کد خبر 4083
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

در بازار جهانب فولاد کاهش قیمت‌ها ادامه دارد، این مساله با کاهش قیمت مواد اولیه مانند سنگ اهن و کک باعث شده تا حمایت بهای تمام شده نیز از بین برود و فضا برای کاهش بیشتر فراهم باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، روند نزولی بازارهای جهانی موجب شده تا صادرکنندگان ایرانی قیمت‌های خود را کاهش دهند.

در آخرین معامله انجام شده که احتمالا به مقصد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده قیمت ۵۰۰ دلار بر تن برای بیلت ایران گزارش شده است. مشتریان در سایر بازارها به دنبال قیمت‌های پایین‌تر هستند. واردکنندگان اماراتی قیمت‌های ۵۴۰-۵۵۰ دلار بر تن را معقول می‌دانند. هزینه حمل از بنادر ایران تا امارات ۲۵ تا ۳۰ دلار بر تن است.

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

در جدول فول تمام قیمت‌ها بر حسب دلار بر تن هستند.

همچنین یک محموله بیلت روسی با قیمت ۵۲۵ دلار بر تن CFR تایوان فروخته شده است. بنابراین قیمت‌های ایران که تحت تحریم هم قرار دارد حداکثر می‌تواند ۵۳۰ دلار برتن CFR باشد که با لحاظ ۴۰-۴۵ دلار هزینه حمل از ایران، قیمت‌های فوب ایران ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار خواهد شد. پیشنهادها در محدوده ۴۷۰ تا ۴۹۶ دلار گزارش شده است اما تولیدکنندگان ایرانی قیمت‌های زیر ۵۰۰ دلار را نمی‌پذیرند.

در بازار ورق گرم قیمت‌های پیشنهادی ورق گرم چین به بازار ترکیه ۶۳۵ دلار بر تن است. با این قیمت‌ها فروشندگان روس به دلیل تحویل سریع‌تر می‌توانند ۱۵ تا ۲۰ دلار برتن قیمت‌های بالاتر پیشنهاد دهند. که معادل ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار بر تن CFR ترکیه است (با لحاظ هزینه حمل معادل ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار FOB) این در حالی است که فروشندگان تحت تحریم روسیه باید ۱۰ تا ۱۵ دلار قیمت‌های پایین‌تر از چین پیشنهاد دهند که معادل ۶۲۰ تا ۶۳۵ دلار بر تن CFR است (معادل ۵۹۰ تا ۶۰۵ دلار FOB).

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم منطقه CIS از ابتدای ۲۰۲۲ ارائه شده است. خط چین نشانگر فاصله قیمت بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

کاهش قیمت‌ها در بازار میلگرد ترکیه باعث کاهش قیمت‌های قراضه وارداتی از امریکا شده است. هزینه تبدیل قراضه به میلگرد در ترکیه حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ دلار بر تن است. با توجه به قیمت ۶۸۰ دلاری میلگرد صادراتی ترکیه حداکثر قیمت برای خرید قراضه وارداتی امریکا ۴۴۰ دلار است. آخرین قیمت ۴۰۸ دلار گزارش شده است. اما با توجه چشم‌انداز نزولی بازار قراضه، خریداران ترک حاضر به پرداخت قیمت‌های بالاتر نیستند.

در نمودار زیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

در جدول فوق ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ است. برای محاسبه شکاف قیمت از این ضریب استفاده شده است.

در چین در جلسه CISA (انجمن فولاد چین) به دلیل ترس از مازاد عرضه، تاکید بر کاهش تولید بود تا قیمت‌ها پایدار شوند. موجودی انبار محصولات نهایی به ۱۸.۵ میلیون تن رسیده است که ۷.۵ درصد بیشتر از موجودی انتهای مارس است. اما در مورد پیروی تولیدکنندگان از این مساله تردید وجود دارد. زیان تولید به اندازه کافی نیست تا تولیدکنندگان را وادار به کاهش تولید کند. همچنین تولیدکنندگان کک در سود هستند که می‌تواند با فشار تولیدکنندگان فولاد بخشی از این سود به این شرکت‌ها منتقل شود.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

در مجموع همچنان کاهش قیمت‌ها ادامه دارد. این مساله با کاهش قیمت مواد اولیه مانند سنگ اهن و کک باعث شده تا حمایت بهای تمام شده نیز از بین برود و فضا برای کاهش بیشتر فراهم باشد. با این حال برخی فعالان بازار معتقدند احتمالا در نیمه دوم سال میلادی شرایط بهبود خواهد یافت.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =