کد خبر 4027
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

جزئیات احداث پایانه مکانیزه حمل مواد فله معدنی و فولادی در بندر شهیدرجایی

جزئیات احداث پایانه مکانیزه حمل مواد فله معدنی و فولادی در بندر شهیدرجایی

شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده، ریل، دریا (هیمکو) در حال احداث پروژه پایانه مکانیزه حمل مواد فله معدنی در ضلع غربی بندر شهید رجایی در زمینی به مساحت 180 هکتار است. این پایانه می تواند ظرفیت بهره برداری از حمل ونقل ریلی را ارتقا دهد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ یکی از اهداف مهمی که در حوزه حمل ونقل کشور وجود دارد این است که سهم حمل ونقل ریلی از کالاهایی که از طریق بنادر وارد یا خارج می شوند، افزایش یابد. در سال های اخیر، سهم مواد معدنی در حمل ونقل ریلی منتهی به بندر شهید رجایی، افزایش داشته است. یکی از انواع پایانه های تخصصی که بنادر کشور به آن نیاز دارند، پایانه های مواد معدنی و فولادی است. همان طور که در بنادر پایانه کانتینری یا کالاهای عمومی و غلات وجود دارد، احداث پایانه های مواد معدنی و فولادی نیز ضروری است.

شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده، ریل، دریا (هیمکو) با رویکرد توسعه و بهبود تعامل لجستیکی در حوزه حمل ونقل مواد فله معدنی و محصولات فولادی، توسط نقش آفرینان اصلی حوزه صنعت، معدن و فلزات، در سال 1396 تاسیس شد. این شرکت در حال احداث پروژه پایانه مکانیزه حمل مواد فله معدنی در ضلع غربی بندر شهید رجایی در زمینی به مساحت 180 هکتار است. این پایانه می تواند ظرفیت بهره برداری از حمل ونقل ریلی را ارتقا دهد. می توان انتظار داشت که پس از بهره برداری از این پایانه با توجه به سرمایه گذاری پیش بینی شده در زیرساخت های ریلی آن، سهم بار ریلی بندر شهید رجایی نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده، ریل، دریا (هیمکو) معتقد است بعد از اینکه در سال 1396 مطالعات امکان سنجی جامعی انجام شد این پروژه تا به امروز دستخوش تغییراتی از بابت جهش صنعت فولاد بوده و علاوه بر آن جهت گیری به سمت عدم خام فروشی مواد معدنی و تبدیل مواد معدنی به محصولات تولیدی که باعث رشد اقتصاد این حوزه می شود، باعث شده فضای اجرای این پروژه تحت الشعاع قرار گیرد که هم سرمایه گذار و هم سرمایه پذیر را متاثر کرده است. او تبدیل اهداف پروژه به رویکردهای جدید را راه حل اساسی این موضوع می داند.

محسن نادری می‌گوید: این پروژه با سایر پروژه ها تفاوت دارد، زیرا دارای ذی نفعان و سرمایه گذاران متفاوت به ویژه در حوزه سرمایه گذاری است. همچنین در حوزه احداث زیرساخت که عملا این کار وظیفه حاکمیتی بوده اما با توجه به اینکه این ظرفیت موجود نیست، سهامداران هزینه آن را در قالب یک قرارداد BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) تقبل کرده اند. از طرفی احداث پروژه های زیرساختی نسبت به سایر فعالیت های صنعتی مانند تولید فولاد آنچنان توجیه اقتصادی ندارد و یکسان سازی دیدگاه های متفاوت سهامداران کار دشواری بود که انجام پذیرفت. در این راستا یک مدرک افزایش سرمایه صادر و به صورت جلسه مجمع افزایش سرمایه و قانونی به رقم 2200 میلیارد تومان افزایش سرمایه نقدی ثبت شده که تا 4900 میلیارد تومان با حمایت و ضمانت سهامداران تسهیلات را پشتیبانی می کند. از طرفی ذی نفع دیگری که در این حوزه نقش آفرینی می کند، سازمان بنادر و دریا نوردی بوده که به عنوان نهاد سرمایه پذیر است. این سازمان، امروز تحولات جدی را در دوره عملیاتی خودش تجربه می کند و چالش های بسیاری را در بندر شهید رجایی از جمله توسعه فاز سوم دارد. از تعداد سه پست اسکله ای که قرار بود احداث شود، دو پست ساخته شده و یکی از آنها دچار چالش است. چالش دیگر این است که اراضی پشتیبان 2400 هکتاری بندر شهید رجایی، ظاهرا قرار است توسعه داده شود و قصد دارند حوضچه چهارمی را احداث کنند که با پروژه ما تداخل دارد. این چالش روی پروژه ما فشار گذاشته و سهمی از اراضی ما را تحت الشعاع قرار می دهد. این کار مراحل مذاکره پیچیده ای داشته و با توجه به اینکه بخش مهمی از مطالعات انجام شده و اهتمام ویژه سهامداران برای اجرای پروژه این قرارداد و همچنین اهتمام ویژه سرمایه پذیر و بازنگری طرح در حوزه مطالعات مهندسی به صورت کامل انجام شده و به این نقطه رسیده اند که چگونه فعالیت انجام شود که تداخلی با طرح های پروژه نداشته باشد، یک صورت جلسه و توافق نامه با سازمان بنادر و دریانوردی امضا شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 4027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =