کد خبر 3696
۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

لوکوموتیو صادرات؛ امیدبخش توسعه زنجیره فولاد

لوکوموتیو صادرات؛ امیدبخش توسعه زنجیره فولاد

رئیس انجمن سنگ آهن ایران معتقد است به علت تولید بیش از نیاز مصرف داخلی به نظر می‌رسد سال آینده کارخانجان با 60 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند لذا صادرات فولاد می تواند نوید بخش توسعه در بازارهای داخلی باشد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ ایران یکی از ده کشور برتر در زمینه تولید فولاد بوده و برای خودش در صحنه بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد اگرچه فعالان بخش خصوصی معتقدند دولت همچون سنگ برای پای لنگ است و مانع تراشی به جای مانع زدایی را در این زنجیره سبب شده است اما در نهایت از وضعیت مناسبی در عرصه بین‌المللی برخورداریم. بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت فولاد معتقدند سال جاری سال ثبات برای بازار فولاد خواهد بود اما برخی دیگر معتقدند سال آینده شرایط بدتری به علت وضعیت کسری انرژی برای این زنجیره خواهد بود در نهایت رئیس انجمن سنگ آهن ایران معتقد است با همه بدبینی امیدمان به صادرات زنجیره فولاد است تا مشکلات یال های گذشته در سال ۱۴۰۲ جبران شود.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز معتقد است: سالی که گذشت، صنعت فولاد آبستن اتفاقات بد و خوبی بود که دولت مسبب آن شد.

وی قیمت‌گذاری محصولات در زنجیره فولاد بر مبنای شمش را یکی از اشتباهات بزرگ دولت دانست و ادامه داد: این درحالی است که قیمت شمش هم توسط دولت سرکوب شده و ارز نیمایی  را ملاک قرار داد که در نهایت ارز نیمایی نه تنها با قیمت بازار آزاد بسیار تفاوت داشت بلکه هزینه‌های دلاری و ریالی فعالان اقتصادی را پوشش نمی‌داد و همین موضوع منجر به کاهش حاشیه سود شده و همه این موضوعات مشکلات بسیاری برای فعالان صنعت فولاد را به همراه آورد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در یک دوره ای مبنای قیمت گذاری براساس آهن اسفنجی تعیین شده بود که متاسفانه انجام محاسبات براساس نرخ نیمایی این قیمت گذاری‌ها را نیز با مشکل مواجه کرد.

وی با بیان این که بسیاری از اتفاقات اخیر باعث شد تا زنجیره فولاد بالاخص بخش معدن و صنایع معدنی نتواند برنامه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌یافتگی را دنبال کند اذعان کرد: امیدواریم در سال آینده (۱۴۰۲)، یک مقدار شرایط برای قیمت‌گذاری بهترباشد تا مشکلات امسال در سال آینده تکرار نشود. 

اکبریان با اشاره به این‌که سرکوب کردن شمش و آهن اسفنجی توسط دولت، بالادست زنجیره را با مشکل جدی مواجه می‌کند ادامه داد: بنابراین بالانس کردن قیمت در بازار به معنای افزایش قیمت برای بالادستی‌ها نیست بلکه ایجاد تعادل در بحث قیمت گذاری زنجیره است. 

این فعال صنعتی در ادامه به ظرفیت‌سازی تولید فولاد اشاره کرد و با بیان این‌که به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری، تولید به ۴۷ میلیون تن رسیده باشد افزود: اما سال آینده برای نصف این تولیدات در بازار دچار مشکل خواهیم شد بنابراین به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۲، کارخانجات و تولیدکنندگان با ۶۰ درصد ظرفیت خود تولید کنند و این موضوع نگران کننده است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران؛ با اشاره به‌ این که توسعه پروژه های عمرانی‌مان ضعیف بوده و مسکن سازی آن‌گونه که توقع می رفت پیشرفت نکرده است یادآور شد: بنابراین من انتظار نمی‌رود که سال ۱۴۰۲ بتوانیم فولاد قابل توجهی در بازار داخلی مصرف کنیم و در حال حاضر تنها امیدمان توسعه صادرات در سال آینده است.

وی در پایان گفت: از دولت می خواهیم اگر شرایط به نفع صادرات بود لطفا نه محدودیت ایجاد کنند نه سد راه شوند بلکه اجازه دهد با تمامی توان خود بخش خصوصی به مسیر خود ادامه دهد. 

انتهای خبر/

کد خبر 3696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =