کد خبر 3850
۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

تیرآهن هاش چگونه تولید می‌شود؟

تیرآهن هاش چگونه تولید می‌شود؟

بخش مهمی از اسکلت اصلی ساختمان را تیرآهن هاش تشکیل می‌دهد. این مقطع فولادی با نام‌های تیرآهن بال پهن IPB نیز شناخته می‌شود. تیرآه هاش را می‌توان بر اساس ضخامت به سه نوع بال پهن سبک، بال پهن سنگین و بال پهن فوق سنگین تقسیم‌بندی کرد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ این محصول از دو بخش یعنی یک "جان" و دو "بال پهن" تشکیل شده است. جان تیرآهن در برابر نیروهای برشی مقاومت کرده و بال‌ها برای استقامت این محصول طراحی شده است. در ادامه، چگونگی تولید تیرآهن هاش و کاربرد آن شرح داده شده است.

نحوه تولید تیرآهن هاش

تیرآهن هاش به روش نورد گرم یا رولینگ تولید می‌شود. در این روش، محصول به دمای فراتر از 1100 درجه سانتی گراد رسیده و حالت موم‌سانی (نرم‌شوندگی) به خود می‌گیرد. پس از پخت و افزایش دمای شمش‌ها، این مقاطع فلزی قالب‌دهی شده و از ایستگاه‌های چند مرحله‌ای عبور می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا محصول تخت فشار قرار بگیرد و به شکل مورد نظر برسد. سپس لبه‌ها و ضخامت بال کاهش یافته و سایزینگ نهایی می‌شوند. در تمامی فرآیندها ارتفاع تیرآهن هاش یکسان است و روش نورد گرم موجب افزایش کیفیت محصول می‌شود.

تیرآهن هاش چه کاربردی دارد؟

تیرآهن هاش مزایای منحصر به فردی دارد که باعث شده در عرصه ساختمان‌سازی کاربرد زیادی داشته باشد. این مقطع آهنی سطح مقطع پهن و ارتفاع زیادی داشته و به عنوان ستون یا تکیه‌گاه از آن استفاده می‌شود. به علاوه، این نوع تیرآهن سرعت نصب بالایی دارد و در نتیجه، پروژه ساختمانی در مدت زمان کوتاه پیش می‌رود. این محصول به خاطر اندازه طویل خود، کاربرد فراوانی در برج‌سازی دارد. همچنین، سطح مقطع پهن تیرآهن هاش موجب شده تا تنش کمتری را انتقال داده و برای ساخت ساختمان‌های ضد زلزله مورد استفاده قرار بگیرد. از تیرآهن هاش به صورت بست تیرآهنی در پالایشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود. از کاربردهای دیگر این محصول می‌توان به ساخت پل‌ها با مقاومت بالا، صنعت کشتی‌سازی، سدسازی و خرپا اشاره کرد. کاربرد تیرآهن هاش در پروژه‌ها موجب شده تا ضریب خطا و میزان مصرف آهن کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر 3850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =