کد خبر 4042
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

صادرات فولاد کشور غیراقتصادی است

صادرات فولاد کشور غیراقتصادی است

نرخ دلار کشف شده شمش فولاد این روزها به مبلغ ۴۱ هزار ۶۰۰ تومان در بورس کالا بالاتر از نرخ بازگشت ارز فولادی‌ها به نیمای بانک مرکزی برابر با مبلغ ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و عملا صادرات فولاد کشور را غیراقتصادی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، روند نزولی قیمت مواد اولیه فولاد دنیا در معاملات این هفته نیز ادامه دارد. در مجموع طی ۲ ماه گذشته، قیمت کنسانتره آهن ۲۲ درصد، زغال سنگ ۳۷ درصد و کک صادراتی چین هم ۱۵ درصد کاهش یافته که امکان ارایه تخفیف‌های داخلی و صادراتی را به فولادسازان چینی می‌دهد.
این موضوع بر قیمت‌های صادراتی فولاد ایران نیز تاثیر منفی و کاهش داشته است، طوری‌که در بازارهای جهانی بیلت فولادی صادراتی ایران با کاهش هفتگی ۳.۱ درصدی همراه است. انتظار می‌رود قیمت اسلب فوب ایران طی روزهای آتی به محدوده زیر ۵۰۰ دلار/تن رسیده و قیمت بیلت صادراتی ایران نیز در برخی شرکت‌ها در محدوده کمتر از ۵۰۰ دلار ارایه شده است.

از طرف دیگر نابسامانی اخیر بازار فولاد منجر به افزایش ۲۶ درصدی نرخ دلار کشف شده شمش فولاد ۵SP در معاملات بورس کالای ایران شده و نرخ دلار آن در معاملات دیروز ۶ اردیبهشت به بالاترین سطح تاریخ به مبلغ ۴۱ هزار ۶۰۰ تومان رسیده است! پیش از این آهن اسفنجی با رقابت بالای ۲۴ درصدی شاهد کشف دلار در محدوده ۴۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود.
این رقم بالاتر از نرخ بازگشت ارز فولادی‌ها به نیمای بانک مرکزی برابر با مبلغ ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و عملا صادرات فولاد کشور را غیراقتصادی می‌کند.
برخی شرکت‌ها از جمله چادرملو روز گذشته در نشست مشترک صادرکنندگان عمده فولاد کشور اعلام نمود که با رشد قیمت‌های داخلی فولاد به بالای جهانی، برنامه صادرات فولاد خود در ماه جاری را متوقف می‌کند.
انتظار می‌رود بر اساس توافقات جلسه اخیر صمت و اقتصاد، وضعیت مدیریت تقاضا و نحوه عرضه فولاد در بورس کالا شاهد تغییراتی باشد که به کشف نرخ دلار معاملات در محدوده پایین‌تر از هدف بانک مرکزی و اقتصادی شدن مجدد صادرات، کمک کند. 

کد خبر 4042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =