کد خبر 3694
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

ثبات نسبی بازار آهن در ماه‌های اول ۱۴۰۱ ادامه دارد

ثبات نسبی بازار آهن در ماه‌های اول ۱۴۰۱ ادامه دارد

یک فعال صنعت فولاد معتقد است برای هر پیش‌بینی در رابطه با توسعه بازارهای صادراتی به کشورهای همسایه بعد از توافق ایران و عربستان، کمی زود است. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز امروز در بازار ارز با ۱۰,۰۹۰ (۲.۲۴%)% کاهش، ۴۵۰ و ۳۷۰ ریال اعلام شده است. روز جاری برای دلار با ۷ هزار و ۵۲۰ ریال کاهش نسبت به روز گذشته و با رقم ۴۵۲ هزار و ۹۴۰ ریال آغاز شد.

در بازار آهن و فولاد در روزهای باقیمانده از سال شاهد تلاش بازارساز برای اصلاح و تثبیت قیمت آهن آلات در کانال‌های پایین‌تر هستیم. پس از جهش‌های متوالی و پرشتابی که در چند هفته گذشته در قیمت آهن‌آلات مشاهده شد، در هفته آخر اسفند، بازار روند اصلاح در پیش گرفت و کف معقول و منطقی محصولات با توجه به نرخ شمش و آهن اسفنجی عرضه شده در بورس مشخص شد. اگرچه امیدواریم این روند اصلاحی کماکان به طور متعادل ادامه‌دار باشد و نرخ مقاطع فولادی به بازه‌های قیمتی در ماه‌های پایانی تابستان باز گردد که این امر منوط به برنامه‌ریزی بلندمدت و کارشناسی است.

در یک بررسی کلی از بازار آهن و فولاد در سال ۱۴۰۱ می‌توان افزایش قیمت آهن آلات در ماه‌های اخیر را به مواردی از جمله التهابات قیمت دلار، کمبود گاز، افزایش هزینه تولید و نرخ مواد اولیه، اوراق اعتباری، مکانیزم کشف قیمت در بورس، اعتراضات و انسداد اینترنت، مشکل حمل و نقل آهن و قاچاق گازوئیل و افزایش قیمت‌های جهانی و صادراتی نسبت داد.

از عمده‌ترین دلایل اصلاح نسبی و تدریجی قیمت‌ها در روزهای پایان سال را نیز می‌توان به بازگشت برخی از تولیدکنندگان به مدار تولید و وصل گاز برخی واحدهای تولیدی دانست. همچنین معاملات بورس کالا، افزایش حجم عرضه‌ها و کاهش نرخ شمش نیز اثر چشمگیری در این روند کاهشی داشت. مضاف براین وزارت صمت نیز دستورالعملی مبنی بر عرضه کلیه محصولات در بورس کالا براساس ارز نیمایی را ابلاغ کرد که هدف از آن کنترل قیمت‌ها بود.

با این حال اثر روانی اخبار سیاسی را نیز باید در نظر گرفت به این صورت که سفر گروسی به تهران که نتایج مثبتی داشت، نشست حکام و موضع اروپا در قبال سپاه که آن هم به خیر گذشت، از جمله عوامل اثرگذار در قرارگرفتن بازار در مسیر اصلاح بود.

با این اوصاف می‌توان گفت در ماه پایانی سال شاهد اوج‌گیری و اصلاح بازار در کمتر از یک هفته در بازار آهن بودیم و اغلب فاکتورهای موجود آدرس تداوم روند اصلاحی و ثبات قیمت‌ها را تا پایان سال می‌داد. به طور کلی فضای حاکم بر بازار آهن در این ایام ثابت و آرام گزارش می‌شود و احتمالا تداوم تدریجی این روند تا پایان سال وجود دارد.

پیش‌بینی درست و صحیح بازار، به مدیران و کارآفرینان امکان می‌دهد تا اقدامات مناسبی را در برابر تغییرات بازار آهن انجام دهند؛ همچنین به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و سود بیشتری به دست آورند؛ به طور کلی، پیش‌بینی بازار آهن به عنوان یک ابزار مهم در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در صنعت فولاد و صنایع وابسته به آن اساسی است.

در بررسی اوضاع بازار آهن در سال آینده باید گفت تشخیص روند بازار با توجه اوضاع فعلی جامعه به طور شفاف و مشخص عملا امکان‌پذیر نیست؛ اما مهم‌ترین مسائلی که روند بازار را تعیین و تغییر می‌دهد ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، آینده سیاسی کشور و تصمیمات کلان در سطح لایه‌های اول قدرت است.

در رابطه با این موضوع بهادر احرامیان، فعال صنعت فولادی به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: طبق یک سنت نانوشته معمولا معاملات از نیمه دوم اسفند در بازار آهن رو به اتمام می‌گذارد و معاملات کلانی انجام نمی‌گیرد. در حال حاضر نیز دو مسئله اصلی کاهش تقاضا در بازار و نرخ ارز باعث کاهش و ثبات نسبی این روزهای قیمت آهن و فولاد شده است و احتمال ادامه این روند در ماه‌های اول سال ۱۴۰۲ وجود دارد.

وی با بیان اینکه اثر توافق اخیر بین ایران و عربستان را بر عرضه و تقاضای آهن در حال حاضر نمی‌توان دید، اما در هر صورت بی‌تاثیر نیز نخواهد بود، بیان کرد: البته در این چند روز کاری پایان سال که داریم، معاملات زیادی انجام نمی‌گیرد که تاثیر این وقایع مشهود باشد، اما برای هر پیش‌بینی در رابطه با توسعه بازارهای صادراتی به کشورهای همسایه بعد از این توافق، فعلا کمی زود است. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =