کد خبر 3899
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

نرخ دلار کشف شده محصولات سنگ آهن از فولاد پیشی گرفت

نرخ دلار کشف شده محصولات سنگ آهن از فولاد پیشی گرفت

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در فضای مجازی نوشت: نرخ کشف شده دلار معاملات بورس کالا برای کنسانتره آهن ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان و گندله ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که از نرخ دلار فولاد که با قیمت ۳۳ هزار تومان معامله می‌شود، بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در فضای مجازی نوشت: نرخ کشف شده دلار معاملات بورس کالا برای کنسانتره آهن ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان و گندله ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که از نرخ دلار فولاد که با قیمت ۳۳ هزار تومان معامله می‌شود، بالاتر است.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد کاهش قیم‌ های اخیر شمش فولاد در بورس کالا هنوز به کنسانتره و گندله آهن منتقل نشده باشد.

صباغ اظهار داشت: بررسی‌های نشان می‌دهد نسبت قیمت گندله بر فولاد در محدوده ۲۴.۱ درصد و کنسانتره بر فولاد معادل ۱۸.۳ درصد بوده که از خط ترند چند ماهه آن بالاتر است.

صباغ در پایان بیان کرد: از نظر قیمت‌های جهانی، نرخ کنسانتره آهن ۶۶ درصد فوب ایران بندرعباس در روز جمعه در محدوده ۱۱۰.۵ دلار بر تن بوده که معادل ۹۵ دلار در معدن است. همچنین نرخ گندله صادراتی نیز در محدوده ۱۱۵ دلار بر تن در معدن است که با قیمت‌های بورس کالا برای کنسانتره ۳.۲۵ و گندله ۴.۲۹ میلیون تومان، نرخ دلار معادل ۳۴ هزار و ۲۰۰ و ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان را دیکته کرده که بالاتر از نرخ دلار معاملات شمش فولاد بوده و نیازمند همسان‌سازی است.

نرخ دلار کشف شده محصولات سنگ آهن از فولاد پیشی گرفت

گفتنی است طبق آخرین بررسی‌ها در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ محصولات بیلت و میلگرد به دلیل مازاد عرضه، ارزان‌ترین نرخ دلار با نرخ ۳۴ هزار تومان را داشته و نرخ کشف شده از نرخ دلار مبادله ارزی ۷ درصد ارزان‌تر بوده، لکن اختلاف ۱۹ درصدی با نرخ مبنای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دارد.
همچنین ورق گرم به دلیل کسری، نرخ کشف شده دلار ۴۳ هزار تومان بوده و با توجه به اینکه واردات آن با کف نرخ ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان صورت می‌گیرد، انتظار کاهش قیمت آن به زیر نرخ مبادله حتی با الگوی عرضه تلفیقی دشوار است.

ین درحالی است که بازار با اتصال گازطبیعی واحدهای فولادی شاهد رشد تولید و بهبود عرضه و اصلاح قیمت‌های شمش فولاد است. نرخ دلار کشف شده شمش فولاد بورس کالا در اسفندماه به ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رسیده بود که اکنون ۲۱%- پایین آمده است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =