسیار ناچیزی به هم دارند.

وی در پاسخ به این سوال که برای بازار سال آینده (۱۴۰۲) چه پیش‌ینی دارد افزود: همیشه، پایان سال بهانه ای است که بازار فولاد متورم و قیمت ها افزایش یابد اما امسال این اتفاق نیفتاده و بازار در حال تعادل است و با نگاهی به عرضه‌های فولاد خوزستان طی یک هفته گذشته متوجه می‌شویم که بازار فولاد در حال رسیدن به نقطه تعادل است بنابراین پیش‌بینی ‌می شود برای سال آینده، تعادل و ثبات در بازا حکمفرما باشد.

انتهای خبر/

کد خبر 3682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =