کد خبر 4058
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

پاسخ مدیرعامل فولاد مبارکه به یک ادعا / عامل گرانی خودرو؛ مواد اولیه نیست

پاسخ مدیرعامل فولاد مبارکه به یک ادعا / عامل گرانی خودرو؛ مواد اولیه نیست

با در نظر گرفتن اینکه قیمت اصلی خودرو را موتور و قطعات اصلی آن تشکیل می دهند و هزینه بدنه خودرو حدود ۵ درصد از مجموع هزینه تمام شده خودرو را در بر می گیرد ادعای اینکه عامل گرانی خودرو تورم فولاد است حکایت از بی اطلاعی یا سفسطه برای گمراه کردن اذهان عمومی دارد.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از موج؛ موضوع افزایش قیمت خودرو در کشور به چالش جدی تبدیل شده، به طوری که وزیر صنعت هم در این رابطه در آستانه استیضاح قرار گرفته است و برخی برای مبرا کردن وزیر صنعت و خودروسازان از دلیل گرانی خودرو دلایلی همچون گرانی مواد اولیه و ... را مطرح می کنند، به طوری که سید یاسر جبرائیلی رییس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام، عامل گرانی خودرو را افزایش قیمت مواد اولیه ای همچون فولاد می داند در حالی که وزیر صنعت در این رابطه گفته عامل گرانی خودرو تورم عمومی کشور و انتظارت تورمی بوده که منجر به افزایش تقاضای کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو بوده است.

همچنین با در نظر گرفتن اینکه قیمت اصلی خودرو را موتور و قطعات اصلی آن تشکیل می دهند و هزینه بدنه خودرو حدود ۵ درصد از مجموع هزینه تمام شده خودرو را در بر می گیرد ادعای اینکه عامل گرانی خودرو تورم فولاد است حکایت از بی اطلاعی یا سفسطه برای گمراه کردن اذهان عمومی دارد.

البته آقای جبرائیلی دانش آموخته علوم سیاسی در دفاع از نظریه های اقتصادیش، خود را با فدریش هایک مقایسه می کند که تحصیلات علوم سیاسی دارد و کتاب های درباره مسائل اقتصادی نوشته و تاکید دارد که همانطوری که اندیشه های سیاستمدار غربی توسط اقتصاددان های ایرانی مطرح می شود نظریه پردازی های سیاستمداران ایرانی هم باید مورد قبول آنها واقع شود. مسأله ای که وجود دارد در بررسی نظریات اقتصادی تحصیلات نظریه پرداز ملاک نیست بلکه مبنای درستی یک نظریه مبتنی بودن بر واقعیت و درستی نتیجه آن است.  برای نمونه ادعای اخیر گرانی خودرو به واسطه گرانی فولاد از آنجایی رد می شود که در محاسبه قیمت تمام شده خودرو توسط شورای رقابت، تنظیم بازار و ... قیمت همه مواد اولیه را محاسبه و قیمت کارخانه اعلام می شود و این مسئله ارتباطی به قیمت خودرو در بازار آزاد ندارد.

عامل گرانی خودرو؛ مواد اولیه نیست

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان هم در پاسخ به چنین ادعایی گفته است« برخی افراد افزایش قیمت خودرو و لوازم‌خانگی را در افزایش قیمت ورق‌های فولادی فولاد مبارکه می‌دانند این در حالی است که به طور متوسط ۵ درصد از هزینه تمام‌شده برای تولید یک خودرو مربوط به هزینه ورق فولادی آن است. ما در کشورمان با موج صنعت ستیزی مواجه هستیم که از دشمنان دانا و دوستان نادان تشکیل شده، این در حالی است که راهکار نجات اقتصاد و کشور، صنعت و تولید است.»

باید توجه داشت که تولید فولاد زنگ‌نزن برای استفاده در صنایع خودرویی، تولید تختال و ورق فولاد الکتریکی، کلاف سرد CK۴۵ مورد استفاده در صنایع خودرویی، تولید کلاف سرد M۶۰۰ مورداستفاده در ساخت موتورهای الکتریکی، تولید کلاف سرد DCO۱-RAD مورداستفاده در ساخت رادیاتور با خواص ویژه و انواع ورق‌های فولادی مورد نیاز شاسی خودروهای سنگین اگر امروز در فولاد مبارکه اصفهان تولید نمی شد امروز خودروسازان باید با دلار و بعد از پرداخت هزینه های بالای حمل و نقل، گمرک و... واردات می کردند که در آن حالت قیمت تمام شده بدنه خودرو بسیار بالاتر از الان بود.

تأمین بازار داخل همواره از اولویت‌های اصلی فولاد مبارکه بوده، به طوری که در سال ۱۴۰۱ حدود ۷ میلیون و ۴۰ هزار تن محصولات شرکت در بازارهای داخلی عرضه شده است. از این رو گرانی برخی قطعات خودرو هم نمی تواند عرضه کم یا ... باشد و بیشتر به نظر می رسد عاملی گراو، هزینه سربار نی خودرخودروسازان، مافیای خودرو باشد که با عرضه کم و جوسازی بازار خودرو را ملتهب کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر 4058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =