کد خبر 3983
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

حرکت کند قطار صادراتی فولاد روی ریل بی‌برنامگی

حرکت کند قطار صادراتی فولاد روی ریل بی‌برنامگی

باید استراتژی بین‌المللی کردن فولاد ایران به عنوان یک محصول ویژه مورد توجه مقامات ارشد کشور قرار گیرد.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از بازار؛ صنایع فولادی در ایران به لحاظ تولید، همواره از کارنامه خوب و قابل‌دفاعی برخوردار بوده است. با توجه به اینکه بیشترین رشد تولید در سال‌های اخیر مربوط به صنعت فولاد بوده اما این صنعت در حوزه صادرات نسبت به مازاد تولید چندان موفق عمل نکرده است. در حقیقت باید به این موضوع مهم توجه کرد صادرات یکی از مهمترین راهکارها برای افزایش درآمد ارزی کشور است. در بسیاری از نقاط جهان وقتی میزان تولید در یک صنعت فراتر از میزان مصرف داخلی است، مازاد تولید محصول به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

به منظور بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای متنوع و جدید برای افزایش میزان صادرات فولاد از ایران به سایر نقاط جهان با دوتن از کارشناسان و فعالان این حوزه گفتگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوعات مهم جویا شویم.

ضرورت تمرکز برای صادرات فولاد ایران به کشورهای عربی و آفریقایی

رضا شهرستانی، عضو پیشین هیئت مدیره انجمن فولاد ایران با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای همسایه و خاورمیانه به فولاد ایران نیاز دارند، گفت: متاسفانه عدم ایجاد ارتباط هماهنگ و ساختاریافته با کشورهای همسایه ایران طی سالهای گذشته توسط متصدیان امور دیپلماسی اقتصادی و سیاسی کشور موجب شده است تا کشورمان ظرفیت‌های عظیمی را در حوزه صادرات فولاد از دست بدهد.

وی با اینکه کشورهایی همچون امارات متحده عربی و عربستان سعودی همواره از مشتریان پروپاقرص فولاد ایران بوده‌اند، گفت: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که تنش‌های سیاسی چند سال گذشته به همراه تحریم‌های ظالمانه ظرفیت صادرات فولاد ایران به کشورهای عربی را به شدت کاهش داد.

شهرستانی تصریح‌کرد: توافق جدید ایران و عربستان سعودی مسیر را برای افزایش میزان صادرات فولاد هموار خواهد کرد به شرطی که در حوزه بین‌الملل، موضوع دیپلماسی اقتصادی از سوی مسئولان در اولویت قرار بگیرد.

عضو پیشین هیئت مدیره انجمن فولاد ایران با بیان اینکه کشورهای شرق آسیا از چین گرفته تا ژاپن و کره‌جنوبی همواره کیفیت فولاد ایران در جهان را بی‌نظیر عنوان می‌کنند، گفت: تمرکز ایران برای صادرات فولاد باید عربستان سعودی و کشورهای حاشیه دریای خلیج فارس باشد زیرا انتقال محصولات فولادی به این کشورها به لحاظ مسافت هزینه کمتری خواهد داشت و از طرف دیگر کشوری مانند عربستان سعودی نیاز واقعی خود به کیفیت فولاد ایران را به دفعات متعدد اعلام کرده است.

شهرستانی قاره آفریقا را مقصد بعدی برای صادرات فولاد ایران عنوان کرد و افزود: شاید کشورهای آفریقایی به لحاظ منابع معدنی غنی باشند اما، نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که این کشورها زیرساخت لازم برای تولید فولاد با کیفیت را ندارند و نزدیکترین کشوری که می‌توانند از آن فولاد با کیفیت تهیه کنند، ایران است.

وی اضافه‌کرد: حجم صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افت کرد که نشان‌دهنده کم‌کاری و از دست دادن بخش مهمی از ظرفیت صادراتی ایران است.

صادرات فولاد ایران قربانی تحریم روسیه توسط آمریکا

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه مازاد تولید فولاد در کشور همواره وجود داشته است، گفت: کیفیت فولاد ایران نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده بالاتر بوده و همواره این کیفیت مشتریان زیادی را جذب خود کرده است ولی نباید از مشکلات نقل و انتقالات مالی به لحاظ تاثیر منفی تحریم‌ها غافل شد

وی افزود: در بازارهای جهانی کیفیت و قیمت حرف اول و آخر را می زند و فولاد ایران هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت جایگاه مناسبی در جهان دارد که باید نسبت به ارتقای این جایگاه اقدامات ویژه و مهمتری انجام شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه کشورهای جنگ‌زده‌ای همچون عراق و سوریه می‌توانند ظرفیت‌های بالایی برای صادرات فولاد ایران باشند، گفت: اگر بخواهیم فولاد ایران را در نقاط متعدد جهان به عنوان یک محصول با کیفیت با قیمت مناسب شناخته شود باید استراتژی بین‌المللی کردن فولاد ایران به عنوان یک محصول ویژه مورد توجه مقامات ارشد کشور قرار بگیرد.

احرامیان یکی از علت‌های مهم کاهش میزان صادرات را نزول ملموس تولید عنوان کرد و افزود: به دلیل قطعی متعدد برق و گاز در مجتمع‌های فولادی کشور طی سال ۱۴۰۱ متاسفانه پیش‌بینی‌های لازم از میزان فولاد تولید شده در کشور محقق نشد که وقوع همین اتفاق تبعات منفی را به لحاظ کاهش چشمگیر میزان صادرات فولاد از کشور داشت.

وی کشف ذخایر جدید سنگ‌آهن در ایران اتفاقی مثبت برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ دانست و گفت: ارتقای رتبه صادراتی فولاد ایران در جهان تنها با رشد تولید و حمایت دولت از تولیدکنندگان فولادی رخ خواهد داد و باید برای آن برنامه‌ای جامع و درازمدت داشت.

احرامیان جنگ روسیه و اوکراین را فرصت مناسبی برای افزایش میزان تولید و صادرات فولاد ایران عنوان کرد و گفت: با تحریم روسیه از سوی آمریکا این کشور مجبور شد تا بخش مهمی از محصولات فولادی خود را زیر قیمت جهانی به چین صادر کند و این رخداد هم در کاهش میزان صادرات فولاد ایران طی ۲ سال گذشته نقش موثری داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 3983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =