کد خبر 3860
۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

معاملات بازار داخلی فولاد رو به رشد و بازار جهانی در نزول

معاملات بازار داخلی فولاد رو به رشد و بازار جهانی در نزول

بازار بورس کالا در هفته اول عرضه ۱۴۰۲ کم رمق بود و با توجه به افت دلار در روزهای پایانی سال معاملات عمدتا در محدوده قیمت‌های پایه انجام می‌شد. اما با شروع سال جدید و رشد مجدد قیمت دلار برای هفته جاری احتمالا شاهد رشد قیمت‌ها در بورس خواهیم بود. بازارهای جهانی فولاد نیز در یک روند نزولی قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار بورس کالا در هفته اول عرضه ۱۴۰۲ کم رمق بود و با توجه به افت دلار در روزهای پایانی سال معاملات عمدتا در محدوده قیمت‌های پایه انجام می‌شد. اما با شروع سال جدید و رشد مجدد قیمت دلار برای هفته جاری احتمالا شاهد رشد قیمت‌ها در بورس خواهیم بود.

معاملات بازار داخلی فولاد رو به رشد و بازار جهانی در نزول

مساله مهم دیگری که در روزهای اخیر مطرح شده است بحث محاسبه نرخ پایه محصولات پتروشیمی با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است. باید توجه داشت قیمت اکثر محصولات فولادی بر مبنای قیمت کشف شده در هفته‌های قبل محاسبه می‌شود و عملا نرخ دلار برای تعیین قیمت پایه این محصولات اهمیتی ندارد. در گزارش هفته قبل به نحوه تعیین قیمت پایه اشاره کردیم. البته این مساله در مورد ورق گرم صادق نیست.

دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی پتروشیمی‌ها می‌تواند با کاهش قیمت سوخت مصرفی فولادی‌ها تاثیر مثبت بر سودآوری شرکت‌های فولادی داشته باشد.

بازار جهانی

بازارهای جهانی فولاد در یک روند نزولی قرار گرفته‌اند. در اکثر مناطق تقاضا ضعیف گزارش شده است. بحران بانکی و ترس از رکود فعالان بازار را محتاط کرده است. بازار شرق اسیا به عنوان یکی از مقاصد اصلی صادراتی فولاد ایران در هفته گذشته دست خوش تغییرات مهمی بود.

معاملات بازار داخلی فولاد رو به رشد و بازار جهانی در نزول

تولیدکنندگان فولاد تایوان به دنبال افزایش قیمت برق، برنامه کاهش شدید تولید در تابستان را دارند. این کاهش تولید می‌تواند تقاضای بیلت صادراتی ایران را کاهش دهد. وزارت امور اقتصاد تایوان اعلام کرده است که برخی مصرف‌کنندگان برق با افزایش ۳ تا ۱۷ درصدی قیمت از ابتدای ماه اوریل مواجه خواهند شد. کارخانه‌های فولادی که از ولتاژ بالا استفاده می‌کنند رشد ۱۷ درصدی را در قیمت‌های برق تجربه خواهند کرد. هرچند به نظر می‌رسد به دلیل تقاضای ضعیف در بازار فولاد، تولیدکنندگان نتوانند این افزایش هزینه تولید را به مصرف‌کننده منتقل کنند و بیشتر تلاش خواهند کرد تا با فشار بر تامین‌کنندگان مواد اولیه قیمت‌های مواد مصرفی خود را کاهش دهند. 

در سوی دیگر ویتنام بخشی از عوارض وارداتی بیلت را حذف کرد. این عوارض از سال ۲۰۱۶ وضع شده بود و مالیات ۱۵.۳ درصدی بر بیلت وارداتی تحمیل می‌کرد. این تصمیم احتمالا به دلیل افزایش بهره‌برداری از ظرفیت رو به رشد فولادسازی این کشور گرفته شده است. هرچند درحال حاضر قیمت‌های بیلت وارداتی چندان جذابیتی برای خریداران ویتنامی ندارد اما می‌تواند در ادامه شرایط را برای صادرات فولاد ایران بهبود دهد و بر تقاضای قراضه از سوی ویتنام تاثیر منفی داشته باشد. قیمت بیلت وارداتی ۶۱۵ دلار و قیمت قراضه وارداتی ۴۵۰ دلار گزارش شده است. هزینه تولید بیلت با استفاده از قراضه برای تولیدکنندگان ویتنامی حدود ۱۴۰ دلار بر تن است.  

معاملات بازار داخلی فولاد رو به رشد و بازار جهانی در نزول

در منطقه  CIS فشار کاهش قیمت‌ها بر بیلت صادراتی روسیه افزایش یافته است. علاوه بر روند نزولی در بازار جهانی قراضه و فروش ضعیف مقاطع طویل در ترکیه (ماه رمضان و تاخیر در شروع بازسازی مناطق زلزله زده از عوامل اصلی کاهش تقاضای مقاطع طویل در ترکیه است) که اخیرا یکی از بازارهای اصلی بیلت روسیه بوده است، کاهش هزینه انرژی در ترکیه موجب فشار بر قیمت‌ها شده است. دولت ترکیه اعلام کرده است از ابتدای اوریل قیمت برق و گاز را به ترتیب ۱۵ و ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

معاملات بازار داخلی فولاد رو به رشد و بازار جهانی در نزول

معاملات بازار داخلی فولاد رو به رشد و بازار جهانی در نزول

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ف

کد خبر 3860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =