کد خبر 3802
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

نرخ دلار کشف شده محصولات فولادی در بورس کالا

نرخ دلار کشف شده محصولات فولادی در بورس کالا

بیلت و میلگرد به دلیل مازاد عرضه، ارزان‌ترین نرخ دلار با نرخ ۳۴ هزار تومان را داشته و ورق گرم به دلیل کسری، نرخ کشف شده دلار ۴۳ هزار تومان بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار کشف شده شمش فولاد در بورس کالا طی یک ماه گذشته ۲۱ درصد اصلاح را نشان می‌دهد.

نرخ دلار کشف شده در معاملات بورس کالا به روند نزولی خود ادامه داده و برای دومین هفته، در زیر نرخ دلار بازار مبادله ارزی قرار گرفته است.

محصولات بیلت و میلگرد به دلیل مازاد عرضه، ارزان‌ترین نرخ دلار با نرخ ۳۴ هزار تومان را دارد. همچنین نرخ کشف شده از نرخ دلار مبادله ارزی ۷ درصد ارزان‌تر بوده، لکن اختلاف ۱۹درصدی با نرخ مبنای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دارد.
همچنین ورق گرم به دلیل کسری، نرخ کشف شده دلار ۴۳ هزار تومان بوده و با توجه به اینکه واردات آن با کف نرخ ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان صورت می‌گیرد، انتظار کاهش قیمت آن به زیر نرخ مبادله حتی با الگوی عرضه تلفیقی دشوار است.

نرخ دلار کشف شده محصولات فولادی در بورس کالا

برای محصول آلومینیم دلار کشف شده ۴۲ هزار تومان بوده و با توجه به اینکه تنها ۲۵ درصد هزینه تولید آلومینیم، ریالی است، کاهش قیمت آن به محدوده نرخ مبادله، صرفا از طریق تخصیص ارز به این صنعت و کاهش صادرات این صنعت است.
در بخش محصول مس دلار کشف شده در محدوده ۵۰ هزار تومان بوده و با بهبود عرضه و تفکیک تالارهای صادراتی و داخلی، می‌تواند شاهد اندکی اصلاح باشد.
 نرخ پایه عموم محصولات بورس کالا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و رقابت مشتریان، عامل کشف قیمت بالاتر شده است تاکید دولت بر کشف قیمت مواد اولیه در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان (به جای نرخ پایه)، باعث رشد تقاضا و کاهش صادرات و بروز ریسک التهاب ارزی شده و توصیه نمی‌شود.

نرخ دلار کشف شده محصولات فولادی در بورس کالا

در معاملات این روزهای بورس کالا، نرخ دلار برابر ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان کشف شد که نسبت به دلار صادراتی فولادسازان، ۶/۸%- ارزانتر بوده، لکن با دلار بازار اول (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان)، همچنان ۱۹%+ گران‌تر است!
این درحالی است که بازار با اتصال گازطبیعی واحدهای فولادی شاهد رشد تولید و بهبود عرضه و اصلاح قیمت‌های شمش فولاد است. نرخ دلار کشف شده شمش فولاد بورس کالا در اسفندماه به ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رسیده بود که اکنون ۲۱%- پایین آمده است.

نرخ دلار کشف شده محصولات فولادی در بورس کالا

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =