کد خبر 3718
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
صنعت فولاد در سالی که گذشت

سال ۱۴۰۱ هجری شمسی با همه فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید. در این سال، شاهد وقوع حوادث گوناگونی در حوزه صنعت فولاد بودیم که برخی از آنها قابل پیش‌بینی و برخی دیگر با توجه به سرعت وقوع و دامنه تاثیرگذاری آنها غیر قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ سال ۱۴۰۱ هجری شمسی با همه فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید. در این سال، شاهد وقوع حوادث گوناگونی در حوزه صنعت فولاد بودیم که برخی از آنها قابل پیش‌بینی و برخی دیگر با توجه به سرعت وقوع و دامنه تاثیرگذاری آنها غیر قابل پیش‌بینی بوده است.

در این خصوص آهن‌نیوز نظر برخی صاحب‌نظران حوزه فولاد را در خصوص شرایط جاری این صنعت در جهان امروز (با تمرکز بر وقایع یک سال اخیر) جویا شده است.

دستورالعمل‌های غیرکارشناسی در زنجیره فولاد

"جهانبخش شکری" فعال صنعت فولاد می‌گوید: سال 1401 سال سختی برای صنعت فولاد بود. تورم پیش‌آمده و قیمت دستوری وضع شده از سوی دولت و همچنین نوسانات ارزی سبب شد تا مشکلات متعددی در مسیر صنعت فولاد قرار گیرد. بسیاری از واحدهای تولیدی به خاطر شلختگی‌ها و ابلاغیه‌های غیرکارشناسی دولت متحمل ضرر شدند. واحدهای تولیدی دولتی که از تسهیلات بهره‌مند می‌شوند از هیچ یک از این مشکلات خبردار نیستند اما بخش خصوصی در سال جاری خسارت زیادی دید. تبعیض و تصمیمات غیرکارشناسی در صادرات یکی از موضوعاتی است که صنعت فولاد را دچار چالش کرده است. اینکه چرا تولیدکننده نمی‌تواند صادرات داشته باشد و صادرات توسط افراد دیگری و آنهم با قیمت ارزانتر به فروش می‌رود شائبه‌های زیادی را بوجود آورده است. وقتی صادرات بر مبنای قیمت داخل انجام می‌شود یعنی بیت‌المال به راحتی به حراج می‌رود. دولت برای سال جاری باید بهترین تصمیمات را برای صنعت فولاد در نظر بگیرد تا منافع و سود صنعت فولاد به همه زنجیره و در نهایت به آحاد مردم برسد.

وضع عوارض صادرات فرصت را از بازار فولاد گرفت

"سعید عسگرزاده" دبیر انجمن سنگ‌آهن می‌گوید: سال 1401 را باید به دو بخش تفکیک کنیم. بخش ابتدایی سال جاری که با بخشنامه‌های نه‌چندان مطلوب برای صنعت فولاد آغاز شد و وضع عوارض صادرات، شاخص‌ترین موضوعی بود که شرایط خوب بازار را از صنعت فولاد گرفت. در نیمه سال بود که وضعیت کسب و کار به تدریج در حال رونق گرفتن بود که مسائلی همچون کمبود انرژی مشکلاتی را برای صنعت رقم زد اما برآیند تصمیمات در این حوزه به نفع زنجیره آهن و فولاد بود اما با تصویب لایحه بودجه 1402 به مجلس شورای اسلامی این شائبه را تقویت کرد که سیاست نیمه دوم سال از سوی دولت مقطعی بوده و سال آینده وضعیت همانند سال جاری خواهد بود. 

جدال فولادی‌ها با کمبود انرژی

"حمید صالحی" کارشناس حوزه انرژی نیز به آهن‌نیوز گفت: عمده مشکلات صنعت فولاد در سال 1401به موضوع قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان بازمی‌گردد. برنامه‌ریزی‌ها درباره فروش و مارکتینگ زنجیره فولاد در سال جاری تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته بود. بسیاری از صنایع که در بورس بودند بخاطر مشکلات انرژی متضرر شدند. برخی‌ از صنایع توانستند در سال جاری با فرصت‌هایی که از سوی وزارت صمت و وزارت نیرو در خصوص تأمین نیروگاه‌های خودتأمین ایجاد کرده بودند، رکتورهای جبرانی را داخل مدار بیاورند اما برخی دیگر از صنایع قادر به تأمین آن نبودند و طبیعتاً در سال آینده نیز این مشکلات را خواهند داشت. دولت در سال جدید وظیفه دارد اقدامات صحیحی را در ناحیه بکارگیری از ابزار بورس انرژی پیش بگیرد تا بتواند با تبادل انرژی در بورس این امکان را فراهم کند تا صنایع به سمت توسعه نیروگاه‌سازی سوق پیدا کنند. گرچه سیاستی در این زمینه از سوی دولت ندیده‌ایم که نشانه تغییر رویکرد گذشته باشد و موجب ایجاد اقتصاد کارآمد بین تولیدکنندگان برق و مصرف‌کنندگان برق که صنایع فولادی باشند بوجود بیاید. فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها با قیمت تمام شده پول برق مشکلی ندارند اما دغدغه اصلی آنها قطعی برق است. نگرانی آنها از امنیت اقتصادی است که از این موضوع لطمه خورده است. آنها با میزان فروش و برنامه‌ریزی خود نتوانستند تعهدات خود را انجام دهند و این موضوع عدم‌النفع بزرگی را ایجاد کرده است و طبیعتاً دودش به چشم سهامداران این صنایع رفته است. برای اینکه سال آینده افق بزرگی را پیش رو داشته باشیم بهتر است تغییر رویه‌ای از سوی دولت صورت گیرد و صنایع بزرگ را در بورس انرژی وارد کنند و پای غیر دولتی‌ها را به بورس انرژی باز کنند و سبد نیروگاه سازی را گسترش دهند تا نیروگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی دارند در مدار قرار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 3718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =