کد خبر 4056
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌گو با آهن‌نیوز:

ممنوعیت فروش اعتباری در بورس کالا به نفع دلال است تا تولیدکننده!

ممنوعیت فروش اعتباری در بورس کالا به نفع دلال است تا تولیدکننده!

دستورالعمل ممنوعیت فروش اعتباری در حالی از سوی متولیان امر صادر شده است که بازار به سمتی رفته که در آن تولیدکننده و کارخانجات با چالش وجود نقدینگی مواجه‌اند، بنابراین فرصت را برای تجار و دلال‌هایی فراهم می‌آورد که با قیمت‌های پایین خرید کرده و با درصدهای بالا و قیمت‌های نجومی در بازار فروخته و تولیدکننده را ضعیف‌تر کنند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار زنجیره فولاد شاهد افزایش قیمت محصولات اولیه و محصولات پایین‌دست تقریبا از دو هفته گذشته هستیم این در حالی است که قیمت‌های جهانی و نرخ محصولات صادراتی به میزان قابل توجهی ریزش داشته، در نتیجه صادرات محصولات صرفه اقتصادی نداشته و تقاضای مصرفی چندانی هم به چشم نمی‌خورد. به نظر می‌رسد در بازار داخل با عدم اجرای مصوبات تنظیم بازار توسط برخی ارکان مرتبط با این حوزه و همین‌طور صدور ابلاغیه و بخش‌نامه‌های روزانه جدید از جمله تغییر سه باره درصد پیش پرداخت آهن و میلگرد در کمتر از یک ماه، بازار وارد التهاب شده که اثرات آن در معاملات این روزهای محصولات فولادی در رینگ صنعتی مشهود است.

در این رابطه جهاندار شکری عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: تغییراتی که هر روز و هر هفته به وجود می‌آید، کنترل‌کننده قیمت بازار نیست. در شرایط به وجود آمده، دولت باید به بی‌ارزشی پول ملی توجه کند، به عبارتی ارزش پول ملی حدود ۶۰ درصد افت داشته و اگر بخواهیم این موارد را حساب کنیم کالای ما گران نشده بلکه فقط ارزش قبلی خود را حفظ می‌کند.

شکری در ادامه افزود: با اظهار تاسف دولت می‌خواهد کنترل بی‌ارزش شدن پول ملی را از طریق کنترل بازار و سیاست‌های خاص خود، اجرایی کند که تبعات خواهد داشت. اگر قرار است قیمت کالایی کنترل شود باید شرایطی برای تولیدکننده در بورس به وجود آید که عرضه بیشتری انجام دهد، نه اینکه باعث فاصله از بورس شده و عرضه را کمتر کند. این عرضه بالاست که بازار را کنترل کرده و منجر به تقاضا در حد مطلوب و محسوسی خواهد شد. وقتی عرضه پایین شود تقاضای کاذب به وجود می‌آید. زمانی که تقاضای کاذب پیش می‌آید، دوستان در جهت حل کردن این مسئله، می‌گویند ده درصد را سی درصد کنید. اما واقعیت این است محصول نهایی ما مصرف کننده ندارد، در سال گذشته محصولات عرضه شده بالاتر از سی درصد درخواست نداشت.

این فعال صنعت فولاد با تاکید بر این که در حال حاضر قیمت‌ها واقعی نبوده و قیمت عرضه بازار بالاتر از بورس است، بیان کرد: مهم‌ترین تبعات تنظیم بازار بورس به شکل دستوری ایجاد رانت است. به عبارتی زمانی که دستورالعمل ممنوعیت فروش اعتباری می‌آید در حالی که بازار به سمتی رفته که در آن نقدینگی نبوده و تمام کارخانجات چالش برای نقدینگی دارند. شاید فردی قصد دارد با پیمانکارش تسویه و به جای طلبش، تیرآهن و میلگرد و شمش و...بدهد. چرا از این کار جلوگیری می‌کنید؟! اصلا نقدینگی در دست تولیدکننده نیست.‌ اگر هم بوده بی‌ارزش شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به شرایط پیش آمده اظهار داشت: تا زمانی که در این شرایط باشیم، بورس ما در اصل بورس نیست و باید آن را سازمان کنترل قیمت کارخانجات نام‌گذاری کرد. در واقع این شرایط فرصتی را برای تجار و دلال‌ها فراهم آورده که با قیمت‌های پایین خرید کنند و با درصدهای بالایی مانند ماهیانه ۵ درصد و با قیمت‌های نجومی در بازار فروخته و تولیدکننده را ضعیف‌تر کنند. در نتیجه مصرف‌کننده نهایی هم به قیمتی که باید خریداری کند نمی‌تواند این کار را انجام دهد و عده محدودی از این رانت استفاده می‌کنند.

به گقته این فعال صنعتی صدور ابلاغیه‌ها و مصوبات لحظه‌ای در تنظیم بازار هیچ تأثیری نمی‌گذارد.

شکری در پاسخ به این سؤال آهن‌نیوز در مورد چگونگی تاثیر نقش شورای آهن و فولاد برای مداخله در تنظیم بازار و ارائه فرمول ثابت به بورس کالا برای عرضه محصولات فولادی، پاسخ داد: با تلاش‌هایی که در شورای فولاد و آهن شد، مشخص می‌گردد نمی‌توان معیار ثابتی برای فرمول کشف قیمت محصولات گذاشت، چراکه با قطع شدن گاز و برق به علت مواجهه با کمبود تولید و برهم خوردن مزایده‌ها تمام معیارها به هم می‌خورد. پس با این شرایط نمی‌توان سیاست واحدی برای کنترل زنجیره فولاد اتخاذ کرد. بخاطر همین انجمن فولاد اعلام کرد با این شرایطی حاکم برای بحث انرژی و نوسانات ارزی، نمی‌تواند در تنظیم زنجیره فولاد پیشنهاد و نظری را ارائه دهد.

وی در پایان گفت: در صورت بررسی بازار مصرف‌کننده نهایی، مشخص می‌شود قیمتی که در بازار برای مصرف کننده نهایی وجود دارد، به صورت دستوری در بورس می‌باشد که در نهایت هم باطل شده و به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد. در اصل شمش با قیمتی که در بورس عرضه شده به دست تولیدکننده نمی‌رسد که بتواند کالای ارزان‌تری تولید کند. برعکس برای تعدادی افراد که پول و نقدینگی دارند یک بابی باز شده و شرایطی مهیا می‌شود که می‌توانند از این فضا استفاده کنند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =