کد خبر 3994
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

مهلت بازگشت ارز صادراتی به ۸۰ روز رسید

مهلت بازگشت ارز صادراتی به ۸۰ روز رسید

براساس مصوبه بانک مرکزی مدت زمان بازگشت ارز صادرات شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ مدیر کل اداره پایش ارز بانک مرکزی در گفتگویی با شبکه خبر ضمن اعلام این مطلب افزود: بر اساس قوانین بالا دستی مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی و قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام صادرکننده‌ها موظف هستند ارز خود را با روش‌های مختلف به صورت حواله ارزی در سامانه نیمایی یا به صورت فروش اسکناس به بانک‌ها یا روش‌هایی دیگری که در آئین نامه مشخص شده است، به چرخه اقتصادی برگردانند.

بهزاد لامعی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ در کشور سامانه‌هایی برقرار شد که در آن سامانه مشخص شده که هر صادرکننده به چه شکلی ارز خود را به چرخه اقتصادی برگرداند، افزود: بر اساس آمار صادرکنندگان به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ صادرکنندگان بزرگ شامل پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، پالایشی‌ها، پالایشگاه‌ها و نظایر آن و گروه دیگر صادرکنندگانی که به عنوان صادرکنندگان خرد می‌شناسیم.

وی افزود: در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ برگشت ارز صادرکنندگان بزرگ بسیار مطلوب بوده است و ۸۰ تا ۸۵ درصد صادرکنندگان بزرگ ایفای تعهد ارزی کرده‌اند و برخی از شرکت‌ها هم مشکلاتی دارند که این مشکلات موجب شده مقداری در برگشت ارز دچار مشکل شوند.

مدیر کل اداره پایش ارز بانک مرکزی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در بازگشت ارز صادراتی گفت: بخشی از مشکلات ناشی از اختلاف‌ها در مورد ارزش پایه گمرکی و برخی دیگر هم در پروژه‌های خودشان ارز را استفاده کرده‌ و به بانک مرکزی احصاء نکرده‌اند. بیشترین مسئله ما در زمینه شرکت‌های کوچک و صادرکنندگان خرد است،به طوری که میانگین این شرکت ها که بازگشت ارز نداشته اند، حدود ۵۰ درصد بوده و بانک مرکزی از طریق سازمان توسعه تجارت و اتاق‌های بازرگانی با آنها در تماس است.

انتهای پیام/

کد خبر 3994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =