کد خبر 4099
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

یک فعال صنعت سازه‌های فولادی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

اقتصاد لیبرال برای دولتی‌ها و اقتصاد کمونیستی برای خصوصی‌ها!

اقتصاد لیبرال برای دولتی‌ها و اقتصاد کمونیستی برای خصوصی‌ها!

به گفته امین بیدی، شرایط در کشور طوری است که در سطح تولیدکنندگان فولاد، آن بخش که منافع ایجاب می‌کند اعتقاد به بازار آزاد و مکانیزم‌های لیبرالی دارند اما در بخش توزیع کنندگان، نظامِ صددرصد سخت و کمونیستی را پیاده‌سازی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، پیش از این، طبق مصوبه وزارت صمت، دریافت گواهی صادراتی از بورس کالا الزامی بود که انتقادات زیادی در پی داشت اما طبق اعلام مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در ۳۰ فروردین سال جاری، قرار شد صادرات در رینگ صادراتی منوط به دریافت گواهی صادرات از سامانه جامع تجارت شود.

همچنین معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد که از هفته اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، واحدهای فعال تولیدی زنجیره فولاد و فلزات پایه مکلف هستند میزان تولید، فاکتورهای تحویل و فروش و میزان استفاده در تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. به اعتقاد فعالان صنعت فولاد این اقدامات دولت در صورت اجرای صحیح می‌تواند در جهت تنظیم و مدیریت بازار آهن‌آلات و همچنین کوتاه کردن دست دلالان تاثیر به سزایی داشته باشد.

امین بیدی، فعال صنعت تولید سازه‌های فولادی در این رابطه به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: اصولاً اگر روند اداره‌ای و سازمانی کشوری در مسیرش قرار گیرد، باید یک فرمول ثابت و اصولی پیش گرفته شود و اینطور نباشد که چنانچه بخشی در آن منفعت ندارد، به طور کلی تغییر کند.

وی در ادامه افزود: وقتی از سامانه جامع تجارت صحبت می‌کنیم، به معنای رصد کردن روند تولید در کشور توسط ارگان دولتی وزارت صمت است، بدین ترتیب که تولیدکنندگان پایین‌دست را رصد کنیم که چه میزان تولید می‌کنند و به چه کسی و با چه قیمتی می‌فروشند و سود و زیان‌ و مقدار نیازشان چقدر است. چه مقدار مواد خام می‌گیرند و چه میزان محصول می‌دهند؟ اگر این ساختار رعایت شود بسیار ساختار منطقی و درستی است، اما شرط کارکرد درست، این است که کارخانه‌های بالا دستی که تولیدکننده‌های مادر و مواد اولیه هستند هم این اصل را بپذیرند.

به گفته این فعال صنعتی در حال حاضر شرایط در کشور طوری است که در سطح تولیدکنندگان، آن بخش که منافع ایجاب می‌کند اعتقاد به بازار آزاد و مکانیزم‌های لیبرالی دارند اما در بخش توزیع کنندگان، نظامِ صددرصد سخت و کمونیستی را پیاده‌سازی می‌کنند.

بیدی ضمن اشاره به قوانین بالادستی که طبق آن باید مجموعه‌های بزرگ تولیدکننده کشور، تأمین‌کننده مواد اولیه کارخانه پایین دست بوده و ایجاد اشتغال کنند، بیان کرد: روند کار به این شکل است که کارخانجات طبق مکانیزم سامانه تجارت عمل کنند. مثلا سنگ آهن را به قیمت A تومان خریداری و هزینه حمل، برق و آب و ... که پرداخت شده اسناد آن را ثبت کنند. سپس قیمت تمام شده آهن، هر عددی شد، سود معقولی اضافه و با آن فرمول به مصرف‌کننده بفروشند و در نهایت دولت از کارخانه‌هایی که تولید فولاد دارند، مالیات بگیرد، نه اینکه فقط از طریق بورس با هر قیمتی که رقابت شد، عرضه کنند.

این فعال صنعت فولاد در ادامه افزود: بورس قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین ابزار معامله و نمایش‌دهنده نظام اقتصاد لیبرالی است که در آن کالای موجود را کسی که قیمت بالاتر بدهد به او می‌فروشند. اما در حال حاضر سیستمی حاکم در بورس کالای ایران بدین صورت است که ۷۰ - ۸۰ درصد خریداران بورس، شرکت‌های متعلق به فروشندگانی مثل شرکت‌های خصولتی هستند. خودشان شرکت سوری و بازرگانی درست و اقدام به رقابت کاذب کرده و قیمت را بالا می‌برند تا خریدار واقعی که ۲۰۰ یا هزار تن نیاز دارد مجبور به رقابت ناسالم با یک شرکت بزرگ خصولتی مثل فولاد مبارکه شود. این موضوع اگر حل نشده و شکل درست پیدا نکند روند آشفته فعلی بازار ادامه خواهد داشت.

بیدی ضمن گلایه از نوسان شدید قیمت آهن‌آلات که منجر به متضرر شدن بخش بزرگی از قراردادهای منعقده در حوزه سازه‌های فولادی شده، برای راه‌حل این بحران و مدیریت قیمت‌ها گفت: ثبت در سامانه تجارت باید از سنگ آهن شروع و تا تولیدکنندگان فولاد به طور دقیق صورت گیرد در غیر این صورت باید اقتصاد کاملا آزاد اعلام شود. اگر این گونه شود، شرکت‌های خصولتی تولیدکننده فولاد، باید سنگ آهن را با قیمت روز خریداری کرده و به جای استفاده از گازوئیل لیتری هزار تومان از گازوئیل لیتری یک دلار و از قیمت انرژی مشابه با بقیه شرکت‌ها استفاده کند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =